Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Подозират България, че не може да опазва тайни*

2 коментара

На 4 април Министерството на вътрешните работи обяви, че ще подготви закон за борбата срещу тероризма, според който ще се пипат банкови сметки и запорирано имущество на лица, заподозрени в терористична дейност.

Преди това, на 2 април, из цял свят бе разпространен доклад, който предлага международно споразумение за защита на частната финансовата неприкосновеност при засилване на финансовата атака срещи тероризма. България е спомената като възможно изключение от страните, включени в споразумението. Други такива страни са Нигерия и Колумбия и онези от "оста на злото".

Трудностите и несъобразностите при обсъжданията на законите за защита на личните данни и за защитената информация не предвещават добро качество на новия проект. В същото време по нищо не личи, че МВР и изобщо правителството са забелязали появата на страната в горната неприлична компания по толкова неприятен повод.

Малко предистория

След 11 септември 2001 г. бе формирана международна работна група за обмен на финансова информация между страните, участващи в анти-терористичната коалиция. (Task Force on Information Exchange and Financial Privacy). Целта е очевидна: да се гарантира неприкосновеността на личните финансови данни на благонадеждните и се разкриват тези на неблагонадеждните.

Съветници на групата са Джак Камп - бивш кандидат за вицепрезидент на републиканците и Едуин Мийс, бивш министър на правосъдието на САЩ. Членове на самата група са най-авторитетните данъчни и финансово-правни експерти на Института Кейто и Фондация Херитидж и Института за изследване икономиката на данъците. Председател на групата е бившият сенатор Мак Матингли. А тя самата е създадена по инициатива и с домакинството на Института Просперити, чийто председател на управителния съвет е Ричард Ран, президент - Дан Мастромарко, а изпълнителен директор - Дейвид Бъртон.

Смисъл на препоръчваните правила

Докладът на групата предлага подписването на международна конвенция в защита на неприкосновеността на личната информация.
В тази връзка в доклада се правят следните основни предложения:
1. По-добро прецизиране на нормативните разпоредби, които преследват "прането" на пари. Според доклада настоящата практика за събиране на огромни количества информация, в това число за лица, за които не съществуват съществени основания за подозрение, е ниско ефективна и нарушава индивидуалната свобода.
2. Предложената в САЩ уредба за задължително деклариране на доходността (лихвата) по инвестициите (заемите) се предлага да бъде отхвърлена.
3. Идеята за създаването на международна данъчна организация под егидата на ООН също се отхвърля. Изграждането на орган, който да контролира данъчните системи, ще ограничи фискалната конкуренция и ще накърни националния суверенитет.
4. По подобни причини групата настоява да не бъде одобрена инициативата за вътрешна конкуренция в рамките на страните от ОИСР на фискалните системи. Счита се, че тази инициатива ще позволи на определени страни да наложат рестриктивните си данъчни системи на по-малки икономики в организацията.
5. Изискванията за разкриване на информация при инвестиране в САЩ са твърде бюрократични и трябва да се либерализират.
6. Работната група препоръчва на САЩ и другите страни да не възприемат директивата на ЕС за облагане на спестяванията. Авторите посочват, че тъй като САЩ е предимно вносител на капитали, то не е в интерес на страната да създава предпоставки за облагане от трети държави на доходи с източник САЩ.
7. За да работи по-голямата либерализация в условията на тероризъм, редица страни не трябва да участват в конвенцията. Това са страни, за които се смята, че спонсорират тероризма и страни, които не са в състояние да гарантират сигурността на обменяната информация. Като примери за първата група страни са изброени: Иран, Ирак, Либия, Сомалия, Сирия и Судан. По азбучен ред във втората група са посочени България, Колумбия и Нигерия (стр. 38 от доклада) - като пример за страни със значителна корупция. Поради което не са препоръчва да участват в общия обмен на финансова информация.

Обяснение

Включването на името на България сред страните с висока корупция е показателно за разбирането и оценката на международната общественост за нашата страна. Твърде възможно е проблемът с корупцията да се окаже съществена пречка пред намерението за членство на България както в ЕС, така и в НАТО. Смятаме, че има две причини България да се появи в толкова неблагоприятна светлина.

Първо, въпреки че - както вече писахме по други поводи - след 1998 -1999 г. корупцията намалява по всички обективни показатели, предизборната кампания, фактически започнала през пролетта на 2000 г. и завършила през декември 2001 г., протече изцяло и единствено в реториката на "борбата с корупцията". Новото правителство засега се занимава предимно със същата реторика, като отлага запушването на системи - извори на корупция.

Второ, от средата на 1998 г. досега българското общество е похарчило около 22-23 милиона лева за "борба с корупцията", но най-вече за мерене на усещането за нея и за все по-силното ѝ заклеймяване при поддържана приватизация на институциите на представителната демокрация. В резултат всички са убедени, че всички са корумпирани и се съревновават на това поприще. Най-лошото обаче е, че компанията, в която България е според възприятията на общественото мнение, може след време да се окаже действителната компания.

*Заглавието е на mediapool.bg

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Даскалов
    #3

    В защита на Илчев срещу нападките на някои зли софийски езици може да се каже, че в тесен кръг в Яйцето професорът нюансира профашистките си изказвания, като ги представя за социалдемократически. Освен това, въпреки сексуалните си предпочитания, Илчев никога не е оказвалх натиск върху зависимите от него, нито е подбирал асистентите си по хомосексуална линия, а само по приятелска и роднинска.

  2. Василев
    #2

    В защита на Ив. Илчев срешу някои нападки, които злите езици разпространяват в обществото може да се каже, че в тесен кръг в Яйцето, професорът силно нюансира профашистките си изказвания, като ги представя за социалдемократически. Също така, неговите сексуални предпочитания не оказват негативто влияние на работата му, тъй като няма сведения да назначава или да държи асистентите си в зависимост по тази линия, а само по приятелска и роднинска. Затова се възприе становището, че Илчев е годен да заеме поста ректор на СУ.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.