Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ограниченията при гласуването залагат икономически последици

54 коментара
Ограниченията при гласуването залагат икономически последици

Ограниченията, въвеждани с такъв ентусиазъм по повод гласуването на местните избори, имат икономическа основа и далечни икономически последици. Те не могат да се измерят, но могат да се опишат и предвидят. Злободневните политически задачи ще доведат до прецеденти в избирателното право, които ще изискват серия от глупави и вредни решения в бъдеще.

Две политически задачи

Въвеждането на адресна регистрация като основание за гласуване и на пряк избор на районни кметове служат на ясни още на пръв поглед цели. Очевидно основните политически партии не могат по друг начин да се справят с влиянието на ДПС върху стопанския живот и с популярността на кмета на София. Мнозина вярват, че ДПС корумпира управлението на икономиката и участието в изборите, и че кметът е неспособен на каквото и да е, но има обществена подкрепа. Следователно, смятат те:

- трябва да бъдат блокирани свободата на волеизявление на електората на ДПС и влиянието на ръководството върху него,

- а изпод кмета на София и на други големи градове трябва да се измъкне един от инструментите на осъществяване на тяхната политика – назначаването на наместници.

Общи политико-икономически основания

Всичко това е обаче само на пръв поглед. Разгледани поотделно, тези задачи се оказват актуални по различни причини. Но сред тях има и много общи основания за влиянието на политическите партии и на властта изобщо върху икономиката и преразпределението.

За разлика от нормалните икономики, основани на търсене на печалба, в България благосъстоянието зависи до голяма степен от ренти. Тъй като почти всички рентни права – собствеността върху полезни изкопаеми, минерални ресурсни, вода, гори, земя и пр. – са или изключителни права на държавата (правителството, управляващо в момента) по чл. 18 от конституцията, или са съществено ограничени и опосредени от някаква правителствена структура, доходът от ренти съществено зависи от общественото положение. Това положение е донякъде исторически формирано, донякъде е следствие на политическа позиция. Например исторически са разполагането със собственост и правата върху нея, в България това се отнася най-вече до собствеността на земеделска земя и жилища.

Администраторът, който опосредява сделките с тези и други рентни права, е плод на политическа случайност и политически избори. Партиите се съревновават в тази област. И, както знаем, имат съществено влияние върху номинирането на бюрокрацията и чрез нея върху осъществяването на самите права на собственост.

За да има и да се поддържа такова влияние, е необходимо да се създават правила. при което държавата е преди, по време и след сделките между частни лица. Поради същата причина законите ограничават или създават пречки пред публичността и отчетността на държавните институции и отговорността на държавни служители и правителството при управление на публични средства (на пари и собственост на самата България, а отскоро и на тези от другите членки на ЕС).

И поради същата причина всички партии в България проповядват етатизъм. При едни той е облечен в комунистическа реторика, при други – в консервативна, но често и в по-подвеждаща избирателите форма на грижа за поколенията, националните интереси и неизвестно още какво.

Не е нужно човек да е учил икономика, за да разбере, че общият знаменател на всички значителни преразпределения на икономически позиции през последните шест-седем години са свързани с вземането на решения по повод права и ренти.

Ето един непълен списък: „заменки” на публични земи и гори, реституиране при неясни права и забавяне на реституция при ясни такива, магистрала „Тракия”, АЕЦ „Белене”, такси за експлоатация на минерални ресурси, забрана на чужденци да купуват земя до 2014 г., разпределение на средства на ЕС, „Натура 2000”, протести на „зелени” организации в цивилни дрехи срещу нормалното разпореждане със собственост и т.н., и т.н.

Произход на проблемите с ДПС и кметовете

Тези проблеми са много различни по генеалогия.

1. Очевидно е, че ДПС прави много по-добре онова, което искат да правят всички партии – да продават политическо влияние срещу пари в наличност. Част от произхода на тази способност е умението на водача да изплува и да надиграва водачите на останалите партии. Друго основание на положението на ДПС е въздействието на водача върху избирателите. В основата му са не порядките в партията, а обстоятелството, че тази партия възникна като партия на малцинство, чл. 11 от конституцията (по-точно идиотизмът на мнозинството) и създаде парникови условия на съществуване, забранявайки партии на етническа, регионална и религиозна основа. Всички останали партии се съревновават за своите избиратели, а тази може да привлича избиратели на други партии.

Но най-вече в основата на проблема с ДПС е характерът на сегашното управление. Въпреки необичайността си то можеше със силата на публичността и намаляването на данъците и правителствените разходи да ограничи възможностите за колективна клептокрация. Правителството не направи това, въпреки че точно това го съветваха български и чуждестранни наблюдатели. Вината за това носят всички участници, най-вече президентът и премиерът, а не толкова ДПС.

ДПС се оказа и с власт да преразпределя права на собственост (гори, земи, води и подземни недра чрез „опазването” на околната среда), и с пари. Парите са стока, с която се купуват всички стоки. Властта е стока, която се продава многократно и не се изхабява с препродажба поне в рамките на мандата. БСП, за да се реваншират за това, че има демокрация, и НДСВ, за да запази придобитото през 2001-2005 г., отстъпиха на ДПС тъкмо тази позиция.

2. Кметовете на големите градове, но най-вече София, са в състояние относително безнаказано да разполагат с ресурси на данъкоплатците и общината.

Безнаказаността произтича от законодателството за местното управление, липсата на публичност, партийната система и предпочитанията на местните избраници да се ползват от тази безнаказаност, защото знаят, че кметът е гръмоотводът.

Ограниченията за гласуване и тяхната безплодност

1. Замисълът за пряко гласуване за районни кметове е да се изнамери блокаж за действията на кметовете на големите градове, най-вече на този на София. При това политическите членове на общинските съвети продължават да носят същата безотговорност.

Както е видно от опита с боклука на София, е ясно, че нито кметът, нито съветниците са готови да търсят пазарни решения на общинските проблеми и че от това, че на кмета правителството му пречи, имиджът му не страда, а по-скоро се подобрява. Изборът на районни кметове няма да промени нищо в това разположение на силите и е слабо вероятно да накърни чиято и да е популярност.

От това решенията на проблемите на градовете няма да станат по-пазарни, но ще нарасне задкулисното лобиране и влияние на партиите на власт.

2. Нещата с адресната регистрация са по-сложни за обяснение.

Ако има свидетелства, че изборите се манипулират от преместване на летящи избиратели, най-очевидните решения на проблема са наказания за партиите, които правят това, въвеждане на регистрация на избирателите за гласуване и използване на съвременна техника в този процес. А не регистрация по местоживеене.

Партиите в парламента не отиват към такива решения, а се връщат към вариант на адресната регистрация от комунистическо време. Защо?

Защото иначе те ще трябва да се съревновават за гласоподаватели и вероятно да върнат обратно мажоритарния елемент в избирателното право. Но това би означавало и по-голяма лична отговорност.

От друга страна, регистрацията предполага по-ниска мобилност на работна сила и бизнес, което обслужва търсенето на доход от рента, което е мечтата на партиите в България. На това отгоре партийните водачи в центъра и по-места, особено от партиите на власт, се изживяват като феодали. Затова за тях не е странно да мечтаят за известно закрепостяване на избирателите.

Най-важното обаче е, че адресната регистрация задържа статуквото за този, който в момента може да корумпира избирателите. Не е случайно, че тя бе запазена навсякъде в страните от бившия Съветски съюз. За мен не подлежи на съмнение, че „демокрацията” в онези земи се харесва на сегашните управляващи.

След като бъде въведена за местните избори, регистрацията ще започне да доминира и при общите избори. Замисълът е в крайна сметка блокиране на волеизявлението на всички избиратели. Що се отнася до ДПС, ограниченията едва ли ще повлияят на способността му да мобилизира подкрепа.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

54 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. 17
    #56

    В интернете много психовкаждый пятый, ето псих!Говори со мною тихо,может я один из них!

  2. И. Иванов, Швеция
    #55

    Г-н българин,Казвате"какво по-нормално от това постоянно живеещите в една община или едно село да си изберат сами кой да ги управлява? ...С какво право пришълци /без значение българи или турци/ ще решават това вместо местните?"Нека да си направим задочно заедно една разходка из дебрите на нормалното и ненормалното, г-н българин.Нормално ли е гражданите на една държава да бъдат управлявани от само избирани от тях управници въз основа на общо, равно и пряко избирателно право ?Нормално е.И е записано

  3. И. Иванов, Швеция
    #54

    Нормално ли е гражданите на една държава винаги да могат свободно да избират, променят и възстановяват своето местожителство във и извън нея ?Нормално е.И е записано в българската конституция:Чл. 35.(1) Всеки има право свободно да избира своето местожителство, да се придвижва по територията на страната и да напуска нейните предели. Това право може да се ограничава само със закон, за защита на националната сигурност, народното здраве и правата и свободите на други граждани. (2) Всеки български гражданин

  4. българин
    #53

    Господине, това е още един пример, защо е нужна на България нова Конституция. И ще я има, независимо нечия съпротива. Но това, което е добре да разберете е, че не бива да се злоупотребява с търпението на един народ.

  5. И. Иванов, Швеция
    #52

    "Господине, това е още един пример, защо е нужна на България нова Конституция. И ще я има, независимо нечия съпротива."Примерът на приетата за провеждане преди месец Конституция на Европейския съюз, задължителна и със сила над конституциите на страните членки, включително и България, е доказателство и гаранция, че нацисти и комунисти в България, явни или предрешени в демократични одежди, никога няма да доживеят нацистка конституция в България !"Но това, което е добре да разберете е, че не бива да се злоупотребява с търпението на един народ."Това, което е добре да реазбере кръгъл самотник, е че не е "народ" !

  6. българин
    #51

    Явно не сте наясно със значевнието на думата "нацизъм". Отделно, защо си мислите, че визирам единствено турските изселници, а не всички български граждани, които са се установили в чужбина? Явно Вие, господине, не се ръководите от принципи, а от групови и лични интереси. В такъв случай всякакъв спор с Вас е безсмислен. Между другото, Конституцията може да се променя и без да се свиква Велико народно събрание.

  7. И. Иванов, Швеция
    #50

    "Явно не сте наясно със значението на думата "нацизъм"."Неясноти няма.Думата "нацизъм" е думата "наци(онали)зъм", съкратена с пет буквички.Съдържането й се илюстрира с историята на бившия Трети райх през 1933-1945 и на бивша Югославия през 1990-те години."Отделно, защо си мислите, че визирам единствено турските изселници, а не всички български граждани, които са се установили в чужбина?"А и съвсем отделно защо българин си мисли, че Иванов си мисли, че българин визира единствено турските изселници,

  8. Bezkompromisen
    #49

    SPORED KRASEN STANCHEV, POLITIKATA E EDNA BORSA, V KOYATO VSICHKO MOZHE DA SE KUPI I PRODADE S PARI. KATO NA PAZAR - IMASH SI PARI, KUPUVASH SI IZBIRATELI.KRASENE, TOCHNO TOVA NE E POLITIKATA!!!POLITIKATA E BORBA NA VIZIA ZA BUDESHTETO NA EDIN NAROD. KAK SE KUPUVAT IZBIRATELI KATO MEN???VSEMI SI PARITE I SI GI ZAVRI TAM, KADETO DORI SVETLINATA NE HODI.

  9. Bezkompromisen
    #48

    TI SI CHENGE

  10. 17
    #47

    Аз го предвидих.Но не е педераст.Като мен.А помияр17-гения

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.