Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Новите коли ще трябва да съдържат 25% рециклирана пластмаса

2 коментара
Новите коли ще трябва да съдържат 25% рециклирана пластмаса

Нови изисквания за проектирането и производството на нови автомобили и третирането на излезлите от употреба превозни средства, предложи Европейската комисия в четвъртък. Целта е да се засили оползотворяването на ресурси от спрените от движение коли и да се икономисат въглеродни емисии и средства.

Автомобилостроителите ще трябва да проектират и произвеждат превозните средства така, че демонтажът им да е лесен и да може да се подменят части и компоненти по време на използването на автомобила.

Друго важно изискване е 25 процента от използваната при производството на превозното средство пластмаса да е рециклирана, а от това количество една четвърт задължително да е от спрени от движение автомобили. Ще се определят и конкретни цели за повторна употреба на рециклирани стомана и алуминий.

Допълнителни мерки ще подкрепят пазара за повторна употреба, вторично производство и обновяване на части и компоненти на превозно средство. Държавите членки се насърчават да предоставят стимули за сервизи и сервизи в подкрепа на продажбата на резервни части.

След сваляне от регистрация на автомобил ще има изискване 30 процента от пластмасата в него да се рециклира.

Износ само на технически изправни автомобили

В предложения регламент се предвижда и забрана на износа на технически неизправни превозни средства с цел да се избегне замърсяването на въздуха или рисковете за пътната безопасност в трети държави.

В момента ЕС е най-големият износител на употребявани превозни средства в света. През 2020 г. за трети държави са заминали 870 хил. автомобила за 3.85 милиарда евро. Повечето от тях са отпътували за Африка, Източна Европа, Централна Азия и Близкия изток и макар излезлите от употреба коли да се считат за опасни отпадъци и износът им от ЕС за държави, които не са членки на ОИСР, да е забранен, това не се отнася за стари, но все още в движение автомобили.

Предвижда се също така цифрово проследяване на излезлите от употреба превозни средства в целия ЕС, по-добро отделяне на старите от излезлите от употреба автомобили и повече глоби за нарушения.

Обхватът на тези мерки ще бъде постепенно разширен, така че да включва нови категории като мотоциклети, камиони и автобуси, като се гарантира по-всеобхватно покритие, съобщават от Европейската комисия.

Може и по-добре

Шест милиона превозни средства годишно достигат края на жизнения си цикъл в Европа.

Настоящите правила на ЕС са подобрили събирането на излезли от употреба превозни средства, успешно са намалили опасните вещества в превозните средства и са увеличили рециклирането на излезлите от употреба превозни средства до около 85% от материалите, които те съдържат. Повечето от тези материали обаче са метални отпадъци, които се нарязват и не са достатъчно сортирани и оползотворени. Само 19% от пластмасите от излезли от употреба превозни средства се рециклират. Електрониката и композитните материали трудно се преработват, а са важен неизползван потенциал както за околната среда, така и за икономиката. Освен това в момента твърде много превозни средства не се събират правилно в края на жизнения им цикъл и много стари, негодни за движение по пътищата и замърсяващи автомобили се изнасят в трети държави.

В същото време автомобилният сектор в Европа държи 10% от общото потребление на пластмаси, което се равнява на 6 милиона тона годишно. Секторът е отговорен и за значителен дял от търсенето на стомана (17%, около 7 милиона тона годишно), алуминий (42% за цялото транспортно оборудване, около 2 милиона тона годишно) и мед (6%, използвани за автомобилни части). Електрификацията на превозните средства ще увеличи допълнително необходимостта от суровини от изключителна важност, като редкоземните елементи, аргументират новите изисквания от Брюксел.

Спестени СО2 емисии и милиарди

Очаква се предложените действия да генерират нетни приходи в размер на 1.8 милиарда евро до 2035 г., като се създадат допълнителни работни места и се увеличат потоците от приходи за сектора за управление и рециклиране на отпадъците. Очаква се и годишно намаляване с 12.3 милиона тона емисии на въглеродните емисии до 2035 г., което се равнява на 2.8 милиарда евро. Също така ще се постигне по-добро оползотворяване на 5.4 милиона тона материали и по-голямо използване на изключително важните за отрасъла суровини.

Общите разходи по предложения регламент за всички икономически оператори и потребители, взети заедно, се оценяват на по-малко от 70 евро за превозно средство, пуснато на пазара през 2035 г., посочват още от ЕК.

Според нейните оценки новите изисквания ще създадат допълнителни 22 100 работни места в сектора на рециклирането на автомобили.

Предстои разглеждането на предложения регламент от Европейския парламент и от Съвета на ЕС в рамките на обикновената законодателна процедура.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Lord Denning
    #2
    Отговор на коментар #1

    Значи че не може да четеш и мислиш: в една кола е пълно с пластмасови компунентпи в купето - изискването е тази пластмаса да е 30% от рециклирани материали което не значи по некачествен автомобил - освен ако не си сваляш примерно прагчето на вратата на Голфа и не се гушкате вечер

  2. .text
    #1

    Значи с 25% по-големи боклуци :)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.