Нормативни промени, които да позволят и паркирането пред блоковете в рамките на синя и зелена зона в София да са платени, предлага "Център за градска мобилност" (ЦГМ). Дружеството събира парите от платеното паркиране и поддържа зоните. Ръководството му иска промени в общинската наредба за движението, които освен това трябва да доведат и до планираното от месеци разширение на зелената зона.
С измененията ще бъдат направени нови около 5500 паркоместа в 4 района. От тя се очакват 4.2 млн. лева постъпления на година.
Освен това се предвиждат и промени в правилата за издаване на т. нар. винетки за паркиране за живеещите в районите с платено паркиране.
Нови 5500 места
Основният повод за промени в общинската наредба е планираното от доста време разширение на зелената зона в районите "Оборище", "Лозенец", "Красно село" и "Възраждане". То беше поискано от районните кметове и според администрацията се подкрепя от живеещите в съответните квартали. Така те се надявали да паркират по-лесно пред жилищата си, а безразборното спиране да бъде ограничено.
Ако предложението на общинското дружество бъде прието, разширението на зоната трябва да е факт от 1 ноември.
За паркиране в зелената зона през седмицата в часовете от 8.30 до 19.30 се плаща по 1 лев на час, а максималният престой е 4 часа. Хората с адрес в зоната могат да си купят годишен стикер.
Предложението за "Красно село" е зелената зона да обхване карето от улици между булевардите "Иван Гешов", "Пенчо Славейков", "Ген. Тотлебен" и улица "Георги Софийски".
Във "Възраждане" се предвижда платено да стане паркирането между булевардите "Сливница", "Константин Величков", "Александър Стамболийски", улиците "Гюешево", "Партений Нишавски", "Българска морава", "Камен Андреев", "Добруджански край", бул. "Ген. М. Д. Скобелев" – ул. "Опълченска" и ул. "Димитър Петков".
В "Оборище" новите платени места ще са в карето между булевардите "Христо и Евлоги Георгиеви", "Данаил Николаев" и "Ситняково" и улиците "Черковна" и "Султан тепе".
В "Лозенец" зелена зона трябва да има и в т. нар. "Горен Лозенец", който остана извън последното разширение на платеното паркиране през есента на миналата година. Тогава платени места бяха начертани в другата част на квартала, която е по-близо до центъра.
За разчертаването на новите места и поставянето на знаци ще бъдат похарчени около 3 млн. лева. Около 900 000 лева ще отидат за изграждане и ремонт на тротоари в новите зони.
Засега не се планира зелена зона около входа на Южния парк при бул. "Витоша", тъй като обсъждането там показало, че живеещите наоколо не искат да плащат, за да паркират. В същото време там има сериозен проблем с безразборно спрели автомобили. Ат ЦГМ се заканиха да го решат, тъй като предстои да пуснат още 10 нови "паяка".
Острови на безплатното паркиране
От "Център за градска мобилност" използват това, че наредбата трябва да се променя заради разширението на зелената зона и предлагат запълване на пропуски в нормативната уредба. Един от тях позволявал в платените зони все още да съществуват острови на безплатното спиране. Това се получавало, тъй като платените паркоместа може да са на публична общинска собственост, част от пътната инфраструктура. Така се изпускали паркингите пред блоковете, когато не са край улица.
Подобен казуси имало в кварталите "Яворов" и "Лозенец", където в зелена зона влизат улиците около блоковете, но не и местата за паркиране пред тях. Това довело до жалби от живеещите в квартала, че не могат да спрат пред домовете си, тъй като пространството е заето от пришълци, които искат да избегнат плащането за спиране.
Промени за винетките
ЦГМ предлага и промяна на правилата за издаване на т. нар. винетки, които се купуват от живеещите в района на синя и зелена зона. За зелената зона цената е 100 лева за 12 месеца или по 10 лева на месец за първа кола. За втори автомобил се плаща два пъти повече, а за трети, четвърти и т. н. - три пъти. За синя зона винетките струват по 150 лева за първа кола, 300 лева за втора и 450 лева за всяка следваща.
От компанията обаче предлагат ограничение на броя на стикерите за паркиране до 3 за имот, тъй като имало случаи на издадени по 6 винетки на домакинство.
Възможно е да се увеличи и цената на стикера за трети автомобил. От ЦГМ не са направили такова предложение, но изказвания в тази посока се чуха от общинските съветници.
Предстои промените в наредбата да бъдат обявени за обществено обсъждане и внесени за гласуване от общинския съвет. От ЦГМ се надяват те да са факт преди лятната ваканция на общинарите, тъй като им трябват 3 месеца, за да подготвят въвеждането на зоните.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
3 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
По-добре цяла София пешеходна зона. И да не се мине Градска мобилност да се въведе данък пешеходец. Сега далаверата е страхотна. В домакинство до към 3 коли. 100 200 300 = 600 годишно от домакинство. Около стотина коли на блок - 60 000 годишно /от блок!/ В един квартал да са 100 блока - 6 милиона. Само от шараните, напиращи да им стане платено паркирането.Честито.
"ще бъдат направени нови около 5500 паркоместа". Под "завзимане" и малко боядисване вече се нарича "правене"...