Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Оценките от матурите са удачна алтернатива на кандидат-студентските изпити

24 коментара
Оценките от матурите са удачна алтернатива на кандидат-студентските изпити

Г-жо Кардашева, тази година завърши първият випуск на гимназия “Проф. Васил Златарски”, обучаван по международната дипломна програма на организацията Интернешънъл Бакалауреат. Какво повече даде тя на възпитаниците ви и отчетохте ли нещо негативно от прилагането ѝ?

Както отбелязах и при откриването на учебната година в Гимназия Златарски, възпитаниците ни, завършили по програмата на International Baccalaureate Оrganization (IBO) постигнаха много добри резултати. Те положиха шест матури, изпитните им работи бяха проверявани не от наш екип, а от IB преподаватели от различни държави по единни стандартизирани критерии. Щастлива съм и се гордея с постигнатите резултати, тъй като по някои от предметите получените оценки от нашите ученици значително надвишават нивото на връстниците им в европейските международни училища.

Например, оценките на IB Гимназия Златарски по литература на роден език са средно 6.40 по седембалната система, каквато се прилага в Международния Бакалауреат, при средна оценка за света 5.00. По английски език и литература нашата оценка е 6.00, а средната за света е 5.33. Процентът на получена максимална оценка - 7.00, по този предмет за Гимназия Златарски е 33%, а за света е 7%. При нас вторият чужд език е със средна оценка 6.71, а за света е 5.45. По история на английски език средната оценка при нас е 5.00, а за света - 4.92. По биология имаме същите резултати като световните – средно 4. По математика обаче нивата ни са по-ниски. При средна за света оценка от 4,30, нашите възпитаници са постигнали 4. Това за нас е сигнал да подобрим преподаването в тази насока, така че да отговаря на международните изисквания. По принцип в българската образователна система нормите за математиката са по-ниски от световните. Но ние реагираме веднага и вече за осмокласниците въведохме по-засилено преподаване на този предмет, за да можем да сме адекватни на международните постижения.

Какво е специфичното в обучението по IB-програмата?

Дипломната програма на Международния Бакалауреат обединява най-добрите страни на няколко образователни системи. Същинската IB-програма е в ХІ и ХІІ клас. Учебният процес се ръководи, администрира и оценява от Международния Бакалауреат, Тази програма не е за всички, а за онези, които особено силно желаят да знаят и да могат, и които са в състояние и да организират времето си.

Обучението се води на английски език. Различното е, че броят на изучаваните предмети е стеснен в сравнение с българската образователна система – те са 6. Така  учениците концентрират вниманието си върху 6 предмета, но от всяка една образователна област - български език и литература, английски език, втори чужд език, математика, история или хуманитарна наука и една експериментална наука – биология, физика или химия. Чуждестранните ученици могат да изберат да учат роден език и литература.

Явно обучението е доста натоварено, издържаха ли всички деца, които започнаха тази доста различна за българската система програма?

Когато през 2003 г. бяхме оторизирани да въведем Дипломната програма на Международния Бакалауреат, ние започнахме с 18 ученика, но седем от тях отпаднаха в края на първата година. Както отбелязах, интензивното обучение е свързано със самомотивацията на ученика, умението му да организира времето и силите си. Крайният резултат обаче много ме радва. Защото всички IB-дипломанти от първия випуск бяха приети в такива специалности и в онези университети във Великобритания, Франция, Австрия, Холандия, Германия и др. европейски страни, които те пожелаха.

Това е удовлетворение за нашия екип, защото в началото не бяхме сигурни ще можем ли в български условия да направим международно образование, да се съизмерим с това, което реализират колегите в международните училища в Европа и в света. Да, показахме, че можем достойно да провеждаме това най-модерно, съвременно, предуниверситетско образование.

Това образование, дало сериозен летящ старт на вашите възпитаници, доведе ли до нарастване на интереса за кандидатстване в Гимназия Златарски?

Определено интересът към тази програма е много голям. В момента в гимназията се обучават 230 ученици, IB-класовете са пълни. Тази година приехме максимален брой ученици, съобразно капацитета на гимназията.

А имаше ли такива, които останаха извън училището?

Определено не успяхме да поберем всички желаещи ученици тази година.

Предвиждате ли увеличение на броя паралелки?

Ние вече разширихме базата си, приемаме по три паралелки в долните си класове. Натискът беше за откриване на повече класове, но си даваме сметка, че е неразумно приемът да се разширява непланирано, защото това би довело до поставяне под въпрос качеството на предлаганото образование. Увеличението на приема ще става бавно и внимателно.

Каква е таксата за обучение в гимназията?

По принцип IB-обучението е скъпо. Например, в Швейцария годишните такси тръгват от 15 хил. евро и стигат до 20-25 хил. евро. При нас се заплащат 3 хил. евро годишно, което покрива минимума. Тази по-ниска такса позволява достъп на повече деца до международното обучение, което пък гарантира на гимназията, че може да избира най-качествените кандидати. Очакваме с времето желаещите да се образоват по тази система да стават все повече, особено след приемането на България в Европейския съюз. Защото IB-обучението е сериозна алтернатива на скъпите училища в чужбина, където в момента много българи изпращат децата си. Като пример ще посоча, че голяма част от учениците в Гимназия Златарски, които в момента учат по тази система, идват от чуждестранни училища, а половината от възпитаниците ни дори са чужденци.

Доколко е възможно един такъв тип образование да бъде приложен или адаптиран за масовите училища в България и достъпен за по-широк кръг деца?

Аз не пропускам да апелирам авторитети и държавни институции да подкрепят всеки нов опит да бъде въведена системата на Международния Бакалауреат в българското училище под една или друга форма. Засега нашата гимназия е единствената у нас, която предлага IB-програмата и за чужденци, и за българи. Американският колеж също беше оторизиран да прилага IB-обучението от тази година, но доколкото съм запозната, те приемат в тези класове само чуждестранни ученици.

За да се приложи тази съвременна форма на обучение в по-широк аспект, държавата трябва да подпомага финансово училищата, които искат да станат част от IB-системата. Става въпрос за една много сериозна подготовка, определен период на обучение и квалификацията на преподавателите в чужбина. Налага се адаптация на IB-програмата, както направихме ние в Гимназия Златарски, така че тя да покрива както критериите на Министерство на образованието и науката в България, така и на Международния Бакалауреат.

Нещо много важно е, че успешното завършване на Дипломната IB програма в Гимназия Златарски води до получаването на две дипломи - международна билингвана диплома и българска диплома за средно образование. Така че, ако випускниците имат желание да кандидатстват в български университети, те имат тази възможност. Друг е въпросът, че за разлика от чуждестранните ВУЗ-ове, българските все още не приемат постигнатите в IB-програмата резултати като достатъчни за прием в университета. Предполагам, че в следващите години българските висши учебни заведения ще оценяват IB-дипломата по достойнство и ще предлагат защитаване на определен брой точки за конкретни специалности за прием без кандидат-студентски изпити.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

24 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. hrgehg
    #26

    Матури, та матури.

  2. аз
    #24

    Няма да допуснем да обучаваме студенти-идиоти. Всеки ще трябва да издържи двата тежки конкурса, а матурите не ни засягат по никой начин!

  3. Zapoznata
    #23

    Chudya se dali oponentite oburnaha vnimanie na klyuchovite dumi: mnogo trud, organizaciya na vremeto, concentraciya varhu zadachite? Poznavam Gymnaziyata, rabotata na ekipa i rezultatite na gymnazistite. Bih pomechtala moite studenti da nosyat sashtata gotovnost za usilie i navici za trud.

  4. Stephan
    #22

    Baccalaureat (Bakaloreat) e na frenski diplomata za zavursheno sredno obrazovanie (gimnaziya). Tya se poluchava sled durjane na maturi po opredelen broi predmeti. S tazi diploma se kandidatstva vuv visshite uchilishta, kudeto nyama priemen izpit. Bakalavur e universitetska stepen po anglosaksonskata obrazovatelna sistema, koyato beshe vuzprieta i v Bg ot nyakolko godini i suotvetsva na Bac+3 kakto kazvat fransetata demek tri godini vissho uchilishte sled poluchavane na Baccalaureat.

  5. zavarshil SU, prepodavash v US
    #21

    Niakoi napisa: Всички знаят, че с диплома от СУ никъде по света не може да се състезаваш, без специализации, със студентите на западните университети.Ne e vairno. Pozavam dosta profesori i drugi specialisti v US i drugi zapadni darjavi, zavarshili SU, bez da sa specializirali v zapadni darjavi. Az samia sam takav. Drug napisa: Uspehite na bulgarski uchenici( ne ot tazi gimnazia) na matematicheski olimpiadi go dokazvat.Nishto ne dokazvat. Tova e delo na edin malak elit, koito e daleche ot "the mainstream".

  6. zavarshil SU, prepodavash v US
    #20

    Propodavatelia v SU e prav. SU e elita na bulgarskoto obrazovanie, i nikakva matura ne moje da zamesti edin izpit po matematika/fizika i t.n. Gospojata ne e prava, che maturata e dostatachna navsiakade na zapad. Opitai se da vlezesh v Ecole Normal Polytchenique ili MIT samo s matura. Ako uspeesh, e samo zashtoto MIT biha reshili, che imat nujda ot balgarin za diversity. V elitnite uchilishta se iska mnogo poveche. A SU e elitno uchilishte v Balgaria.Dokolkoto razbiram, vaprosnata gimnazia e predimno

  7. zavarshil SU, prepodavash v US
    #19

    "Zavarshil v Harcard", moje da poznavash amerikanskata sistema, no si niamash poniatie ot balgarskata. Az sam zavarshil matematika v SU prez 80te. Uchebnicite ni bili po-iasni i t.n. ot amerikanskite?! Neka parvo da ti kaja, che v povecheto sluchai NIAMASHE UCHEBNICI. Imashe edni nedorazumenia kato uchebnika na Petkanchin; dva ne dotolkova loshi, no mnogo staromodni i obarkani uchebnici na Tagi, edin OK uchebnik na Genchev, i edin dosta dobar na Sendov i Popov. V povecheto sluchai uchehme po zapiski,

  8. Baccalaureate
    #17

    Ех леле, на англ. език Baccalaureate (на български бакалауреат (пишат го понякога бакалореат)идва от френското baccalaureat програма в горния курс на обучение в УЧИЛИЩЕ. Bachelor (ако искате of Arts/of Science)(на български бакалавър) е степен - в УНИВЕРСИТЕТ. Доста е ясна разликата.

  9. кънчо
    #16

    БРАВО

  10. Бакалавър
    #15

    Какво е това бакалауреат? Сигурно е нещо като лауреат на Димитровска награда! Защото на български май се казваше бакалавър. Интересно, какво значи на френски baccalaureat, passer le baccalaureat? А на английски нямаше ли нещо като Bachelor? Bachelor of Art (B.A.)?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.