Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Няколко декара може да провалят концесията на морските летища

13 коментара
Няколко декара може да провалят концесията на морските летища

Сградите и терените на черноморските летища Варна и Бургас, включени в обхвата на концесионния договор с датската фирма “Копенхаген Еърпортс”, не отговорят на определените в решението на Министерски съвет за откриване на концесионната процедура. С този довод прокуратурата защити в четвъртък пред петчленен състав на Върховния административен съд (ВАС) позицията си, че в концесионната процедура са допуснати много нарушения. Това обосновава отхвърлянето на датчаните като концесионер на двете ленища, постановено от тричленка на ВАС и обжалвано  от “Копенхаген”.  

Според прокуратурата кандидатите са били наясно с обхвата на терените в декари и сградите, чието управление искат, защото те са били записани в решението на МС за обявяване на процедурата. С концесионния договор обаче те са променени, а е редно въпросните параметри да се коригират с решение на правителството, мотивират се от прокуратурата.

Според адвоката на “Копенхаген Еърпортс” Ангел Ганев от кантората “Джингов, Гугински, Кючуков и Величков”, няма нарушение, защото обжалваното решение на МС за сключване на договор за частното управление на летищата с датчаните на практика променя предишното решение за провеждане на концесионната процедура.

В решението за избрания концесионер МС е коригирал площта на терените и е описал сградите, построени върху терените, според актуална информация по кадастрален регистър, вместо чрез актовете за държавна собственост, коментира за Mediapool Ангел Ганев. Несъответствието бе забелязано от всички кандидат - концесионери по време на правния анализ на двете дружества, в резултат на което и бяха потърсени верните данни от Агенцията по кадастъра, допълни той. На практика всички участници в процедурата са установили действителната площ на обекта на концесията и са съобразили офертите с нея. Това е видно от административната преписка по делото, така че твърдението за нарушаване на правата на участниците в процедурата са неоснователни, категоричен е Ганев. Който и да беше избран за концесионер, щеше да е в същото положение, допълни той.

С подробното описване на новите данни в атакуваното решение на МС не е променен нито обектът на концесията, нито предметът ѝ, категоричен бе Ганев. Юристът отбеляза още, че в първото решение на кабинета за откриването на концесионната процедура се предвижда възможността обектите на концесията да бъдат допълвани с постановление на правителството.

Такова на практика се явява решението, атакувано от конкурентите на “Копенхаген” в процедурата – немско-българският консорциум Фрапорт/БМ Стар и обединението Венси Еърпорт и Венси Консешънс.

По време на изслушването пред съдебния петчленен състав, ръководен от съдия Цветанка Топанджова, засегнатата страна “Копенхаген Еърпортс” поиска отмяна на решението на първата тричленна инстанция, която освен че отстрани датчаните от процедурата, но и нареди на Министерството на транспорта да започне преговори по концесията с останалите кандидати. Според концесионера отстраняването му от процедурата ще го лиши от право да обжалва евентуални нарушения при избора на следващ концесионер.

Представителите на Фрапорт/БМ Стар и двете компании Венси не атакуваха правния аспект около отстраняването на сегашния победител при продължаване на процедурата, но отхвърлиха предоставените от тях доказателства. Те поискаха съдът да не взема предвид новите доказателства за приходи, защото те са генерирани през 2005 г. и не са предоставени по съответния административен път. Юристите на немско-българското и френското обединения през цялото време се опитваха да докажат множество допуснати нарушение в хода на процедурата. На реплика защо не са сторили това в административно определения срок в рамките на самата концесионна процедура, бе отвърнато, че имат заково право да сторят това и след приключването на конкурса.

Според наблюдатели правното поведение на конкурентите цели обявяване на нова процедура за концесията. Вялата защита на правителството, което също обжалва решението на тричленния съд, също дава подобни сигнали.

Според прокуратурата, предоставените в четвъртък нови документи не променят по същество доказателствата за опита, който имат “Копенхаген Еърпортс” в управлението на летища. Информацията за дяловото участие на датската компания в китайските летища показват, че над 97% от собствеността е на голяма китайска корпорация и датчаните нямат възможност да определят политиката на развитие в посочените летища.

Съдът ще трябва да се произнесе с окончателното си решение по отстраняването на датската компания не по-късно от 19 февруари.

Решението на МС, с което “Копенхаген Еърпорт” са определени за концесионери на летищата Варна и Бургас беше взето на 10 август миналата година. От транспортно министерство тогава уточниха, че е спечелил кандидатът, предложил най-големи инвестиции  – 526 млн. евро за 35 години, и 30% от брутните годишни приходи като възнаграждение за държавата, които бяха изчислени от тогавашния транспортен министър Николай Василев на близо 1,3 млрд. евро за целия период на частното управление на двете летища.

Офертата на датчаните бе доста по-добра от тези на конкурентните, които пък я определят като нереалистична. При окончателното отстраняване на “Копенхаген Еърпортс” и евентуално продължаване на процедурата с Фрапорт и Венси, само от концесионните възнаграждения държавата ще получи почти наполовина по-ниски такси за предоставеното право за частно управление на двете дружества при евентуален договор с Фрапорт/БМ Стар. Те предложиха на хазната 16,8 на сто от приходите си, Венси оферираха 21 процента отчисления за държавата. Отделно двамата кандидати, които обжалваха договора с датчаните, предложиха и по-нисък размер на инвестициите в разширението и модернизацията на двете летища.

Двете летища от две години се задъхват в приема на пътници и туристическият бизнес отдавна алармира, че продължаващо забавяне на тяхната реконструкция ще доведе до сериозен отлив на чужденци по Черноморието.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ivan kostov komunist!
    #14

    da

  2. franzuzin
    #13

    Abe VAS maj tarsi pod vola tele.Az Vinci gi znam, nali polovinata parkingi va France te gi darzat. Te sa uzas i bezumie. Po dalech ot frenskite kapitali.

  3. Петров
    #12

    Дайте най накрая на концесия тези летища.Държавата не може да бъде добър стопанин , ще стане като БТК.Но нека да не е на Фрапорт - Тим ли са кои са но не им е чиста работата.Летище Копенхаген е страхотно посетете го и тогава ще говорим.Относно ВАС то и на децата от детската градина им стана ясно, че има удордма -всичко каквото им кажат от правителството ще бъде изпълнено.Те и те вече не знаят на кой бог служат.

  4. pomija
    #11

    kolko vi platiha advokatite ot kantorata na Gingov, Guginski i t.n. da satvorite taja pomija, a? Dano da e dostata4no mnogo, za da znaete za kakvo se izlagate po toja grozen i dolnoproben na4in.

  5. Главен прокурор
    #10

    Корупция във ВАС има и това е извън всякакво съмнение, но тя не е по-малка в медиите, а като гледам и в Медиапул.Целият тоя пасквил е написан, за да стигнат до извода, че "Според наблюдатели правното поведение на конкурентите цели обявяване на нова процедура за концесията." Абе кои са тия "наблюдатели" дето са тръгнали да дават акъл на съдиите не мога да разбера. Нова процедура ще трае най-малко 1 година, а дотогава кой ще инвестира в летищата, а???

  6. Васуки
    #9

    Чиста далавера! Офертата на датчаните е нереалистична, тя предполага те да работят тук без да получават печалба! Никой не работи така. Значи след като спечелят търга, ще минат няколко месеца и ще поискат промяна на договора чрез анекс.

  7. Observer
    #8

    Abe hora, koi vsashnost iska da vzeme na koncesia letishata kato datchanite se prodadoha za dobri pari na nekvi avstraliici, a? Bog visoko, Avstralia daleko, vaobshe ....se gotvi porednata nedomislena sdelka

  8. Realist
    #7

    кой ще вземе летищата. Важното е да ги направи европейски, а не да се срамуваме от чуждите туристи. Ясно е, че държавата няма пари да ги оправи, щото ако имаше, досега да ги е оправила.Аз съм бил на летищата и във Франкфурт и в Копенхаген, във Варна и Бургас също :)))

  9. прокурор
    #6

    Копенхаген еърпорт е голяма компания.Налице е корупция в ВАС.Най-добрата оферта да бъде отстранена в полза на втория, който е консорциум между чужда фирма и български далавераджий с връзки в съдебната система.

  10. Сериозен
    #5

    на Медиапул и много съжалявам за това, което виждам по-горе. Мислех си, че това е една от малкото останали обективни медии у нас, ама не. И аз бях там - в залата на ВАС, и аз слушах и нищо, ама нищо подобно на това, което чета тук не чух.Поради какви причини сте изопачили нещата вие си знаете, аз само мога да подозирам. Но със сигурност вече ще подлагам на съмнение материалите, които чета при вас, ако изобщо продължавам да го правя.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.