Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Над 1.63 млрд. лв. е добавената стойност на "Кауфланд" за българската икономика

3 коментара
Ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров, икономическият анализатор Кузман Илиев, главният изпълнителен директор на "Кауфланд България" Иван Чернев и Боян Рашев, управляващ партньор на denkstatt България, консултантската компания изготвила доклада (отляво на дясно)

Над 1.63 млрд. лева е добавената стойност на най-големият ритейлър у нас "Кауфланд" (Kaufland) за българската икономика. Това показват данните от втория доклад за оценката на нетното въздействие на дейността на компанията върху природния, социалния и икономическия капитал в България.

Германската компания е първата и засега единствена компания у нас, която публично оповестява подобна нетна оценка, което я прави уникална. Това каза Боян Рашев, управляващ партньор на denkstatt България - консултантската компания, изготвила документа.

"Като лидер на пазара налагаме тенденциите в ритейла и наша отговорност е да сме прозрачни. Правим всичко това с ясната идея, че само когато познаваш в детайл своето въздействие, можеш да управляваш по най-ефективния начин процесите и да търсиш решения за намаляване на негативните въздействия. За нас това е открит подход, който дава реална и обективна оценка, без да коментира едностранно ползи. Вярвам, че с добрия пример, който даваме, ще накараме да ни последват и други отговорни компании в страната, които като нас приемат за свой дълг добавянето на стойност към всичко, което правят", коментира Иван Чернев, главен изпълнителен директор на "Кауфланд България" по време на публичното му представяне днес.

Докладът изследва какво е цялостното (нетно) въздействие от дейността на компанията в България, т.е. проследява както позитивните, така и негативните въздействия от работата на най-голямата търговска верига.

Обхватът на изследването включва както преките въздействия на ритейлъра, така и въздействията на търговците, които се помещават под покривите на хипермаркетите на "Кауфланд" (т. нар. концесионери), непреките въздействия на доставчиците, допълнителните въздействия на доставчиците на компанията и предизвиканите въздействия от харченето на заплатите на служителите и на всички доставчици и производители по веригата на доставките.

Основни изводи

Едно работно място в "Кауфланд България" поддържа над 5 други в българската икономика. Икономическата дейност на компанията в страната допринася за създаването и поддържането на 41 321 работни места. За сравнение, поддържаните работни места от "Кауфланд" през 2019 г. са с близо 25% по-малко.

Всеки 100 лева, похарчени в магазините на "Кауфланд", създават допълнителна стойност за българската икономика и общество в размер на 71.7 лева.

"Кауфланд" е търговски център, даващ възможност за развитие на редица други бизнеси под покрива на магазините на компанията. В населените места извън големите градове, магазините на веригата, често са единственото място, където разнообразни бизнеси имат възможността да работят под един покрив. Тези бизнеси създават добавена стойност от 23.5 милиона лева за българската икономика.

Положителната стойност, която "Кауфланд" създава, е близо 4 пъти по-висока от стойността на отрицателните екологични въздействия от дейността на компанията.

Големият дял на положителните въздействия се дължи на собствената дейност на компанията и тази на нейните основни доставчици, докато негативните въздействия са основно резултат от дейности в секторите на земеделието, транспорта и енергетиката. Тези области обикновено имат висок екологичен отпечатък, върху който компанията няма директен оперативен контрол.

Въпреки това "Кауфланд" се стреми да намали негативните последици като въвежда политики, изисквания и стандарти за своите доставчици и партньори.

Компанията пряко създава с близо 25% повече стойност за обществото, отколкото за самата компания (нетна печалба спрямо заплати за служители изплатени данъци и такси към държавата).

Преките емисии на "Кауфланд България" са намалели с 45% спрямо 2019 г. в резултат на закупуването на "зелена" енергия за 100% от използваното електричество от компанията.

Първата такава оценка, изготвена за "Кауфланд", проследяваше въздействията през финансовата 2019 година. Текущата оценка отново се базира на данни за финансова година с цел по-добра сравнимост с резултатите от предходния период.

Коментари

В събитието за представяне на доклада се включиха ръководителят на икономическия отдел на посолството на Германия у нас Мориц Зайлер, ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров, икономическият анализатор Кузман Илиев и Боян Рашев, управляващ партньор на denkstatt България – консултантската компания, изготвила документа.

"Кауфланд" e пример за компания, която продължава да инвестира и да добавя стойност към основната си дейност. От експанзия и откриване на нови магазини и нови работни места, до въвеждане на "зелени" иновации като системата за разделно събиране на опаковки и използване на 100% "зелена" енергия", каза Мориц Зайлер.

Боян Рашев открои подхода на компанията да публикува доклад и той да е публичен и достъпен за всички. "Кауфланд" е единствената българска фирма, която e толкова смела да коментира и негативното си въздействие. За да може един бизнес да адресира позитивните си въздействия, но и негативните, трябва да ги измери. Кауфланд правят това за пореден път и поведението им заслужава адмирации", каза той.

Икономистът Кузман Илиев коментира сложната икономическа и геополитическа ситуация в цял свят и на този фон определи усилията на бизнеса да добавя стойност към икономическата си дейност като изключително предизвикателство в бързо трансформиращата се среда. "Обръщането към българското земеделие скъсява веригите на доставка и това, че имате решение за тях и ги включвате в екосистемата е изключително правилно и един от съществените елементи в този доклад", посочи Илиев.

"Настоящият документ отчита редица показатели и показва многото аспекти на въздействието на този огромен бизнес отвъд икономическата дейност. Нашият общ проект "Кауфланд Бизнес Академия" е пример за добавената стойност към образованието и конкретно за студентите на УНСС, които чрез участието си в нея имат възможност да се докоснат до реална бизнес среда, да провеждат стажове в компанията и дори да намерят своето първо работно място", каза в дискусията след представяне на доклада проф. Димитър Димитров.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. dabedabe
    #3

    Съжалявам за Карфур.

  2. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #2
  3. Калико Джо
    #1

    Хубаво, че много се хвалят, но ако не бяха те, друга компания (или няколко компании) щяха да имат същото икономическо въздействие. Реално, продажбите създават работни места за продавачки и снабдители, но това изобщо не са най-хубавите работни места. Колкото до производителите или вносителите, има ли търсене на един продукт, продавачи ще се намерят. Тия, поне в Германия не се славят с много високо качество (повечето стоки са от евтини китайски фирми), но имат от всичко. Разбира се, за България по-важни

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.