Пътно-строителният бранш да се подреди по германски модел

Пътно-строителният бранш да се подреди по германски модел
За пътищата у нас трябва да се приложи германският модел, заяви във вторник строителният предприемач Росен Плевнелиев, който най-вероятно ще оглави Министерството на регионалното развитие и благоустройството в бъдещия кабинет.

В Германия има "една държавна агенция, над която има едно министерство на инфраструктурата и транспорта, има и ясни разпределения - магистрали, първостепенни, второстепенни, тунели, мостове", коментира Росен Плевнелиев, според когото пътната агенция - една от най-компрометираните и местени под различни "шапки" структури – трябва да се върне под контрола на МРРБ.

Миналата година, след като загуби тотално доверието на Брюксел заради корупционни скандали и конфликт на интереси, макар да беше под тройно управление на три министерства, тя бе преструктурирана в Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ), контролирана от премиера. Още по-рано беше изпълнителна агенция към МРРБ.

Мястото на НАПИ е там, "където са пътищата, тунелите, мостовете, тяхното строителство и експлоатация", т.е. в МРРБ, смята Росен Плевнелиев.

"Това, че тази агенция е местена в последните години напред и назад, е само доказателство за липсата на визия и желание нещата да се структурират и подредят правилно, така обаче, че да се носи отговорност", казва Плевнелиев.

Ако той оглави регионалното министерство, а Европейската комисия одобри поредната трансформация, МРРБ ще контролира изразходването на 1.25 млрд. евро от еврофондовете за пътни проекти, които сега са предвидени за НАПИ.

Правителството на ГЕРБ ще се консултира с Брюксел има ли възможност пътните проекти по Оперативна програма "Транспорт" да отидат "към МРРБ с НАПИ", каза Плевнелиев. Железопътната инфраструктура трябва да остане към Министерството на транспорта, което в момента обаче отговаря и за първокласните пътища в страната. За второ- и третокласните пътища отговаря МРРБ.

Плевнелиев заяви, че и това трябва да се промени: "Магистралите и първостепенните пътища са в едно министерство, второстепенните, третостепенните и общинските - в друго министерство, водопроводът и каналът под тях са в трето министерство, а железопътната линия до тях са в четвърто министерство", коментира той и добави, че всичко това трябва да се подреди.

"В момента, ако вземете една магистрала, по която трябва да се произнесат пет структури, само в кореспонденция между тези структури. . . минават месеци за най-елементарното, тъй като хората на по-ниските нива не говорят помежду си, нямат правомощия и не взимат решения", поясни Плевнелиев.

Според него ЕК няма да възрази на поредното преструктуриране на НАПИ, защото тя "до момента не се е доказала като прозрачен партньор на Брюксел". Промяната ще продължи 40-45 дни и ще обхване правилата за провеждане на тръжни процедури, механизмите за контрол и т.н., обясни Плевнелиев.

Той не изключи възможността Държавната агенция по туризма да мине под шапката на регионалното министерство.

Запитан дали предстои повторна оценка на проекта за петролопровод "Бургас-Александруполис", Плевнелиев заяви, че ГЕРБ не вижда разумна икономическа обосновка за реализацията му.

"И ако трябва да сме коректни към българските данъкоплатци и в качеството си на мениджъри, такива, каквито сме били на успешни и големи проекти, ние не можем да работим на тъмно, не можем да правим проекти, само защото те трябва да се правят. Не може... да се строят антикризисно проекти, само за да може строителите да се упражняват в строителство", казва Плевнелиев.

За предшественика си Асен Гагаузов, Плевнелиев каза, че това е "един провален министър".

Росен Плевнелиев е главен директор на "Резиденшъл парк София" и на "Линднер Имобилиен Мениджмънт". Той е член на Борда на директорите на Конфедерацията на Работодателите и индустриалците в България (КРИБ) и сред малцината от строителния бранш у нас, които имат репутация на порядъчни бизнесмени.

Споделяне

Още от Бизнес

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?