Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Правителството натиска концесионерите на “Тракия” да се откажат сами

17 коментара
Правителството натиска концесионерите на “Тракия” да се откажат сами

Десет промени в параметрите на концесионния договор за автомагистрала “Тракия” е поискал министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов от българо-португалското дружество концесионер “Магистрала Тракия”, съобщиха за Mediapool отлично информирани източници. На този етап трите португалски фирми в дружеството не са се съгласили с част от предложените промени и най-вероятно концесията на магистралната отсечка от Калотина до Бургас ще се прекрати.

Същите източници твърдят, че правителството е поискало държавата да не поема риска за недостатъчния трафик и да откаже плащането на кредита към банки, ако концесионерът прекрати договора.

Да се прекрати концесията е и желанието на управляващите, коментираха запознати с хода на преговорите. Назначената от премиера Сергей Станишев експертна комисия не се опитва да подобри параметрите на концесионния договор, а да принуди дружеството концесионер само да се откаже от концесията. Така се избягва рискът държавата да бъде съдена за пропуснати ползи.

Ако дружеството “Магистрала Тракия” се откаже доброволно от концесията, БСП ще може да покаже на избирателите си и на опозицията, че не се отмята от предизборните си обещания. Ще бъде избегнат и сериозен сблъсък с коалиционния партньор НДСВ, чието правителство сключи сделката.  

По думите на министъра на регионалното развитие Асен Гагаузов, комисията, която преговаря с дружеството “Магистрала Тракия”, е подготвила “мек” и “твърд” вариант за промяна на концесионния договор.

БСП вкарва “Главболгарстрой” и “Мостстрой”?

Според запознати, затишието около концесията на автомагистралната отсечка е желанието на социалистите строителството на магистралата да се поеме от близките до тях фирми - “Главболгарстрой” и “Мостстрой”. И двете фирми,  особено втората - собственост на хазартния бос Васил Божков, бяха изтласкани от строителството на големите магистрални обекти при управлението на НДСВ. 

Самите фирми обявиха открито интереса си, като преди няколко дни съобщиха, че имат капацитет да доизградят магистралната отсечка за 2 млн.евро на километър, вместо 2,7 млн. евро на километър, както предвижда договорът, сключен с “Магистрала Тракия”. “Главболгарстрой” и “Мостстрой” дори подготвяли вече консорциум, чрез който да реализират намеренията си.

Според министър Асен Гагаузов един от вариантите е магистралата да се изгради изцяло със средства от бюджета, или това да стане чрез смесено финансиране от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и държавни пари. Това е и възможността да се “прескочи” задължителното изискване в Закона за концесиите за провеждане на тръжна процедура за публично-частните партньорства, като концесията.  

Възможностите на двете строителни компании съвпадат напълно с желанието на Асен Гагаузов, който още при поемането на министерския пост заяви, че ще се стреми да понижи цената за строителство на автомагистралата.

Подвеждащо сравнение между цените

Експерти, запознати подробно със сключения договор, обаче поясниха, че е много подвеждащо сравнението между двете цени. Самото строителство нямало да нахвърли 1,8 млн.евро за километър, коментираха източници от Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). В цената на българо-португалското дружество - 2,7 млн.евро са включени и средствата нужни за купуване на строителна техника, която след това ще остане в активите на държавната фирма “Техноекспортстрой” и техниката, с която ще се оборудва магистралната система за въвеждане на Тол системата. В тази цена бил включен и ремонта на отсечката на всеки десет години.

Предложението на “Главболгарстрой” и “Мостстрой” включвало само строителство на участъка от автомагистрала “Тракия” от Стара Загора до Карнобат. На практика това изключва отсечката от Калотина до София - българската част от автомагистрала София – Ниш. Разширяването на първокласния път до автомагистрален е част от подписания концесионен договор с българо-португалското дружество “Магистрала Тракия” и влиза в предложената цена 2,7 млн.евро за километър строителство.

Финансовите параметри на концесионния договор, подписан от предишното правителство на НДСВ и ДПС, остават секретни и днес. Умишлено се крият и съпътстващи договора документи като одита, възложен от финансовото министерство на “Прайс Уотърсхаус Купър”.

Предишното правителство реши да одобри концесията на пътя от Калотина до Бургас само ако има положително становище от статистическата агенция на ЕС – Евростат, че заместващите плащания не представляват държавна помощ.

Според Евростат, ако правителството плаща на концесионера разликата между фиксирания трафик, върху чиято база са разчетени инвестициите и таксите за ползване на пътя, и реалния брой на автомобилите, които ще минават по магистралата, то това реално е държавна помощ.

Източници на Mediapool коментираха, че Евростат умишлено е бил заблуден от МРРБ. В одобрения договор с фирмите концесионери е било записано, че разликата ще се покрива от бюджетния излишък, като заем за концесионера, който ще се връща с лихва. Това решение е било взето, за да не считат тези плащания като държавна помощ. 

Според запознати, министрите Асен Гагаузов и Пламен Орешарски умишлено подвели европейската статистическа агенция, че средствата за заместващите плащания ще се вземат от бюджета, което автоматично се приема като държавна помощ.  

Фирмите в дружеството “Магистрала Тракия” - португалските “МСФ-Мониз Да Майа, Серра и Фортунато Емпрейтерош С.С”, “Лена Енгенхариа и конструкош С.А”, “Сомаг Консешос и Сервисуш С.А” и българските “Автомагистрали” и “Техноекспортстрой” отказали да се съгласят с оттеглянето от държавата при разпределянето на риска. Според специалистите, ако държавата не поеме част от финансовия риск, няма банка, която да отпусне кредит за строителството на магистралната отсечка.

Концесионерите били съгласни с желанието на българската държава да я освободят от ангажимента и да плащат кредита към банките, ако дружеството “Магистрала Тракия” се откаже от договора си преди изтичане на 35 - годишния срок на концесията. Според специалистите обаче, този текст в договора защитава единствено интересите на българското правителство. При провал на договора и отказ на държавата да наследи кредита, финансовата гаранция по него остава за банките, коментираха запознати. Единствената полза за държавата, която остава, е частта от магистралата, която фирмите са построили до този момент. А финансовата гаранция от близо 150 млн.евро ще остане за банките, само защото правителството е отказало да обслужва  този кредит. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Петър
    #19

    да се отстрани добрия кандидат с благовидни причини. Така бяха отхвърлени БАТ от Булгартабак, Копенхаген еърпортс от летищата Варна и Бургас, а сега се правят опити да се провали и сделката за ТЕЦ Бобов дол.

  2. Геле
    #18

    Мисля, че концесионерите ще се откажат сами, ако Симеон върне взетите комисиони. Но изглежда, че вече ги е похарчил. Чух, че бил купил нова яхта на Муньо.

  3. Симеон
    #17

    Симеон няма да връща никакви комисионни,а държавата ще плаща неустойките!

  4. лимпида
    #16

    ще им мина

  5. Царедворец Хитър
    #15

    Трудно ще кандиса Царчока да пусне кокала, дето е захапал.Трябва яко да го притиснат - сега е момента : влязохме в ЕС, целта на коалицията е постигната ! Ако иска да не изпадне от седлото на власттта БСП трябва да се върне на своите ляви позиции и предизборни обещания, дори и ако за това се наложи да пожертвува Станишев.

  6. Читател
    #14

    Каква стана тя? Медията, която беше рупора на атаката срещу концесията сега я защитава?!? Не може така безпринципно господа. Няма как да преизвикате уважение.

  7. Мостстрой
    #13

    "Назначената от премиера Сергей Станишев експертна комисия не се опитва да подобри параметрите на концесионния договор, а да принуди дружеството концесионер само да се откаже от концесията".

  8. СИ
    #12

    Каквито и игри да играят е ясно, че тази простотия не може да продължава вечно. В края на краищата или няма да имаме пътища още много години, или ще платим огромните неустойки по този договор. Дасе мисли, че това АД ще се откаже само е повече от глупаво. В края на краищата има подписан договор с ясни условия, признат за законен от съда и всички останали институции. Предоговарянето означава, че и двете страни са склонни на преговори и отстъпки. Отдолу следва да седят подписите и на двете страни. Каквото

  9. СБС
    #11

    Като е толкова добър и "законен" подписаният от крадците на Кобурга договор, защо го пазят в тайна?! Явно става дума за пладнешки грабеж и сега комунягите се чудят как да го увъртат, че нали уж обещаха да ревизират условията по концесията - да, ама първо трябва да ги направят публични, а не им стиска нещо! Абе на комунист и на Кобург можеш ли да вЕрваш?!!

  10. extra
    #10

    ne mislya che ako rabotata se dade na neznayni firmi te shte go dovarshat za tazi cena, po skoro stoitelstvoto shte spre sled nyakolko sedmitsi i te shte iskat dopalnitelno mangizi, ako se otkazhem ot tezi koit osega stroyat shte bade proval...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.