Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Превозвачи с над 1000 камиона протестираха срещу скъпото гориво

17 коментара
Превозвачи с над 1000 камиона протестираха срещу скъпото гориво

Над 1000 тежкотоварни камиони са излезли по улиците на 15 града на страната. Превозвачите настояват да се възстановява акцизът върху горивата или отмяната му. Исканията са и за обявяване на криза на пазара на превозвачите, с което да се прекрати за срок от 6 месеца регистрацията на нови автомобилни фирми

Превозвачи с над 100 камиона се събраха на предупредителни протестни действия в понеделник на входа на София откъм магистрала “Тракия”. Ако до сряда не се намери решение на поставените от превозвачите искания, ще се предприемат по-сериозни стачни действия, заяви Димитър Николов, член на управителния съвет на Конфедерацията на сдруженията в автомобилния транспорт. Протестно шествие на близо 100 тежкотоварни автомобила премина през булевардите на Пловдив. Превозвачите от Силистра пък не са обнадеждени от преговорите с управляващите, заяви Курти Иванов, координатор на протестните действия. За 7 часа русенските превозвачи изминаха близо 20 километра по пътя от Дунав мост към София. Плевенските превозвачи подготвят декларация с конкретни искания до областния управител за реконструкция и ремонт на основните пътища в района. Над 180 тежкотоварни автомобила се включиха в протестното шествие по улиците на Варна. Освен за намаляване на акциза върху горивата и цените на винетките, превозвачите искат осигуряване на паркинги с условия за почивка на шофьорите и добри пътища. Превозвачи протестираха в Пазарджик, Габрово и Севлиево.

Министърът на транспорта Петър Мутафчиев заяви в понеделник пред БНР, че каквото и да се реши на разговорите с протестиращите, ще бъде временна мярка предвид продължаващото поскъпване на дизела. По думите му браншът трябва да разработи цялостна стратегия за развитието си и да я представи в Министерството на транспорта, защото трудностите в този бизнес тепърва предстоят. Мутафчиев отбеляза още, че акцизът у нас е минималният изискван според европейските регламенти.

Според Българската стопанска камара (БСК) за обществото е ясно, че има деформации в цените на горивата. От БСК задават въпроса защо търговските цени на горивата в страната са еднакви, при положение че има разлики в цените на вносните горива и тези, произведени у нас. Този въпрос провокира друг – дали действително вносителите на горива се явяват реални конкуренти на производителите, или съществува негласно споразумение с цел поддържане на спекулативно високи норми на печалба в отрасъла.

От БСК споделят мнението на протестиращите, че една от причините за високите цени на дизела у нас може да е картелно споразумение между дистрибуторите. Според камарата обаче ограничаването на броя на превозвачите с административни мерки (временно спиране на издаването на лицензи на нови автотранспортни фирми) противоречи на принципите на пазарната икономика.

Цените на горивата трябва приоритетно да бъдат разглеждани като част от антиинфлационната политика на държавата, тъй като те са в основата на ценовата пирамида. Цените на горивата не са проблем само на превозвачите, а на цялата икономика и на всички потребители, се казва още в съобщение на БСК. Високите цени на горивата се отразяват крайно неблагоприятно върху конкурентоспособността на транспортния отрасъл, а оттам – върху конкурентоспособността на други транспортоемки отрасли.

Кризата в бранша ще доведе до фалит на превозвачески фирми, заяви в понеделник координаторът на регионалния стачен комитет Милен Баев, цитиран от БТА. По думите му дизеловото гориво в съседна Румъния е по-евтино и тамошни превозвачи вече изземват поръчките на добрички фирми. Непрекъснатото повишаване на цените на горивата оскъпява транспортните услуги, които се налага почти всеки ден да предоговаряме с търговците и те в крайна сметка се отдръпват, обясни Баев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. da
    #22

    дето натоска за високи мита.

  2. Стамбо
    #21

    бандити и ДС-мафиоти. Да се разбират със своите другари от руско-българската мафия.

  3. Дунавски
    #20

    Няма други да ви плащат сметките.Това се казва пазарна икономика, а не социализъм.

  4. Теньо Минев Генев
    #19

    Аве, вие първите трима дебили, дето се изходихте по темата, явно са махмурлии от снощи, бре.

  5. От Драгалевци
    #18

    не и у нас

  6. Balgarin ot Zapad.
    #17

    Izgledai tova predavane,za Balgaria i za BesePe i BeKaPe Partiata. No go izgledai do krai i se vslu6ai vav vsiaka edna duma! I se osaznai nai posle!!!http://www.neterra.tv/bg/show.php?id=819&bm=2 ot tazi data 2008-05-17

  7. mon
    #16

    ne samo akciza,a i danaka za pata da se namali- to pat ima li?

  8. баш-харпун
    #15

    избийте мръсните араби и ще се реши проблема, па ако избиете и комунягите цена няма да има

  9. independent
    #14

    Финансовият министър и правителството може да намалят акциза но се ослушват.Акциза е процент от цената на горивото и когато то се увеличава се увеличават приходите в бюджета и така в края на годината се харче безконтролно излишака.

  10. ХАХАХА!!!
    #13

    "Директива на Европейския съюз от 2003 г. въвежда минимални акцизи за енергийни продукти....минимална ставка за безоловния бензин от 1 януари 2004 г. е 359 евро/1000 литра. За обикновения бензин минималната ставка възлиза на 302 евро/1000 литра от 1 януари 2004 и 330/1000 литра от 1 януари 2010 г. По силата на преходните разпоредби за България цената на дизела за търговски цели в страната е 274 евро за 1000 литра."Станишев и Гоце са накарали ЕС да гласуват така...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.