Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Новото министерство за вътрешна сигурност на САЩ - въпрос на изпълнение

0 коментара

Новото министерство за вътрешната сигурност, както е замислено от президента Буш, ще промени изцяло начина, по който федералното правителство решава въпросите с вътрешнита сигурност на страната. Ако действа, както е запланувано, министерството ще отговаря за организацията по събирането и анализирането на разузнавателна информация за терористични заплахи и за предприемането на съответните мерки. Но то също може да започне да отвлича вниманието на президента и на други висши служители от войната срещу тероризма, като фокусира вниманието им върху реорганизирането на група коренно различни и понякога тромави служби, в които според експерти по въпросите на националната сигурност работят 170 000 души. Подобни разнородни оценки предвещават дискусия, която ще се води месеци наред, за това дали президентският план ще запуши най-оголените места във вътрешната отбрана на страната. Специалистите но въпросите на националната сигурност са съгласни, че предложението ще помогне да се обедини често капризната бюрокрация. В същото време те се опасяват, че то не е достатъчно радикално и не допринася много за решаването на пропуските в подялбата на информация, които отдавна тормозят ФБР и ЦРУ. Мнозина твърдят, че твърде голямо ще е бремето върху плещите на този, който оглави ведомството.

"Много зависи от това с какви пълномощия ще разполага новият министър върху всичките организации в министерството", смята о.з.полковник от морската пехота на САЩ Гари Андърсън, експерт по въпросите на разузнаването. Ако министърът не успее да координира дейността им, то всичко ще бъде безмислено, смята той. Вече има много скептици. Според о.з.капитан от ВМС на САЩ Джон Байрън, който често коментира дейността на националните организации за сигурност, новото министерство не оправя нищо. "Вместо това ще имаме един клет министър, оглавяващ отделение за бързо реагиране с малко ресурси и без да има властта да изисква сътрудничество от страна на ФБР и ЦРУ", смята Байрън. Така както са устроени в момента, дейностите на службите, които ще бъдат обединени в новото министерство - Службата по имиграция и натурализация, митниците, Бреговата охрана на САЩ, Федералната служба за управление при извънредни ситуации и десетки други, излизат извън рамките на контрола върху границите. Те проникват дълбоко във всекидневния живот на американците, като вършат всичко от координирането на спасителните операции при бедствия до издирването на чужденци, които работят нелегално в заведения. Според някои експерти събирането на тези служби в едно цяло ще се окаже спорно, защото ще се заличат границите между събирането на разузнавателна информация за чужденци и за американски граждани. Те смятат, че е възможно някои отдели на новото министерство да бъдат преместени другаде, като например в министерството на правосъдието. Ако новата структура не решава проблемите, свързани с неотдавнашните пропуски на ФБР и ЦРУ за адекватно използване на информацията, то тя може да се заеме с фундаменталния проблем, а именно липсата на правителствена служба, която да разкрива заплахите срещу страната и да ги предотвратява. Ако новата система функционираше преди септември миналата година, твърди Елиът Коен, експерт по въпросите на стратегията на национална сигурност в университета Джонс Хопкинс, специалистите от вътрешното разузнаване биха могли да кажат, че "има голям проблем, тъй като ние не можем да проникнем в ексремистките ислямски среди в Съединените щати". По тази причина най-значителната стъпка, предложена от президента, може да се окаже създаването на център за оценка на разузнавателната информация за заплахи срещу страната, твърди Коен. Ще бъде некоректно да смятаме, че ФБР изпълнява тази функция сега. Това не е аналитичен, а полицейски център, добавя той. Предполага се, че най-голямата полза от огромното ново министерство ще бъде да се подобри координирането на разузнавателна информация и предприемането на ответни мерки. Според Франк Хофман, който играеше ключова роля зад кулисите при формулирането на идеите, накарали Буш да направи предложението, това ще доведе до по-добро използване на информацията в сравнение със сегашното положение, при което ФБР и ЦРУ са отделени едно от друго и не си разменят данни. Ако имаше по-голяма координация при анализирането на евентуални заплахи, смята Хофман, можеше да бъде спрян един от двата отвлечени самолета на 11 септември. Освен това биха могли да се усъвършенстват ответните реакции на Белия дом, защото щяха да бъдат изпробвани някои от тези сценария, и щеше да се знае какво е възможно да бъде направено и какво не, допълва той. Но според някои експерти предложението напомня на опит за централизиране на властта без наистина да се разбира проблемът. Това е "типично политически отговор на кризата", смята специалистът по стратегически проучвания Розмари Маринър от Университета в Тенеси. Но това води до проблеми като ограничаване на гъвкавостта и създаване на големи неотзивчиви щабове. Друг голям проблем, предизвикан от предвижданата реорганизация, може да се окаже, че колкото и да е амбициозна, тя не предоставя на новото ведомство необходимите ресурси за действия въз основа на информацията, която е събрало или анализирало. Министерството ще зависи от други правителствени служби за голяма част от разузнавателните си информации и за повечето от възможностите си да действа. Новото ведомство ще бъде принудено да разчита главно на ФБР, ЦРУ и Агенцията за национална сигурност за информация и ще бъде уязвимо за същите проблеми, които тормозят тези организации, твърди Майк Викърс, бивш служител в ЦРУ.

Според Джон Хилън, който помагаше при написването на речите на Буш по въпросите на отбраната, това е стъпка в правилната посока. Но той посочи, че изпитва опасения заради липсата на възможности новото министерство да действа самостоятелно поради отсътвието на собствени изпълнители на задачите. По същата причина бившият председател на Камарата на представителите Нют Гингрич заяви, че Конгресът евентуално ще обмисли да раздели ФБР на две служби. Той ще предложи антитерористичната дейност да се отдели от задължението да се следи за спазването на закона, като първата да бъде прехвърлена към министерството за вътрешна сигурност.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.