Нов гаф с изложение в чужбина на български фирми с европари

Българското участие на Панаира на книгата във Франкфурт се оказа фиаско - огромен щанд, но полупразен

Пореден гаф отбеляза участието на български фирми в международни изложения, финансирано по европейски проект.

"Тази година България резервира огромен щанд на Панаира на книгата във Франкфурт, но той остана полупразен", написа Манол Пейков , управител на издателство "Жанет 45", във Фейсбук. Според него ефектът е, че имаме най-скъпия, най-големия, най-постния и най-кухия щанд, който някога сме имали във Франкфурт.

"Изнесената информация категорично не отговаря на истината. Нито имаме най-скъпия, нито най-големия щанд, който някога сме имали на изложението във Франкфурт", заявиха от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) в отговор на запитване от Mediapool.

Панаирът през погледа на Манол Пейков

"Тази година Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия към Министерство на икономиката реши да подпомогне българското участие на Франкфурт, като купи щанд с нечувани размери: цели 100 квадратни метра!

Дотук добре. Оказа се, че за да бъдат представени книгите на дадено издателство, обаче, то трябва да кандидатства и да спечели "проект".

Дотук добре. На нас, обаче, ни се обадиха, за да ни осведомят за възможността да кандидатстваме осем дни преди панаира; трябваше да реагираме за около 24 часа, а се изискваха куп документи. Преценихме, че няма да успеем.

Очевидно нещо подобно се е случило и с повечето от останалите "поканени" издателства.

Вследствие на което на о г р о м н и я български щанд на най-престижното книжно изложение в света са представени 6 (шест) издателства: Златното пате, Хермес, Симетро, Изток-Запад, Просвета и Анубис.

Поради несвоевременното планиране (или бог знае защо), не е дадена нито стотинка за оформяне на щанда (макар самият щанд да струва майка си и баща си). Резултатът е, че разполагаме с

1) Най-скъпия щанд, който някога сме имали във Франкфурт;

2) Най-големия щанд, който някога сме имали във Франкфурт;

3) Най-постния щанд, който някога сме имали във Франкфурт;

4) Най-кухия, невзрачния, безхарактерния, безмисления щанд, който някога сме имали във Франкфурт.

От което стават ясни две неща:

Вечната мантра "пари няма", ежечасно повтаряна от държавата по адрес на българската книга, без съмнение трябва да се разчита като "желание няма";

Наличието на пари и желание все още не е достатъчно, за да се свърши една работа както трябва. Трябва и малко акъл."

Това написа управителят на издателство "Жанет 45" във Фейсбук.

Според агенцията това е "абсолютно невярно"

Международната изложба за издателска и полиграфична дейност Frankfurt Book Fair 2016 се провежда от 19 до 23 октомври във Франкфурт.

ИАМСП е публикувала поканата за участие в панаира до българските компании на 29 септември 2016 г. във в."Капитал". Отделно е била уведомена асоциация "Българска книга" и са разпратени покани до издателства, казаха от ИАМСП. По техни думи цялата процедура за участие е била съгласувана с браншовата организация.

Срокът за кандидатстване е до 10 октомври. Компаниите е трябвало да подадат девет документа, става ясно от публикуваните насоки за кандидатстване. От тях седем са декларации, които се попълват от самите фирми. Само два документа компаниите трябва да извадят от Националния статистически институт (НСИ) и от Националната агенция по приходите (НАП). Според ИАМСП срокът за изваждането на единия документ отнема един ден, а за другия три дни. За това от ИАНМСП смятат, че срокът от 12 дни е напълно достатъчен компаниите да подготвят нужните документи за участие.

До крайния срок за кандидатстване 10 октомври документи са подали седем издателства и всички те са одобрени за участие в панаира на книгата. Това са "Алианс Принт" ЕООД, "Златно пате" ООД, "Издателска къща Анубис" ООД, "Издателска къща Хермес" ООД, "Изток- Запад ТМ" ЕООД, "Просвета – София" АД и "Фото Медия" ЕООД, става ясно от прессъобщение на ИАНМСП, публикувано в деня на откриването на панаира.

ИАНМСП е наела щанд от 100 кв.м по искане на асоциация "Българска книга" и за него е платила 85 000 лв. По настояване на браншовата асоциация оборудването е стандартна конструкция, за да бъдат разходите на фирмите по-ниски, обясниха от ИАНМСП. От там посочиха, че не е наемана дизайнерска фирма за щанда, а той е направен от страна на Франкфуртския изложбен център отново с цел по-малко разходи.

За сравнение на изложението във Франкфурт през 2015 г. българският щанд е бил с размери 120 кв.м и е струвал 180 хил. лв. Бил е направен от дизайнерска фирма, а в изложението са участвали 10 български издателства, посочиха от ИАНМСП.

"Така обвиненията, че имаме най-скъпия и най-големия щанд, който някога сме имали на изложението във Франкфурт, не отговаря на истината", заявиха от ИАНМСП.

Всеки един от седемте български участника разполага с площ от близо 15 кв.м, която е достатъчна да се представи на изложението, казаха още от ИАНМСП. За участието си издателствата са платили различни суми в зависимост от това за кой път участват в изложението. Ако им е за първи път, таксата е 2700 лв., за втори и трети път - 3600 лв., а за четвърти и повече - 4500 лв., става ясно от публикуваните документи.

Съгласно насоките за кандидатстване фирмите, участвали в изложението, са задължени в срок от 10 дни след проявата да върнат информация в ИАНМСП за постигнатите цели и резултати, проведени срещи, развитие на бизнес контакти, сключени договори или разработване и производство на нови продукти. Същият отчет трябва да представят и на деветия месец след приключването на проявата.

Mediapool се свърза с компании, участващи на изложението във Франкфурт, за да представят гледната си точка, но до момента няма официален коментар от тях.

Европроект за близо 5.4 млн. лв.

Панаирът на книгата във Франкфурт, който се смята за един от най-големите в света, е първият, който се финансира по европроекта "Създаване на условия за устойчиво развитие и успешно интегриране на българските предприятия на европейски и международни пазари, чрез осигуряване на подкрепа за участие в международни търговски панаири и конференции".

Целият проект е за близо 5.4 млн. лв. и се финансира от оперативна програма "Иновации и Конкурентоспособност". Изпълнител е Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. Крайният му срок за изпълнение е 19 октомври 2018 г.

Целта на проекта е със сумата от 5.4 млн. лв. да бъде подпомогнато участието на най-малко 150 български фирми в различни международни изложения за период от две години.

За 2016 г. е планирано подпомагането на български фирми на четири изложения. Освен това във Франкфурт, другите са за мода в Дубай (14-15 ноември), за технологии в Базел (15-18 ноември) и за парфюмерия и козметика в Хонг Конг (16-18 ноември), става ясно от сайта на ИАНМСП. За всички сроковете за участие са били около десетина дни. Единствено за изложението в Дубай срокът е бил удължен до 18 дни, поради недостатъчен брой на фирмите спрямо първоначално обявения срок.

По проекта е финансирано и участието на хора от ИАНМСП в международната конференция за дигитални иновации Webit.APAC, която се проведе в Сингапур на 20 септември.

Този европроект е продължение на стария за 27 млн. лв., изпълняван през изминалия програмен период 2007 – 2013 г. Неговото изпълнение също започна с недоволство от страна на бизнеса през 2012 г. Тогава на изложението за храни и напитки в Москва, българският щанд се оказа направен от подръчни материали и без конкуренция за най-лошо оформление, според компаниите участнички. Причината беше в забавянето на плащанията към панаира. Впоследствие правилата за участие бяха променени. ИАНМСП изцяло поемаше разноските на компаниите за участие в изложенията.

През настоящия програмен период е взето решение обаче част от разходите да се поемат от компаниите. Самоучастието на бизнеса се определя в зависимост от това дали и друг път са ползвали услугите на ИАНМСП по този проект. За първо е 15% от разходите, за второ и трето – 20%, а за четири и повече – 25%.

Другата новост е, че ИАНМСП този път не е наела дизайнерска фирма за оформлението на щандовете, заради искания от страна на бизнеса разходите за фирмите да са минимални.

Заложено е още подборът на изложенията и правилата за кандидатстване да се съгласуват с браншовите организации във всеки сектор, казаха от ИАНМСП. Най-вероятно това се прави с цел после изпълнителната агенция да не бъде обвинявана в случай на неуредици, както стартира европроектът.

Още от Бизнес