Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Одрин - предпочитана дестинация за българите за почивните дни около 3 март

4 коментара
Сн. Canva

Близо 27 000 българи ще се насочат към историческите места, свързани с 3-ти март, през дългия уикенд тази седмица. Също толкова наши туристи ще пътуват извън страната. Водеща дестинация за предстоящите празнични дни се оказва Одрин, показва проверка на Mediapool.

"Очакваме в предстоящите почивни дни българите да пътуват към историческите места, свързани с празника. Това са Шипка, Плевен, Стара Загора и други места, където традиционно отбелязваме празника", заяви пред Mediapool проф. Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма.

На второ място остават пътуванията към планината, СПА курортите, къщите за гости и посещенията при близки, родни и приятели.

Най-предпочитаната дестинация в чужбина за периода 2-4 март ще бъде Одрин. Традиционно българите, а и гърците, избират този дестинация предимно за шопинг покрай по-ниските стойности на турската лира.

Потокът от турист ще се насочи и към другите съседки на България - Гърция, Турция, Северна Македония и Румъния.

Ще се "разтопи" ли ръстът в туризма заедно със снега?

Зимният туристически сезон у нас до голяма степен се определя от топлото време през изминалия февруари.

"До средата на февруари имаше много добри условия за сняг в планините. В Банско, Боровец и Пампорово имаше много посетители от Румъния заради ваканцията на румънския турист през изминалата седмица", каза Драганов. Ваканцията на румънските ученици бе от 6 до 26 февруари тази година.

Затоплянето и разтопяването на снега, които се очертават в края на февруари и началото на март обаче, очаквано ще намалят интереса към тези курорти.

Все пак, в сравнение с най-силната предпандемична година – 2019, 2023 г. е силна за туристическия сектор.

"Приключихме изминалата 2023 г. с ръст на чуждестранните посетители в България. Става въпрос за реализирани в повече на 150 000 влизания в страната. Това е слаб ръст, но във всички случаи прехвърляме 2019 г. По същия начин имаме ръст и в приходната част, който възлиза на около 26% за целия период. Това означава, че оскъпяването на туристическия продукт за периода 2019-2023 г. се движи в рамките на 26%", каза още Драганов.

Туризмът у нас – възстановен, но не съвсем

Въпреки че според Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE) 2023 г. е година на растеж, според Румен Драганов все още процесът на устойчиво възстановяване в сектора след пандемията от COVID-19 не е приключил.

"2023 г. не протече съвсем нормално. Имахме много силни месеци от януари до март и октомври до декември, но през лятото, особено по черноморското крайбрежие стагнирахме", обясни професорът от Института за анализи и оценки в туризма.

Според него това означава, че, ако очакванията за силен летен сезон през 2024 г. се оправдаят, в края на тази година ще можем да кажем, че сме надминали резултатите от 2019 г.

"Предварителните прогнози за еластичната пружина на туризма, които трябваше да дадат сведения за еластичността на сектора, показаха още преди две години, че през 2024 г. ще достигнем параметрите на 2019 г.", отбеляза той.

Ще почиваме ли по-скъпо това лято?

Наблюдаваме огромно разнообразие в цените на туристическия продукт. Цените варират между 50 и 250 лева за нощувка. Голямото поскъпване обаче е отминало през 2022 г.
Според традиционното проучване на ВАНЕ, което асоциацията проведе за 3-та поредна година, цените на хотелите през 2024 г. ще се повишат с между 10% и 20%.

Професор Драганов предвижда ръстът в цените да бъде по-малък. Според него в летния сезон поскъпването ще е около 3 на сто.

"Ако сравняваме цените на един и същи продукт, да речем - тризвезден хотел за едни и същи дати през 2019 г. и 2024 г. - поскъпването е 23%. Спрямо изминалата година обаче се движим в рамките на 3% поскъпване. Така ще бъде и през летния сезон", заяви анализаторът.

Окончателното възстановяване на родния туризъм до края на 2024 г. изглежда все по-възможно предвид положителната тенденция за завръщането на чуждестранните туристи в България, която личи в данните на английската компания "Jet2Holidays" - традиционният организатор на почивките на англичаните по българското Черноморие.

Тази година компанията отбелязва 70% ръст на записванията за България. Министерството на туризма съобщава, че повишение в резервациите за страната отбелязва и TUI (20%), ръст спрямо миналата година има и при BalkanHolidays.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Jack Daniels
    #4

    Отиват в Одрин не за почивка а за да "превземат" пазара.

  2. The Rock
    #3

    Не ви ли е срам бе??? Да ходите при поробителите? Язък че вгъзраждане хвърлиха толкова пот да сеят омраза!

  3. В и К
    #2
    Отговор на коментар #1

    Така нареченото "освобождение" е по-правилно е да се нарече "неуспешен опит за окупация". Освен това се вижда каква е цената на "освобождението" когато "освободените" искат да се освободят наистина от "освободителите".

  4. Milenca
    #1

    Някои ще честват освобождението от турско робство в Турция. Добър пример за липсата на логика в тази измислена дата.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.