Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Парламентът увеличи акциза върху пропан-бутана с 80 лева

0 коментара

Парламентът одобри с 80 лева по-висок акциз върху пропан-бутана от следващата година. Така при второто четене на закона за акцизите депутатите подкепиха минималната отстъпка, която направи министерството на финансите пред газоразпространителите и браншовите организации на таксиметровите шофьори.

Те настояваха да не се увеличава въобще акциза върху пропан-бутана, защото е достигнал минималното изискуемо ниво за ЕС. Миналата седмица обаче парламентарната комисия по бюджет и финанси прие предложение на екипа на Милен Велчев за увеличение на акциза с 80 лева на тон за пропан-бутана и с по 55 лева на тон за дизела и бензина.

Първоначалното предложение на министерството на финансите бе 100 лв. за пропан-бутана и 50 лева на тон за дизела и бензина. Милен Велчев на няколко пъти заяви, че е възможно само минимално намаляване на акциза върху пропан-бутана, което да се компенсира от увеличение на акциза върху бензина и дизела, така че да не пострадат бюзжетните приходи.

Така акцизът върху тон бензин от догодина ще бде 495 лева, 395 лева на тон ще бъде акцизът за дизеловото гориво и мазута, а 340 лева за тон на нефтения газ и други газообразни въглеводороди. На тон средни масла, включително керосин за реактивни двигатели и осветителния керосин, акцизът ще бъде 350 лева на тон.

Позицията на газовите фирми в парламентарна зала защити Йордан Нихризов от ОДС, който предложи за нефтения газ и другите газообразни въглеводороди акцизът да бъде 260 лева на тон, защото според него в момента газта е с 6.5 процента над минималната европейска ставка. Мнозинството обаче отхвърли предложението му.

Газоразпространителите и таксиметровите шофьори искат от президента вето върху новите акцизи

По-рано тази сутрин от браншовата камара на таксиметровите превозвачи, Съюзът за стопанска инициатива (ССИ), Асоциацията на газоразпространителите и други браншови организации заявиха, че днес ще връчат на президента Георги Първанов документ, в който настояват да бъде наложено вето на Закона за акцизите.

Председателят на ССИ Теодор Дечев заяви, че исканото вето е заради пълното несъответствие между текста на закона и мотивите към него за хармонизация на българските акцизи с минималните за ЕС.

Действителното състояние според него е, че акцизът на пропан-бутана е 40 процента над минималната стойност за ЕС, а на светлите горива (бензин и дизел) - 30 до 40 процента под минималните за ЕС. По думите му това води до заключението за пълна липса на хармонизация и е основание за налагане на вето.

Браншовата организация на превозвачите, газовици и хлебопроизводители обявиха и намерението си за започване на "съдебна офанзива" срещу включването на пътната такса в акциза. Те изразиха категоричното си несъгласие с това ползвателите на всякакви горива за промишлени нужди да плащат пътна такса.

Наредбата на Министерството на транспорта и съобщенията за годините на таксиметровите коли е без необходимото правно основание и също ще бъде атакувана по съдебен ред, казаха браншовиците. Те не изключват възможността за провеждането на протестни акции, които няма да бъдат с характера на досегашните.

Герджиков не подложи на гласуване създаването на он-лайн връзка между бензиностанциите и данъчните

Председателят на Народното събрание Огнян Герджиков не подложи на гласуване предложението за онлайн връзка между бензиностанциите и данъчните органи, за да могат да се контролират продажбите и данъчните задължения и да не могат да се укриват данъци.

Текстът беше записан като предложение на бюджетната комисия, но въпреки това не беше подкрепен от комисията. Герджиков посочи, че не може да подложи на гласуване текст, който е предложен от комисията, а в същото време тя не го подкрепя.

В пленарна зала финансовият министър каза, че ако една бензиностанция има в близост връзка с БТК, разходите за осъществяване на този проект биха били еднократни в размер на 1000 лева, а за онази бензиностанция, която трябва да използва безжична връзка - 4 хиляди лева.

Финансовият министър Милен Велчев коментира в кулоарите, че текстът е бил подготвен от експерти на финансовото министерство, а идеята е на търговците на петролни продукти. Той се ангажира да внесе отново текста в парламента в началото на следващата година.

Забраняват продажбата на спиртни напитки в бутилки над 0.2 литра

При гласуването на закона за акцизите депутатите решиха, че се забранява продажбата на спиртни напитки в пластмасови бутилки над 0.2 литра.

В зала бе отхвърлено предложението на парламентарната бюджетна комисия спиртни напитки да могат да се продават в пластмасови бутилки до един литър.

Депутатите решиха, че бутилираните спиртни напитки, предназначени за местния пазар, ще се продават само в бутилки до 1 литър, облепени с бандерол, а не до 1.5 литра, както беше досега.

Беше отхвърлено и предложението на бюджетната комисия да се забрани производството на домашна ракия от купено грозде. Остана досегашният текст, че не се дължи акциз за производството на домашна ракия от собствени суровини и материали, дори и да са закупени и да не са собствено производство, в размер на 2000 алкохолни градуса ракия годишно на семейство.

Ако произведените количества ракия са над определените, ще се начислява акциз и в случаите, когато ракията е за лично потребление.

Парламентът гласува текст, който задължава кметовете на общините в 7-дневен срок от регистрацията на пунктовете за ракия изваряване да изпращат в Главна данъчна дирекция копие от удостоверение за регистрация.

Намалява акциза при вноса на нови автомобили

Депутатите приеха предложението на депутатите от НДСВ Христо Механдов и Мариана Костадинова за значително намаляване на акциза върху вноса на нови автомобили.

Те бяха подкрепени и от заместник-министърът на финансите Стамен Тасев. Той обясни, че акцизите не се налагат на всички автомобили, а само на колите над 156 конски сили.

През 2002 г. нова кола, която струва 80 000 лева, е трябвало да плати 40 процента акциз, през 2003 г. акцизът на същата кола става 4 500 лева, а сега се предлага ново намаление - на 1600 лева.

Емилия Масларова от Коалиция за България попита кое налага намаляването на акциза на най-новите автомобили. Колегата и от левицата Петър Димитров заяви, че през 2003 г. 132 души са си купили нови коли. Според него не е справедливо да се прави персонално законодателство за 100-200 човека.

Марианна Костадинова от НДСВ отговори, че намалението на акциза дава възможност българите да купуват нови автомобили, които са по-надеждни и не замърсяват околната среда.

След като тези хора, които са си купили нови автомобили, досега са били 200, нека през следващата година станат 600, каза Христо Механдов от НДСВ. Той добави, че в ЕС за търговията с нови автомобили няма акциз и България трябва плавно да се приближи към това.

Депутатите разделиха фабрично новите и употребявани автомобили при определяне на размера на акциза. За новите автомобили над 120 киловата ще се плащат 700 лева плюс 90 лева за всеки киловат за разликата над 120 киловата. Акцизът за новите коли над 126 киловата ще бъде 700 лева плюс 85.71 лева за всеки киловат за разликата над 126 киловата.

За употребявани автомобили от 120 киловата до 150 киловата ще се плаща акциз 35 лева за един киловат, а над 150 киловата - 60 лева за един киловат. На старите коли от 126 киловата до 157.5 киловата акцизът през следващата година ще бъде 33.33 лева за всеки киловат, а за повече от 157.5 киловата - 57.14 лева за един киловат.

Преизчисляването на мощността на двигателите от киловати в конски сили ще се прави на база на съотношение един киловат, равен на 1.36 конски сили.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.