Пет производителя на камиони глобени с 3 млрд. евро за картел

Еврокомисаря за конкуренцията Маргрете Вестагер.

Рекордна глоба от 2.93 милиарда евро (3.24 милиарда долара) получиха пет водещи производителя на камиони заради 14-годишно участие в картел, предадоха световните агенции във вторник.

Потърпевши са германските МАН (MAN), който е под шапката на "Фолксваген" (Volkswagen), и "Даймлер" (Daimler), шведско-френският Волво/Рено (Volvo/Renault), холандският ДАФ (DAF) и италианският "Ивеко" (Iveco). Те са нарушили правилата за конкуренцията в ЕС, се посочва в комюнике на Европейската комисия.

Според еврокомисаря за конкуренцията Маргрете Вестагер, не е приемливо тези производители на камиони, които държат заедно около 90 процента от средните и тежкотоварните камиони, произвеждани в Европа, да са част от картел, вместо да се конкурират помежду си.

В продължение на 14 години петте компании са имали заговор да поддържат определени цени и да прехвърлят върху потребителите тежестта от разходите за покриване на стандартите за емисиите, е установила Комисията.

Картелът е създаден през 1997 година на среща на ръководителите на компаниите в Брюксел. През следващите години е имало редовни събирания на старши длъжностни лица от компаниите, които са съгласували ценовата политика, както и са синхронизирали моментите да внедряване на нови технологии в моделите си.

МАН се е спасил от глоба за 1.2 милиарда евро, тъй като е издал картела, а останалите компании са постигнали извънсъдебни споразумения.

Даймлер и ДАФ са с рекордни глоби съответно с 1 млрд. евро и 753 млн. евро, следвани от Волво/Рено с 670 милиона евро и Ивеко с 495 милиона евро, посочва ДПА.

Шведската компания "Скания" (Scania), също контролирана от "Фолксваген", продължава да е обект на разследване за участие в същия картел. Причината е, че компанията не се споразумяла извънсъдебно с ЕК, както останалите замесени.

От 2011 г. антимопонолните орагни на ЕК са извършили редица обиски във връзка с този случай.

Съвкупно глобата превишава предишния рекорд от края на 2012 г., когато Еврокомисията осъди седем дружества да платят общо 1.47 милиарда евро за десетгодишно картелиране при катодно-лъчевите тръби между 1996 и 2006 година

Още по темата
Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?