Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Неадекватните цени в зимните курорти били по-страшни от финансовата криза

25 коментара
Неадекватните цени в зимните курорти били по-страшни от финансовата криза

С над 30% са намалели записванията в хотелите за зимния сезон 2008/2009 г. в курорта Пампорово, в сравнение с по-миналата зима. Това каза във вторник Ветко Арабаджиев, председател на Съюза на инвеститорите в туризма, по време на дискусия, посветена на проблемите на родния туризъм в условията на световната финансова криза. По думите му сериозен отлив на туристи се очаква в Банско, но не пожела да се ангажира с цифри. Боровец най-вероятно ще задържи посещаемостта от миналата година.

Причините за това обаче не трябва да се търсят в икономическите сътресения из Европа. Напротив, туризмът ни може да извлече дивиденти от кризата, ако се наложи като евтина, достъпна и качествена дестинация и ако се рекламира на традиционните си пазари – Русия, Румъния, Украйна, Унгария, Полша и т.н. Около това мнение се обединиха шефовете на основни браншови организации в сферата на туризма (Петя Славова, председател на Съюза на българската туристическа индустрия, Донка Соколова, председател на БАТА, Благой Рагин, председател на БХРА, Стефан Шарлопов, председател на Българския съюз по балнеология и спа, Ирина Найденова, председател на АБТТА, Христо Друмев, председател на Софийско конгресно бюро, Витан Иванов, председател на Софийския туристически район и т.н.)

Отливът на туристи през зимния сезон се дължи отчасти на неадекватна ценова политика на хотелиерите, каза председателят на БАТА Донка Соколова. "Презастрояването доведе до свръхпредлагане, а паниката от свръхпредлагането е лош съветник. Хотелиерите започнаха да правят дъмпинг на цените и да намаляват едни много добри цени, които сме постигнали на дадени пазари. Те трябва да разберат, че това е изнасяне на вътрешен продукт и икономиката страда от това."

Участниците в конференцията се обединиха и около мнението, че България трябва да се разграничи от образа на "ски" и "море" дестинация и държавата и бизнеса да заложат на развитието на целогодишен туризъм. Стефан Шарлопов, председател на Българския съюз по балнеология и спа, настоя, че бъдещето е в спа и уелнес туризма, за което у нас има прекрасни условия. Усилията трябва да се насочат в налагането и спазването на стандарти, както и контрола върху това. Само така ще се предпазим от превръщане в менте спа-дестинация, обясни Шарлопов.

Съюзът на инвеститорите в туризма предложи пакет от мерки, чрез които да се избегнат негативните ефекти от световната финансова криза. Част от тях предвиждат да се наблегне на вътрешна реклама и да се стимулира чрез отстъпки и т.н. българските туристи да избират България. Общините трябва да създадат фондове за реклама и промоции, да се задържат сегашните ценови нива за индивидуални и групови посещения и да се завиши предлаганото качество, смятат браншовиците. Според тях, към Комисията за защита на потребителите е нужно да се създаде специално звено, което да контролира качеството на туристическия продукт и т.н. Отново беше издигната тезата, че бюджетът на Държавната агенция по туризъм е крайно недостатъчен (за 2009 г. около 6 млн. лв.). Шарлопов поиска 22 млн. лева. Благой Рагин пък призова правителството да отпусне 50 млн. евро за реклама на националния туристически продукт, а пък браншовите организации чрез медиите ще се отчет за възвращаемостта от инвестицията.

По-добре нов закон за туризма, отколкото поправки

Туристическите организации обсъдиха и промените в Закона за туризма, предложени от Пламен Моллов (НДСВ), в присъствието на Йордан Цонев, председател на парламентарната икономическа комисия. Там в момента се разглеждат спорните поправки на закона, който се прекроява за 16 път.

Организациите се обявиха против изискването 100% от собствениците на имотите в една сграда да дадат съгласието си, ако един от собствениците иска да развива туристическа дейност в апартамента си. Петя Славова обясни, че това е практически невъзможно в комплекси, където апартаментите са закупени от англичани, ирландци, руснаци и т.н. Собствениците трудно ще се съберат по едно и също време в сградата, а някои дори не оставят истинските си адреси и не могат да бъдат издирени и т.н.

Браншовиците са категорично против регламента, според който самостоятелните заведения извън хотелите няма да подлежат на категоризация, защото това поставя хотелиерите и ресторантьорите в неравностойно положение.

Според Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА), Законът за туризма не регулира взаимоотношенията между участниците на пазара, противоречи си и противоречи на други нормативни актове от българското законодателство, затова трябва да бъде създаден нов адекватен Закон за туризма.

Петя Славова призова политическите партии, които ще бъдат в следващото българско правителство, да помислят за създаване на Министерство на туризма и културата, което обаче да не повтаря лошите практики от миналото.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

25 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Васко
    #26

    Много, много се надявам зимата да е мека и безснежна, за да спестя пари от отопление, а дано и следващите 2-3 зими. Но повече ще се изкефя, ако поради липса на сняг хотелите и "апартаментните комплекси" на тези алчни копелета и проститутки - "инвеститори в туризма" останат празни. Дай боже ! При цена на дневна карта за ски от 60-70 лв да ме забравят, в Австрия и Италия е по-евтино !Държавата и общините да им плащат за реклама, ебати наглостта !

  2. georgi
    #25

    Durjavata dava razresheniya na vseki za stroej v zashtiteni zoni - poyavyavat se stotici novi hoteli - i sled tova se oplakva, che imalo dumping i cenite padali. Ne razbiram dali naistina ne si vijdat greshkata ili prosto se pravyat na udareni.

  3. Хотелиер
    #24

    ...

  4. B52
    #23

    Презастрояването доведе до свръхпредлагане, а паниката от свръхпредлагането е лош съветник. Хотелиерите започнаха да правят дъмпинг на цените и да намаляват едни много добри цени, които сме постигнали на дадени пазари. Те трябва да разберат, че това е изнасяне на вътрешен продукт и икономиката страда от товаTezi hora dobre sa se nasmarkali, no ne s lepilo a s niakakva druga droga?!Usloviata za ski pochivka v BG sa neadekvatni, no v obratnata posoka - tvarde mnogo pari za produkta koito se predlaga.менте спа-дестинация?? Vsichko e mente! Samo za privlichane na "masovi" turisti koito tarsiat eftin alkohol i eftin sex - za tova stava :-(

  5. колев
    #22

    много организации , много нещо в този туризъм.и какво искат, пари.за реклама.интересно колко % от оборота си отделя бранша за собствена реклама? най-вероятно николко. а практиката по света е минимум 1-2%. обаче държавата и вече и общините да давали.имало дъмпинг, добро утро, ами нали вие го направихте.искаха наскоро специални цени за ток, те да бъдели приоритет. т.е другаде има няма при тях винаги да свети.

  6. Космополит
    #21

    Организациите за туризъм, цитирани в статията са: Съюз на българската туристическа индустрия, БАТА, БХРА, Български съюз по балнеология и спа, АБТТА, Софийско конгресно бюро, Софийскии туристически район и т.н. Има "и така нататък". В крайна сметка измислили, че данъкоплатецът трябва да им даде между 22 и 50 млн. лева да рекламират своите хотели. И разбира се да се приеме нов закон, където основното било, че ако искаш да развиваш туристическа дейност в някакъв апартамент (!), можеш да не питаш собствениците на другите апартаменти.

  7. скиор
    #20

    като им чета имената много от тях съвпадат с тези в списъка със щатните и нещатни сътрудници на КДС.единствения начин да ги "накажа" е като отида и тази година за две седмици на ски в австрия, а на море пак в гърция догодина.да го духат!

  8. колев
    #19

    90% от хотелите нямат маркетинг, реклама, продажби? повечето дори не знаят с какво се занимават подобни отдели.90% са регистрирани в офшорни зони и не плащат данъци в България.90% лъжат в статистиката за реализирани нощувки , за да не плащат на общините туеистическа такса.90% осигуряват работниците си на минимален доход или крият реалния.за какво да им се помага тогава!

  9. Бае Миле
    #18

    Бе,айде у лево, дее.а ваш.та ма.а дее.а. Ке фанем сопето и ке ви трошим главето на вас у хотелиерскио бизнес. Мноо нахитрехте,бе, дее.а, само да гепите знаете.

  10. КОСТА
    #17

    Месец два прахоляк и после да се засадят райграс и тиквиРайграс - за такива като мен, да ни е зелено и готино.А тикви за червено-жълтите тиквени чутури, които бетонираха брега и планините.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.