Плевнелиев: Икономиката се движеше от консумация, а не от производство

Плевнелиев: Икономиката се движеше от консумация, а не от производство
На 19 май ще бъдат предсрочно отворени ценовите оферти за Лот 3 на автомагистрала "Тракия", съобщи в неделя пред БНР министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев. По думите му това е "голяма новина".

За строителството на отсечката от Нова Загора до Ямбол (35.7 км) са подадени общо 11 подадени оферти, зад които стоят 28 компании, което е повод за голяма радост на министъра, тъй като според него има голяма конкуренция. "Компаниите наистина вярват, че състезанието е честно и почтено, и дават всичко от себе си. Качеството на офертите е много по-различно, цените виждате къде отиват. Сега е времето, в което България може за една много по-ниска цена, при едни много добри условия да построи някои от най-важните си инфраструктурни проекти", коментира Плевнелиев.

Той "разсея съмненията", че България очаква да получи от ЕС 1 млрд. евро извън разписаното по оперативните програми, с които да се пълнят дупките по родните пътища. Такова убеждение се формира от изявленията на премиера Бойко Борисов, който не спира да повтаря, че преговаряме с Брюксел да ни отпусне 1 милиард евро за асфалт.

Преди десетина дни, пред над 400 участници в международната конференция за Дунавската стратегия премиерът обяви, че това е приоритет за страната, тъй като "в България гинат хора вследствие на лошия асфалт, и то не само от дупките", но и защото когато асфалтът стане на 10-15 години, спирачният път на автомобилите вече не е същият.

България не може да получи и лев отгоре над сумите, определени и разписани по оперативните програми на ЕС за периода 2007-2013 година, изтъкна Росен Плевнелиев.

"Но там, където Брюксел е много гъвкав и помага на новото правителство, е, ако то прецени да си да си промени приоритетите в рамките на тези пари, които те са му предоставили. Така че искам да разсея съмненията, че става въпрос за един милиард отгоре и че става въпрос за един милиард за дупки. Не, става въпрос за пари, които България може да намери в рамките на съществуващите пари и преди всичко за модернизация и повишаване на сигурността на мрежата", каза Плевнелиев.

Вече стартираме с 500 милиона в рамките на оперативна програма "Регионално развитие" по рехабилитация на пътища, каза министърът. Подготвя се специален проект на стойност 70 млн. лв., с който България ще кандидатства за 60-те опасни моста.

Като се има предвид огромният недостиг на средства и икономиите, които се правят, Плевнелив поясни, че където може, ще бъдат дадени пари, "но не обещавам и няма шанс, няма ресурс, така че да напълним всичките отворили се огромни дупки в тази държава".

Той отбеляза, че изграждането на качествена пътна мрежа на която и да било държава в Европа е траело поне 20-25 години. Затова и сегашното правителство си е поставило такъв приоритет, "а не проекти за милиарди със завишени цени в енергетиката, където потъват доста магистрали".

В рамките на правилно и коректно планиране на бюджета след 10-15 години България ще има съвсем друга пътна инфраструктура, каза Плевнелиев.

Губи ни се дебатът за това какво се случи през 2003-2008 г. с икономиката на държавата, в която се наляха десетки милиарди евро чуждестранни инвестиции и милиони българи взеха кредити за консумация, посочи министърът.

Той уточни, че покупката на една къща на практика е "акт на консумация, все едно си купувате телевизор".

"Тоест, ние произведохме една икономика, която се движи от консумация. Вместо да произвеждате, вие консумирате, вместо икономика на инвестициите вие имате икономика на потреблението. Да, обаче това потребление беше захранено еднократно от лесните пари на този свят, който две години след като стартира кризата е вече много, много по-различен и всички въпроси, които търсят
бъдещето, трябва да бъдат зададени, но именно с оглед на това какво България произведе не сега, ако има половин милиард, а с 20 милиарда изляти. Произведохме единствено и само харчове, консумация", разясни министър Плевнелиев.

За съжаление, продължи той, бъдещето на строителната индустрия е програмирано от нейното минало, защото свръх производството на стоки за консумация води до настоящите резултати.

Според него българските строителни компании виждат как стоят нещата и бързо се преструктурират. "Те съзнават, че ги чакат две-три тежки години, но правителството пък, това е първото правителство, което дава всичко от себе си, за да може оттук нататък да стъпим на здрава основа. Здравата основа е не харчове, а инвестиции, инвестиции в пътища, инвестиции в образование, инвестиции в здравеопазване. Това е истината", заключи министърът.

Споделяне
Още от Бизнес