Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Какво мислите за европейската системата за сигурност?

Напълно съм съгласен с президента на САЩ, който заяви в Берлин, че в Прага Пактът ще обмисля създаването на по-здрави основи на евроатлантическата сигурност. Очевидно е, че вече се работи в тази посока, което се доказва и от разговорите в Рим и подписването на договора с Русия. С парламентаристите тук в залата говорихме именно за това - как Алиансът да засили позициите си.

Какво е основното ви послание днес?

Ролята на гражданското общество да реформира обществото в дадена държава е важна част от структурата на Европа. Сигурността в Европа не е само въпрос на военна обезпеченост, но и на демократични промени.

Как виждате връзката между разширяването на НАТО и ЕС?

Днес обсъждахме взаимно допълващата се роля на двете структури, в процеса на налагане на обща политика и интегриране на континента. В развитието на Европа именно интеграцията е основния проект, започнал още след 1989 година. Ние се движим именно в тази посока. Нашата надежда е, че ако сега имаме 7 кандидатки на срещата в Прага, то в Копенхаген ще имаме 10.

Вие споменахте, че две страни ще бъдат членове и две страни ще са в процес на приемане в НАТО след Прага. Ще бъдете ли по-точен?

Така нареченото "южно измерение" или сътрудничество между Гърция и Турция, и България и Румъния е важен елемент в разширяващата се система за сигурност в Югоизточна Европа. Ако погледнем отвъд Прага, можем да видим основните натовски държави - Италия, Гърция, Турция, също и Унгария, а на юг виждаме много повече от трите страни, които най-вероятно ще станат членове - Словения, България и Румъния. Има и други държави, които приключват с изпълнението на Плана за действие за членство и кандидатурите им ще се обсъждат на последващи срещи на върха. Можем също така да откроим и държави в центъра на Балканите като Сърбия и Босна, които ще влязат в Партньорство за мир. Ето такава е картината на сигурността в Европа и тя все повече се разширява.

Можете ли да обясните отново идеята си за Черноморското сътрудничество?

Трябва да предупредя и за опасността от това да се появи самодоволство след Прага в страните, които бъдат поканени и ще са под наблюдение. Процесът по присъединяване трябва да продължи и след това, и то успешно. Ние се опитваме да откроим въпросите, които ще се появят след това - като например сигурността на черноморския регион. Тук България и Румъния могат да допринесат много.

Какво казахте на Надежда Михайлова снощи?

Едно от основните послания към българските депутати е, че е важно всички партии в България да работят заедно, за да може парламентът да извърши своята част от работата по реформите. Честно казано, необходимо е по-голямо сътрудничество между правителството и парламента, за да бъде законодателството успешно. Надявам се да разговарям и с представители на други партии по-късно тази вечер.

Какво би се случило, ако процесът на реформи спре след Прага?

Мисля, че членовете на Алианса непрекъснато ще оказват натиск за осъществяване на реформите в новоприетите страни.

Какво е личното Ви виждане за решенията, които ще бъдат взети в Прага?

Американският президент Джордж Буш каза, че ще се стремим да направим колкото се може повече и всички преведоха, че това означава, че Алиансът ще се разшири със 7 страни. Никой обаче не обърна внимание на основния въпрос - дали условията вътре в тези страни позволяват да бъде взето положително решение. Мисля, че всичко това ще бъде преценено отново ден преди Прага.

Какви са шансовете на България за членство в НАТО?

Ако България извърши всички реформи, които е започнала, със сигурност тя ще има стопроцентов шанс. Ако спре, шансовете ѝ отиват на нула. Най-важното е процесът на реформиране да не спре, а да продължи и след Прага.

При взимане на решението кои страни да бъдат поканени ще има ли превес на стратегическото значение на определени страни?

Географското значение на тези страни няма да може да компенсира изоставането в демократичните реформи. Независимо колко стратегически значима е определена държава, ако в нея не се развиват демократични и граждански реформи, тя няма да бъде поканена. Моето послание към България и към останалите страни е друго. Това е като Световното първенство - ако спреш да бягаш във втората половина, пак можеш да загубиш. Така че - не спирайте да бягате.

Смятате ли, че след Прага пред новите членове ще бъдат поставени допълнителни критерии за членството?

Не мисля, че ще има нови критерии. Алиансът е наясно, че демократичните реформи са един продължаващ процес за всички страни-членки. При всички положения, особено в процеса на ратификация, страните-кандидатки ще бъдат насърчавани да изпълняват Плана за действие за членство във всички области на реформата. Например това, което дискутирахме за случая на България е, че трябва да бъде засилена ефективността на съдебната система. Това не може да стане за 6 месеца. Този процес ще започне, но той ще продължи и след това. Няма да има хора, които ще спрат да работят след Прага, какъвто бе случаят с Чехия. Алиансът предприема мерки, които да предотвратят подобно развитие. Да не се случи така, че страните да получат покана, а след това да се откажат от реформите.

Възможно ли е НАТО да възприеме по някакъв начин модела на ЕС и да отправи покани към определени страни-кандидатки, а след това дълго време да преговаря с тях?

Този модел беше категорично отхвърлен на срещата в Рейкявик. В комюникето беше записано, че всички страни ще бъдат поканени едновременно в НАТО и всички ще влезнат в Пакта едновременно. Взе се също така решение, че този процес ще се развие доста бързо. Явно е, че Алиансът е във война с тероризма и не можем да се занимаваме дълго време с взимането на решения, за които вече сме готови.

Ще бъде ли наложен един вид икономически мониторинг върху новите страни-членки след получаване на покана в Прага?

Съмнявам се, че това ще стане. Очевидно, че неща като приватизацията, процентите от бюджета, отделяни за отбрана, са част от демократичните реформи. Със сигурност членството има и своите икономически отражения, които могат да се видят и в демокрацията. Но не мисля, че НАТО ще постави някакъв мониторинг от типа на този, който упражнява МВФ. Американската позиция е, че свободният пазар прави това по-добре. Ако става нещо не както трябва тук, ще се види веднага на "Уол Стрийт".

Ще представлява ли проблем за България, ако тя не успее да покрие икономическите критерии?

Със сигурност има връзка между свободните пазари и свободните хора. Ако икономиката функционира, това значително ще облекчи цялостните реформи за електората, защото социалната цена няма да толкова висока. Трудностите в тези нови демокрации и в осъществяването на реформите е, че хората страдат от рецесия, те изживяват болезнено промените. Очевидно, че напредъкът, който забелязваме в Полша и балтийските страни, ускорява демократичните промени. Но не мисля, че ще бъде наложен мониторингът като някакъв нов критерий.

Използвани са въпроси и на други медии

© Copyright Mediapool

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.