Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Новите такси по магистралите нe повече от 10 ст./км за камионите

Леките коли ще плащат след като се построи магистралния пръстен

8 коментара
Новите такси по магистралите нe повече от 10 ст./км за камионите

Не повече от 10 ст./км ще е таксата за преминаване по магистрали на тежкотоварните автомобили над 3.5 тона. Това съобщи министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова пред Нова телевизия.

Тя коментира темата с уговорката, че разчетите ще са ясни след като бъде готов анализа на Световната банка за въвеждането на тол системата, което може да стане най-рано от 2017 г. Анализът, който струва 1.4 млн. лв., се очаква да бъде готов в края на годината.

Целта на въвеждането на новата система за пътни такси е да се увеличат приходите за поддържането на пътищата. Около 1 млрд. лв. годишно са нужни, ако искаме да имаме хубави пътища, посочи Павлова.

Тол системата ще се въвежда на етапи

Плановете на управляващите са тол системата да бъде въведена на етапи от 2017 г. Тя ще замени винетната система, която беше въведена през 2004 г. първо за тежките автомобили, а от следващата година и за леките коли. Така се променя и принципа на плащане – за изминато разстояние, а не за време. Целта е, който руши най-много пътищата, той да плаща най-много, каза министър Павлова.

За това тол системата първо ще обхване тировете и тежките камиони над 3.5 тона. Те ще трябва да бъдат спрени да използват малките пътища, непригодни за тежкия трафик. Като пример Павлова посочи, че във Франция за 600 километра тежките камиони плащат по 125 евро, докато леките коли 30 – 40 евро. Тя уточни, че цената у нас ще бъде съобразена и с българските доходи.

Леки коли ще продължат да карат с винетки още известно време, като стикерите ще станат електронни. Те ще започнат да плащат тол такса чак след като бъде построен магистралният пръстен, каза министър Павлова.

Това означава, че скоро леките автомобили няма да плащат тол такса, ако се съди от досегашния опит. Магистралният пръстен на страната се строи от 60-те години на миналия век и обхваща магистралите "Тракия" (изградена), "Хемус" (частично, липсват още 252 км) и "Черно море" (неизградена). До момента никой не се е ангажирал кога ще се случи това. Въпреки че магистрала "Хемус" е заложена като приоритетен проект, финансиране за участъка от разклона при Ловеч/Плевен до Шумен не е осигурено. За магистрала "Черно море" между Варна и Бургас няма нито проект, нито пари.

През тази година предстои пускането на отсечките от магистрала "Струма" между Дупница и Благоевград през октомври и Сандански и Кулата – през август. До септември изцяло трябва да е готова и магистрала "Марица" – от Оризово до ГКПП "Капитан Андреево", обясни магистралния график регионалният министър.

Тези магистрали се строят с безвъзмездно европейско финансиране, което е 85%, а останалите са от бюджета. Няма проблем за тях да се въведе платеното преминаване, но събраните средства може да отиват само за експлоатация и поддържането им, обясниха пътни експерти пред Mediapool. Според тях парите не могат да се използват за строеж на нови магистрали.

Няма единен модел в Европа

Няма единен модел в Европа за ползването на пътищата.

В 11 европейски страни няма пътни такси и не се купуват винетки. Тона са предимно малки страни като Люксембург, Лихтенщайн, Андора, Босна и Херцеговина, Кипър, Малта, Монако, Естония.

В осем страни, сред които и България, се купува винетка за ползването на пътищата. Това са Швейцария, Румъния, Унгария, Чехия, Словакия, Словения и Австрия.

В останалите страни е въведени пътни такси за преминаването през някои магистрали, мостове и тунели. Съседните ни страни като Турция, Гърция, Македония и Сърбия имат такси за преминаване през магистралите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. brambar
    #8
  2. brambar
    #7

    Тол таксите ще се събират от крайния потребител за поддържане на пътищата в добро състояние. Това е справедливо и пазарно оправдано. Като ползваш нещо, трябва да плащаш. Така е навсякъде по света, другото си е чиста проба дотиране на сектор - т.е. комунизъм.

  3. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #6
  4. Milev
    #5

    Какво пак занимават обществото, това се решава навсякъде от специалисти. Борисов все иска да покаже колко е народен демократ. Австрия, Швейцария, Унгария са с винетки, Франция, Италия, Сърбия с тол. Излишни шумове.

  5. бат Ники
    #4

    Първо да спрат течовете в системата, за да не излизат строежите и ремонтите златни, после да се видят цените на винетките, пък тогава да правят разчети. В момента дневна винетка К1 - за тежки камиони, струва 20лв. Значи според министърката и нейният екип, един тежък ТИР, нанася 2 пъти по-малко щети по пътната настилка за денонощие, от един лек автомобил за 4 часа /София-Бургас/.

  6. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #3
  7. Kitko
    #2

    Да оправят първокласните пътища като за начало. ОСвен това и магистралите /особено някои участъци на Тракия/ не са в цветущо състояние.

  8. Коментарът е изтрит в 11:03 на 18 февруари 2015 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.