Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Особености на парламентарното напрежение

0 коментара

Внесеното искане за вот на недоверие на кабинета има някои особености. Те засега не са коментирани. Но ако се вникне в съдържанието им, ще стане повече или по-малко ясно, че вотът:

- Има нищожни шансове да успее;

- Дори и случайно да успее, не може да доведе до смяна на сегашното състояние в управлението на страната с нищо по-добро.

Единството на опозицията по повод отстраняването на г-н Герджиков съвсем не означава, че може, след успешен вот, да има нормално функциониращо правителство в рамките на този парламент.

Информацията

Въпреки че всички говорят, онова, което се заявява от партиите, подкрепили мотивите за вота, е малко, неясно и объркано.

Интересно е, че само СДС са публикували мотивите на своята страница. Тяхното съдържание съществено се различава от онова, което се изговаря от политическите водачи и съответно се разпространява от пресата.

Мотивите

Мотивите не са по конкретен повод, макар кризата да започна от спряната приватизация на "Булгартабак". Те са за цялостното управление и по-специално "провала му във вътрешната политика".

Гореспоменатите особености са, от една страна, в текста на мотивите, а от друга - в обясненията на онова, което подкрепящите вота смятат че трябва да последва.

Ето какво имам предвид:

Първо, прецедент е в официален политически акт за оценка на политика на правителство опозицията у нас да употребява думата "ползи". Нейното съдържание е интуитивно ясно. Макар и да няма процедурно изискване всяко политика да бъде "в обща полза", това изискване се подразбира поне от Аристотел насам.

Освен интуитивното съдържание, понятието "полза" има и чисто икономически смисъл. А той предполага и определени чисто аналитични начини на пресмятането на ползите, сравняването на разходите и с пропуснатите ползи.

Второ, в обясненията на следващите действия се предпоставя възможността за съставяне на "експертен кабинет". Такава формула присъства в тълкуването на близката политическа история, но е невъзможно за употреба в рамките на процедурите, които влизат в сила при успех на вот на недоверие.

Процедурата

Според чл. 99 от конституцията, президентът, в ситуация на криза на доверието в даден кабинет, е длъжен да проведе консултации с парламентарните фракции и да възложи "на кандидат за министър-председател, посочен от най-голямата по численост парламентарна група, да състави правителство". За тези съгласувания няма срок. Но след като мандатът е даден, кандидатът за министър-председател има седем дни да предложи състав на кабинет. При неуспех, в същия срок "втората по численост парламентарна група" ще получи от президента (той няма право на избор) покана да състави министерски съвет. Ако и тя не сполучи, президентът може да подбере на коя от другите парламентарни групи да възложи посочването на възможен министър-председател.

Има и по-лоши уредби на правителствените кризи от тази в конституцията на България. Например по-объркана е процедурата според конституцията на Албания.

Същественото обаче е, че при всички случаи мандатът е политически, а не "експертен" и няма начин той да не бъде такъв.

Последиците

Оттук особеностите на вота на недоверие следват и някои характеристики на политическата обстановка.

Очевидно е, че има прекалено много случаи, политики, договори и поводи, за които може да са твърди, че не са "в полза на хората" - например от неспазването на законодателството за обществените поръчки при договора с "Краун Ейджентс" до отдаването на магистрала " Тракия" на концесия без търг, но все пак напълно в рамките на закона. Опозицията обаче, не се занимаваше с разкриването на ползи и разходи в продължение на години. Сега е неминуемо поводът за вота да бъде общ. Но той може да има много повече точки, от онези, които са включени в него.

Избирателите рано или късно ще се запитат, защо чак сега тези оценки са мотив на политическо действие.

Това настроение ще окаже въздействие върху реториката на предстоящите избори. Вотът - независимо от неговите изгледи за успех - ще позволява на опозиционните партии да наричат управлението на НДСВ "вредно управление". Но то не е толкова вредно, колкото управлението на БСП. От икономическо гледище, щом доходите растат, бедността намалява и са налице повече инвестиции и растеж, ползите от дадено управление са повече от загубите от него.

Такава бе експертната оценка и на правителството на ОДС преди края на мандата му в началото на 2001 г. И сега предизборните настроения ще замъглят преценката на това дали можеше управлението на НДСВ да бъде по-добро и ако да - какви са пропуснатите ползи. Предизборната кампания ще прилича на тази от 2001, с много популизъм и малко внимание върху качеството на онова, което се предлага.

И така, пряко следствие на вота ще бъде недалновидния характер и на тези избори.

Това ще създава проблеми и в бъдеще.

Освен това съгласие по повод каквото и да е управление между партиите в сегашната опозиция изглежда невъзможно. Затова следващата последица от вота вероятно ще бъде разкриване на псевдо-единните действия през изминалата седмица и продължаване на борбата за самоотъждествяване и коалиране. За размисъл по въпроса какво да се прави занапред отново няма да остане време.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.