Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пътно-строителният бранш да се подреди по германски модел

45 коментара
Пътно-строителният бранш да се подреди по германски модел
За пътищата у нас трябва да се приложи германският модел, заяви във вторник строителният предприемач Росен Плевнелиев, който най-вероятно ще оглави Министерството на регионалното развитие и благоустройството в бъдещия кабинет.

В Германия има "една държавна агенция, над която има едно министерство на инфраструктурата и транспорта, има и ясни разпределения - магистрали, първостепенни, второстепенни, тунели, мостове", коментира Росен Плевнелиев, според когото пътната агенция - една от най-компрометираните и местени под различни "шапки" структури – трябва да се върне под контрола на МРРБ.

Миналата година, след като загуби тотално доверието на Брюксел заради корупционни скандали и конфликт на интереси, макар да беше под тройно управление на три министерства, тя бе преструктурирана в Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ), контролирана от премиера. Още по-рано беше изпълнителна агенция към МРРБ.

Мястото на НАПИ е там, "където са пътищата, тунелите, мостовете, тяхното строителство и експлоатация", т.е. в МРРБ, смята Росен Плевнелиев.

"Това, че тази агенция е местена в последните години напред и назад, е само доказателство за липсата на визия и желание нещата да се структурират и подредят правилно, така обаче, че да се носи отговорност", казва Плевнелиев.

Ако той оглави регионалното министерство, а Европейската комисия одобри поредната трансформация, МРРБ ще контролира изразходването на 1.25 млрд. евро от еврофондовете за пътни проекти, които сега са предвидени за НАПИ.

Правителството на ГЕРБ ще се консултира с Брюксел има ли възможност пътните проекти по Оперативна програма "Транспорт" да отидат "към МРРБ с НАПИ", каза Плевнелиев. Железопътната инфраструктура трябва да остане към Министерството на транспорта, което в момента обаче отговаря и за първокласните пътища в страната. За второ- и третокласните пътища отговаря МРРБ.

Плевнелиев заяви, че и това трябва да се промени: "Магистралите и първостепенните пътища са в едно министерство, второстепенните, третостепенните и общинските - в друго министерство, водопроводът и каналът под тях са в трето министерство, а железопътната линия до тях са в четвърто министерство", коментира той и добави, че всичко това трябва да се подреди.

"В момента, ако вземете една магистрала, по която трябва да се произнесат пет структури, само в кореспонденция между тези структури. . . минават месеци за най-елементарното, тъй като хората на по-ниските нива не говорят помежду си, нямат правомощия и не взимат решения", поясни Плевнелиев.

Според него ЕК няма да възрази на поредното преструктуриране на НАПИ, защото тя "до момента не се е доказала като прозрачен партньор на Брюксел". Промяната ще продължи 40-45 дни и ще обхване правилата за провеждане на тръжни процедури, механизмите за контрол и т.н., обясни Плевнелиев.

Той не изключи възможността Държавната агенция по туризма да мине под шапката на регионалното министерство.

Запитан дали предстои повторна оценка на проекта за петролопровод "Бургас-Александруполис", Плевнелиев заяви, че ГЕРБ не вижда разумна икономическа обосновка за реализацията му.

"И ако трябва да сме коректни към българските данъкоплатци и в качеството си на мениджъри, такива, каквито сме били на успешни и големи проекти, ние не можем да работим на тъмно, не можем да правим проекти, само защото те трябва да се правят. Не може... да се строят антикризисно проекти, само за да може строителите да се упражняват в строителство", казва Плевнелиев.

За предшественика си Асен Гагаузов, Плевнелиев каза, че това е "един провален министър".

Росен Плевнелиев е главен директор на "Резиденшъл парк София" и на "Линднер Имобилиен Мениджмънт". Той е член на Борда на директорите на Конфедерацията на Работодателите и индустриалците в България (КРИБ) и сред малцината от строителния бранш у нас, които имат репутация на порядъчни бизнесмени.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

45 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. cos
    #46

    и изказванията му които следя от миналата година.

  2. МИ6
    #45

    но от къде е тази невероятна прилика с първанов? Интересно ми е.

  3. минаващ
    #44

    Дано все пак бъде посочен за министър, изглежда свестен и ще се справи. Подредено му е в главата, не краде, не е просперирал с пари, дадени му от държавата като Черепа, Главболгарстрой и цялата пасмина, и има всички предпоставки да бъде добър министър. Успех!!!

  4. RAN
    #43

    Има нещо объркано в тезите и предложенията на г-н Плевнелиев.1.Отделните инфраструктури не са толкова хаотично разхвърляни в разни министерства.2.Ако иска да въведе германския модел направо да предложи обединението на МРРБ и транспорта.3.Няма как да избегне контрола на средствата от МФ, а също така съгласуване на проектите от Висшия съвет по опазване на околната среда(МОСВ). Да не говорим ако магистралите му стъпят на археология...

  5. mah
    #42

    Росен Плевнелиев е главен директор на "Резиденшъл парк София" и на "Линднер Имобилиен Мениджмънт". Той е член на Борда на директорите на Конфедерацията на Работодателите и индустриалците в България (КРИБ) и сред малцината от строителния бранш у нас, които имат репутация на порядъчни бизнесмени.Вопиющ конфликт на интереси!!

  6. mah
    #41

    А когато фирмите му почнат да получават обществени поръчки?

  7. Мария
    #40

    Надеждите ми са в него,да изгради нормални пътища в Б-я.Но те трябва и да се подържат.Освен това пътуващите да проявят малко култура и да не изхвърлят боклуци от колите.Струва ми се ,че българинът нама култура и възпитание.Не пази природата си ,замърсява я ,съсипва я.

  8. твѫрд
    #39

    ама германци откъде?

  9. mimi
    #38

    Мечтая си някой да оправи плочките и настилката на улиците в София.Да се избере нова технология и да се контролира как се изпълнява.

  10. бос
    #37

    може и да се откажат от Бургас- Александруполис, но от нова АЕЦ няма да се откажат. За бургас-Александруполис ще имат подкрепата на Атака, за нова АЕЦ също.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.