Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Плевнелиев: Икономиката се движеше от консумация, а не от производство

28 коментара
Плевнелиев: Икономиката се движеше от консумация, а не от производство
На 19 май ще бъдат предсрочно отворени ценовите оферти за Лот 3 на автомагистрала "Тракия", съобщи в неделя пред БНР министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев. По думите му това е "голяма новина".

За строителството на отсечката от Нова Загора до Ямбол (35.7 км) са подадени общо 11 подадени оферти, зад които стоят 28 компании, което е повод за голяма радост на министъра, тъй като според него има голяма конкуренция. "Компаниите наистина вярват, че състезанието е честно и почтено, и дават всичко от себе си. Качеството на офертите е много по-различно, цените виждате къде отиват. Сега е времето, в което България може за една много по-ниска цена, при едни много добри условия да построи някои от най-важните си инфраструктурни проекти", коментира Плевнелиев.

Той "разсея съмненията", че България очаква да получи от ЕС 1 млрд. евро извън разписаното по оперативните програми, с които да се пълнят дупките по родните пътища. Такова убеждение се формира от изявленията на премиера Бойко Борисов, който не спира да повтаря, че преговаряме с Брюксел да ни отпусне 1 милиард евро за асфалт.

Преди десетина дни, пред над 400 участници в международната конференция за Дунавската стратегия премиерът обяви, че това е приоритет за страната, тъй като "в България гинат хора вследствие на лошия асфалт, и то не само от дупките", но и защото когато асфалтът стане на 10-15 години, спирачният път на автомобилите вече не е същият.

България не може да получи и лев отгоре над сумите, определени и разписани по оперативните програми на ЕС за периода 2007-2013 година, изтъкна Росен Плевнелиев.

"Но там, където Брюксел е много гъвкав и помага на новото правителство, е, ако то прецени да си да си промени приоритетите в рамките на тези пари, които те са му предоставили. Така че искам да разсея съмненията, че става въпрос за един милиард отгоре и че става въпрос за един милиард за дупки. Не, става въпрос за пари, които България може да намери в рамките на съществуващите пари и преди всичко за модернизация и повишаване на сигурността на мрежата", каза Плевнелиев.

Вече стартираме с 500 милиона в рамките на оперативна програма "Регионално развитие" по рехабилитация на пътища, каза министърът. Подготвя се специален проект на стойност 70 млн. лв., с който България ще кандидатства за 60-те опасни моста.

Като се има предвид огромният недостиг на средства и икономиите, които се правят, Плевнелив поясни, че където може, ще бъдат дадени пари, "но не обещавам и няма шанс, няма ресурс, така че да напълним всичките отворили се огромни дупки в тази държава".

Той отбеляза, че изграждането на качествена пътна мрежа на която и да било държава в Европа е траело поне 20-25 години. Затова и сегашното правителство си е поставило такъв приоритет, "а не проекти за милиарди със завишени цени в енергетиката, където потъват доста магистрали".

В рамките на правилно и коректно планиране на бюджета след 10-15 години България ще има съвсем друга пътна инфраструктура, каза Плевнелиев.

Губи ни се дебатът за това какво се случи през 2003-2008 г. с икономиката на държавата, в която се наляха десетки милиарди евро чуждестранни инвестиции и милиони българи взеха кредити за консумация, посочи министърът.

Той уточни, че покупката на една къща на практика е "акт на консумация, все едно си купувате телевизор".

"Тоест, ние произведохме една икономика, която се движи от консумация. Вместо да произвеждате, вие консумирате, вместо икономика на инвестициите вие имате икономика на потреблението. Да, обаче това потребление беше захранено еднократно от лесните пари на този свят, който две години след като стартира кризата е вече много, много по-различен и всички въпроси, които търсят
бъдещето, трябва да бъдат зададени, но именно с оглед на това какво България произведе не сега, ако има половин милиард, а с 20 милиарда изляти. Произведохме единствено и само харчове, консумация", разясни министър Плевнелиев.

За съжаление, продължи той, бъдещето на строителната индустрия е програмирано от нейното минало, защото свръх производството на стоки за консумация води до настоящите резултати.

Според него българските строителни компании виждат как стоят нещата и бързо се преструктурират. "Те съзнават, че ги чакат две-три тежки години, но правителството пък, това е първото правителство, което дава всичко от себе си, за да може оттук нататък да стъпим на здрава основа. Здравата основа е не харчове, а инвестиции, инвестиции в пътища, инвестиции в образование, инвестиции в здравеопазване. Това е истината", заключи министърът.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

28 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ivan Popov
    #29

    1. Ne e odobren kym dneshna data i 1 lev ot Evropa za magistrala Trakiq. Za 9 meseza ekipyt na Plevenliev ne e uspql da postigne odobrenie na aplikazionnata forma2. Ima qven kartel mezdu BG firmite. Syshtata firma, koqto trqbvashe za 2 godini da napravi otse4kata orizare do stara zagora q napravi s 2 godini zakysnenie, neka4estveno i s 30% uveli4enie na bjudgeta v sravnenie s ofertata si. Drugite dve otse4ki sa si uredili drugi dve BG firmi. 4. "Niskata zena" s koqto se hvali Plevenliev e po-visoka ot cenata koqto predlozi portugalskiq konsorzoum 2005.

  2. куде са
    #28

    магистрали

  3. Васко
    #27

    Това момче правеше добро впечатление, но и то се подвежда по алабалистиката на Борисов/Цветанов/Дянков. Какво значи това "след 15-20 г." ? Хората искат да се придвижват от Европа до Азия сега, а пътният участък България ги спъва ! Минете по северната част на околовръстното шосе на София и ще се уверите.

  4. софиянец
    #26

    Отреченият Маркс писал, че в икономиката има "А" и "Б" групи предприятия и фирми. "А"-то води, а "Б"-то е водено. Води индустрията, а туризма е във втората група.Строителството по-скоро прилича на войската. Тук Енгелс е казал, че парите, дадени за войската са все едно хвърлени в блатото-не се възвръщат. И строителството е кажи-речи като войската-гълта и не връща.Нека си припомним и друго-самият Плевнелиев е строител, т.е. изваден е от блатото.

  5. Бай Желязко
    #25

    "Инвестиции в пътища, инвестиции в образование, инвестиции в здравеопазване. Това е истината"-но дали ще се следва.

  6. Глух плъх
    #24

    Ура! Плевнелиев откри топлата вода. Сега да видим откъде ще да дойдат инвестициите, за харчовете ний си знаем.

  7. berlino
    #23

    edin 4ovek da vidia v tazi darjava nai-posle, koito da ima dalgosro4na vizia i da se opitva da raboti po takyv na4in! Priak svidetel sym kak do sega i vse oshte se raboti i se e rabotilo vse na par4e.. prelivane ot pusto v prazno!

  8. rew
    #22

    Това е най-добрият сайт в България. Продължавайте в същия дух!

  9. sam
    #21

    dvijeshe ot praneto na parite, "izcheznali" ot Balgaria po vremeto na Lukanov i Kostov. I nai dobriat nachin biaha bankovite krediti, davani na kioravo i sakato predi krizata!

  10. поп Грую
    #20

    нещо неизвестно на специалистите ,стига само да започне да го прилага ,ще е добре за цялата икономика .Проблемът ,по-конкретно за качеството на пътищата,е в това,че подготовката на трасетата е некачествена и поставените пластове са некачествени и самите асфалтови смеси са некачествени.Просто няма кой да ги контролира и фирмите подготвящи асфалтовите смеси са хем крадливи ,хем некадърни да произведат качествен асфалт.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.