Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Превозвачите ще си останат само с обещанията на правителството

20 коментара
Превозвачите ще си останат само с обещанията на правителството

Очертава се нито едно от обещанията, поети от членове на правителството към автомобилните превозвачи, да не бъде изпълнено. Това стана пределно ясно от изявленията на транспортния министър Петър Мутафчиев в сряда.

През деня трябваше да се проведат протести на водачи на тежкотоварни камиони в цялата страна. Превозвачите негодуват от високите цени на дизела и от навлизането на неподготвени играчи в бранша. Те искат да се намали акцизът или да се връща на фирмите.

Протестът в столицата бе вял и въпреки очакването за голямо струпване на тирове на Околовръстното шосе край София, то не се състоя. Нямаше голямо въодушевление и сред шофьорите в провинцията. Все пак от браншовата организация на превозвачите казаха, че ще изчакат до утре какви решения ще вземе правителството и спрямо тях ще решат как да продължат протестите си.

Провали се и опитът на таксиметрови водачи да се възползват от протестите на колегите им от товарните превози и да си поискат на свой ред протекция от държавата срещу колите, работещи на черно. Насроченото за площад “Св. Ал. Невски” струпване на таксита в знак на протест вместо обещаните 400 жълти коли изкара само около 20 от различни фирми и най-вече самостоятелно работещи шофьори.

Искането на превозвачите да им се възстановява акцизът върху горивата изцяло или частично няма да се удовлетвори, заяви в сряда Петър Мутафчиев. Няма такава практика в европейските държави, допълни той. В някои страни имало механизми за данъчни или друг вид облекчения, но само за корабния и авиационния транспорт. “Връщане на част от акциза на автомобилните превозвачи ще е вид държавна помощ за частния сектор, което е недопустимо”, обясни Мутафчиев.

Другото искане на протестиращите - да бъде намален акцизът върху горивата - също най-вероятно няма да бъде изпълнено. "В момента ставките на горивата в България са едни от най-ниските в целия ЕС, така че няма накъде да смъкваме. Въпреки това ще го обсъдим с Европейската комисия" ангажира се министър Мутафчиев.

Цената на дизела у нас е съпоставима с цените в ЕС, но голямата част от нея е данъци, които всъщност оскъпяват крайната стойност. И без данъците дизелът у нас е един от най-евтините в Европа.

На срещата преди седмица на превозвачите с представители на правителството беше сформирана работна група начело със зам.-министъра на финансите Кирил Желев и членове Андрей Делчев от Асоциацията на газовите и петролните фирми, Володя Киров, директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" в Министерството на транспорта, Стефан Узунов, директор на дирекция "Обща икономическа политика" в МИЕ, Миролюб Столарски и Койчо Русев от Конфедерацията на съюзите в автомобилния транспорт. Групата трябва да представи какво е решила по поставените проблеми на 12 юни.

Тогава ще стане окончателно ясно как е протекла работата по ангажиментите, които управляващите поеха към превозвачите. Един от тях беше за акцизът на горивата да не се променя през 2009 и 2010 г.. Това ще стане обаче, ако Европейската комисия разреши.

"Когато превозвачите искат това или онова, те трябва да имат предвид, че не можем да погазваме европейските директиви или българското законодателство, както и да създаваме нелоялна вътрешна конкуренция на останалите държави членки. Ние сме в условия на пазарна икономика, намесата на държавата в частния сектор приключи през 1989 г.”, каза още Мутафчиев.

Основният проблем, според него, била либерализацията на сектора, която довела до пренасищането на пазара с участници. “Притеснявам се, че от това ще пострадат първо най-малките, а след това големите ще започнат борба помежду си. Затова исках и настоявам за единна браншова организация, която да следи какво се случва в сектора, да го контролира и коментира с нас", каза още Мутафчиев, намеквйки за разединението на превозваческите организации.

Друго основно искане на превозвачите беше обявяване на криза на пазара и преустановяване на лицензирането за 6 месеца. Това обаче може да отнеме от 3-4 месеца, достатъчно част от малките превозвачи да фалират. "Не може срокът да бъде друг, защото си има законова процедура. Първо се изготвя анализ на пазара, той се обсъжда от всички заинтересовани страни и след това го пращаме в ЕК. От там могат да кажат дали имаме право да обявим криза на пазара" обясни още транспортният министър. Анализът на пазара трябва да е готов в началото на юни.

"Не мога да кажа има ли криза, преди да съм видял анализа. Имаме съмнения, че има, но предстои да разберем", допълни той.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

20 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Клапана
    #21

    околкото си спомням, съвсем наскоро картелът на таксиджиите повиши цените на услугите. 1.20 лв им е доста много за качеството на услугата. А пък щом има такива, които подбиват цената - значи цената може да е по-ниска.

  2. Да!
    #20

    време. Когато "България уби дете"-то!

  3. От Драгалевци
    #19

    мъка седесарска и пожарникарско-милиционерска

  4. От Драгалевци
    #18

    провал

  5. демократ
    #17

    Нали се сещате кога ще излезат,има едно условие-Правителството да е на ДСБ и министър-председател да е Иван Костов.

  6. съгласен
    #16

    - щом като цените могат да се подбиват, значи може и по-евтино.

  7. bakshisha
    #15

    kakto i vsichko ostanalo v stranata na triumvirata fes-car-komuniaga...absurdistania

  8. Шишо бакшишо
    #14

    не можаха да ни организират тъпите синдикати...

  9. kalchomaniq
    #13

    Катин.....http://www.epochtimes-bg.com/2007-01/2007-09-20_10.html

  10. Вишински
    #12

    Ти късаш билетчетата пред киното ли, да агитираш да се събере по-голяма тълпа, за по-голям оборот...Дали остана статия, под която да не написа програмата на киното си за близките няколко дни?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.