Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

НДСВ с опозицията срещу концесионните промени на кабинета

4 коментара
НДСВ с опозицията срещу концесионните промени на кабинета

В парламента отново избухна бурен спор за внесените от правителството промени в закона за концесиите, с които ще се ревизират и текстове в законите за Черноморското крайбрежие и за гражданското въздухоплаване. На обсъждането в сряда опозицията пак поиска проектът да бъде изтеглен, НДСВ заяви, че няма да го подкрепи, а БСП и ДПС казаха, че ще нанесат корекции между първо и второ четене.

Основните критики към измененията в закона за Черноморието са, че се удвоява максималният срок за отдаване на плажовете на концесия, който сега е 10 години. Другите спорни текстове дават възможност към обекта на концесията да се включват прилежащата акватория с широчина не повече от 200 м, островите, включително и изградените от човешка дейност, и брегоукрепителните и брегозащитните системи и съоръжения.

Според опозицията с промените се отваря вратичка концесионерите да станат собственици на акватория и острови и се създават условия за корупционни практики. Преди две седмици тройната коалиция даде на заден и отложи първото четене на спорните промени, но явно, за да ги вкара отново в същия вид.

Когато при изтичане на крайния срок на концесията за съответния морски плаж е открита процедура за предоставяне на нова концесия, без да е сключен договор, срокът на действащия да се удължава до влизането в сила на новия, предвиждат измененията. Допуска се и възможността за предоставяне на морските плажове под наем за срок до 5 години. Аргументът е, че голяма част от плажовете не са концесионирани и за тях няма проявен интерес. Отдаването им под наем щяло да е алтернатива на досегашната възможност тези плажовете да се управляват от общините.

По думите на независимия депутат Мария Капон с предложените от Министерството на регионалното развитие текстове се избягва възможността за контрол и прозрачност на процедурите - не се регламентира по какъв начин ще се произнасят за избора на партньор на държавните компании. Не е ясно и как ще се предоставят услуги в пристанищата след строителството на терминали от новосъздадените публично-частни дружества, получили концесия по право.

Според нея това е "странно тълкуване на публично-частното партньорство". Така ще се правят конкурси за строителство, а в последствие концесионерите ще останат същите и то без пазарен механизъм, допълни Капон.

Предвиденото отпадане на задължителните концесионните анализи в някои случаи е грубо нарушение на възможността за контрол, увеличава се рискът в процеса на концесията да се променя договорът, посочи още тя.

ОДС няма да подкрепи законопроекта и може би най-разумно би било той да бъде оттеглен, каза Любен Дилов.

По време на дебата, който продължи целия пленарен ден, стана ясно още, че БСП и ДПС имат намерение да изчистят "спорните текстове" преди второ четене в ресорната комисия.

В заключителните разпоредби на проекта има текст, който предлага създаването на нова алинея в Закона за гражданското въздухоплаване, според която транспортният министър ще може да сключва договор с едноличните търговски дружества – оператори на летища, ако те имат държавно участие в капитала. С договора се определят правата на дружествата да извършват инвестиции в летищата. Изборът на частен партньор обаче ще става чрез конкурс, обясни в сряда транспортният министър Петър Мутафчиев.

Преди два дни той информира, че се подготвят процедури за концесиониране на 3 пристанища и 2 летища. Подготовката на търговете е в напреднала фаза и те ще бъдат обявени скоро. За концесия ще бъдат обявени пристанищните терминали в Сомовит, Силистра и Созопол, както и гражданските летища в Горна Оряховица и Русе. Мутафчиев уточни, че усилията ще се насочат към изграждането на инфраструктурата по протежението на европейските транспортни коридори.

Общо 4.712 млрд. евро ще бъдат вложени като публични инвестиции в транспортната инфраструктура до 2015 г., обясни Мутафчиев. В тази сума са включени и средствата от европейските фондове, уточни той.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Дедо Мони
    #5

    моите номера!Да си напънат мозъците като дедо и да измислят нещо ново!

  2. жълтурко
    #4

    Браво! Те така ви сакам!

  3. 17
    #2

    Ти не виждаш ли какво става? Това НДСВ не е като онова. То вече се е превърнало в монархическо дружество с главна цел спасение на царя. Имотите са важни.

  4. читател
    #1

    Никой не се интересува от НДСВ. Няма дебати, а и няма за какво да се дебатира. Жълтите са вече в историята. Електората им отиде в ГЕРБ. Царят си стяга куфарите.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.