Напрежение между Скопие и ЕСФОР около катастрофата с Трайковски

Независимо, че ЕСФОР в Босна опроверга отправени от медиите обвинения за катастрофата със самолета на загиналия македонски президент Борис Трайковски, Скопие настоя черните кутии от самолета да не бъдат изпращани за експертиза във Франция или САЩ.

По - рано телевизията на Босна и Херцеговина (ФТВ) съобщи, че френският батальон от силите на НАТО за стабилизиране в Босна (ЕСФОР) носи пълна отговорност за катастрофата от 26 февруари, позовавайки се на анонимни полицейски източници. ЕСФОР опроверга всички твърдения, а Франция определи като "неуместна" всяка полемика за ролята на нейните авиодиспечери.

Според ФТВ разследването показало, че радарът, който е трябвало да следи самолета от терена, е бил повреден три дни преди пристигането на македонската делегация. Френските авиодиспечери освен това говорили на френски, което е в противоречие с правилата в международната авиация, твърди телевизията, според която авиодиспечерите били незабавно върнати във Франция.

ЕСФОР отговори, че оборудването на летището в Мостар е в изправност и отговаря на международните стандарти.

Не съществува радарен контрол на входовете към летището в Мостар, така че диспечерът е знаел само положението на самолета, обявено от пилота, се казва в съобщението на ЕСФОР, предаде МИА.

Говорителят на силите на НАТО Дейв Съливан посочи, че авиодиспечерите са били разпитани от следователи и в бъдеще също ще бъдат на разположение на следствието.

Тази вечер или най-късно утре главната прокуратура на Босна ще реши къде да бъдат изпратени черните кутии на катастрофиралия самолет, съобщи македонският министър на правосъдието Иджет Мемети, цитиран от МИА.

На среща с представители на прокуратурата той е поискал цялостна документация за начина, по който се е осъществявало сътрудничеството между и босненските власти и ЕСФОР в деня на катастрофата - 26 февруари.

Още в неделя македонският премиер Бранко Цървенковски обвини силите на ЕСФОР, че са поддържали зле комуникацията след катастрофата на самолета на президента Трайковски. Вчера Цървенковски поиска с писмо до генералния секретар на НАТО Яп де Хоп Схефер пактът да предостави цялата информация по случая.

Босненските власти са се съгласили и най-късно утре трябва да се вземе решение за мястото, където ще бъдат изпратени черните кутии, като най-вероятно това ще бъде Великобритания или Германия.

Франция: Полемиката около авиодиспечерите е "неуместна"

Франция определи като "неуместна" полемиката около ролята на френските авиодиспечери от ЕСФОР в самолетната катастрофа, предаде АФП.

"В ход е разследване, трябва да изчакаме резултатите. Затова всички коментари по този въпрос са прибързани", каза днес говорителката на френското външно министерство Сесил ди Борго.

"Напомням ви, че френските военнослужещи, които отговарят за въздушния контрол в района на Мостар, изпълняват тези задължения в качеството си на служители на НАТО и ЕСФОР и затова трябва да се обърнете към тези институции", добави тя.

По повод слуховете, според които френските авиодиспечери, направлявали полета на самолета на Трайковски преди катастрофата, впоследствие са напуснали Босна, македонският премиер Бранко Цървенковски заяви: "Не знам дали са в Босна или не, но където и да са, те няма да могат да избегнат разследването".

В Сараево говорителят на ЕСФОР Дейвид Съливан отхвърли тези слухове. Той съобщи, че френските военнослужещи са били разпитани и са на разположение за нуждите на следствието.

Нямало пилотска грешка

Позовавайки се на полицейски източници в Босна сръбската агенция Бета съобщи, че самолетът на Трайковски се е опитал да кацне преди катастрофата.

Сега се установява дали става дума за принудително кацане заради евентуална техническа повреда на мотора или самолетът е бил насочен погрешно за кацане, допълни източникът, пожелал анонимност.

С досегашното разследване е изключена възможността лошите метеорологични условия да са повлияли на падането на самолета, каза източникът и допълни, че преди излитането пилотът е бил запознат с атмосферните условия в Босна. Той дори е подписал декларация, с която поема пълна отговорност.

Така че в никакъв случай не може да става дума за некомпетентност на пилота или липса на концентрация, подчерта източникът на Бета.

Босненският премиер Аднан Терзич каза, че е създадена комисия, която да проучи причините за катастрофата на македонския самолет, в която са включени двама американски експерти.

Експертната комисия ще представи първия си предварителен доклад до месец.

За днешния брой на босненския в. Дневни аваз Терзич посочва, че докато не бъдат проучени всички причини за катастрофата на самолета, никой няма право да обвинява ЕСФОР за инцидента на 26 февруари.

Междувременно в Мостар приключи идентификацията на останките на деветимата загинали на борда на македонския самолет. Експертизата е направена от специалисти от Сараево, Скопие и Загреб. Останките на загиналите ще бъдат изпратени в Сараево, а утре ще пристигнат в Скопие. Погребението на македонския президент Борис Трайковски ще бъде в петък.

Споделяне

Още по темата

Още от Балкани