Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Проблемът с политиката на президента в областта на отбраната

30 коментара
Проблемът с политиката на президента в областта на отбраната

В края на август, малко след като се девоинизира, бившият началник на Генералния щаб Никола Колев оглави предизборния щаб на президента Георги Първанов. Разбира се, в това няма нищо нередно - цивилен гражданин е поканен да оглави кампанията за преизбирането на държавния глава. Медиите също не го определиха като нередно, а обществеността подмина назначението без никакво внимание. В края на краищата добрите отношения между президента и г-н Колев не бяха тайна и близкото взаимодействие между двамата, особено когато началникът на ГЩ изпадаше в остри конфликти с цивилното ръководство на отбраната, бе отразявано многократно в медиите.

От гледна точка на гражданско-военните отношения, обаче, това назначение за пореден път потвърждава наличието на сериозен проблем.

Демократичните гражданско-военни отношения изискват открита за обществото политика за отбрана, която е изработена от изпълнителната власт и одобрена от законодателната власт. Елементите на тази политика се представят пред гражданите, които чрез своите избраници в законодателната власт и структурите на гражданското общество извършват контрол върху нейното изпълнение. Затова политиката за отбрана изисква прозрачност, отчетност и цивилен контрол.

За тази цел правителството формулира и приема основните документи в областта на отбраната - стратегия за сигурност, планове за развитие на въоръжените сили, военни доктрини и други, които са публично достояние.

От своя страна, законодателната власт в много случаи одобрява тези документи, приема законите, свързани с отбраната, гласува бюджета на Министерство на отбраната провежда изслушвания на министъра на отбраната, висши военни и цивилни лица от министерството и изобщо осъществява контрол в тази област. Въпреки, че тези процеси все още се сблъскват с препятствия, може да се твърди, че изпълнителната и законодателната власт се опитват да направят политиката за отбрана по-прозрачна и подлежаща на отчетност, т.е. по-демократична.

И именно тук се натъкваме на сериозния проблем, създаден от институцията на президентството. За всички е ясно, че президентът се опитва да

влияе върху политиката за отбрана чрез началника на ГЩ,

който по закон има значителна власт и лостове да формира тази политика. Нормално е президентът, който по конституция е главнокомандващ, да участва във формирането на политиката за отбрана. И е съвсем логично за тази цел той да се опитва да използва именно началника на ГЩ, защото има известна конституционна връзка между двамата. Докато между президента и министъра на отбраната например не съществуват такива отношения. (за институционалната връзка между президента и началника на ГЩ виж статия от Илия Налбантов, http://www.expert-bdd.com/).

Също така трябва да се отбележи, че не само Първанов, но и президентите преди него в по-голяма или по-малка степен се възползваха от правните си отношения с началника на ГЩ, за да участват в правеното на политиката по отбрана.

От своя страна, всички началници на ГЩ през последните шестнадесет години също предпочитаха да се "разберат" с президента, отколкото да водят тежки политически и бюрократични битки с изпълнителната и законодателната власт. За разлика от законодателната и изпълнителната власт обаче,

нищо не принуждава президента да води прозрачна политика

в тази област и да се отчита пред обществеността или някоя друга власт в страната. Политиката на президента не подлежи на контрол или отчетност. Т.е., тя не попада в рамките на нормалните, демократични гражданско-военни отношения. В известен смисъл президентската институция може да бъде балансирана от други институции в областта на отбраната, но тя не е задължена да се отчита за своята политика пред тях.

Какво по-конкретно е показателно за особената роля на президентската политика в областта на отбраната? Президентската институция не е задължена да създава документи, които формулират политика за отбрана, нито участва формално в изработката на такива документи от други институции. Президентът също така няма думата при приемането на бюджета за отбрана или законите в тази сфера (като се изключи почти безсмисленото вето, което е лесно преодолимо от законодателната власт).

С други думи, никакви официални документи не хвърлят светлина върху политиката на президента в областта на отбраната. Разбира се, той би могъл, ако реши, да формулира документи и да прави официални или неофициални изказвания, които да представят пред институции и общественост политиката му в тази област. Нищо обаче не го задължава да прави това.

И наистина, един преглед на изказванията на президента Първанов сочи, че по време на мандата си той не е формулирал по никакъв начин политиката си в областта на отбраната. Дори двете му големи лекции по въпросите на националната сигурност, съответно през 2004 г. и 2006 г., отделят много малко пространство за отбраната и в никакъв случаи не предлагат цялостни възгледи за българската политика в тази област.

И именно в това е големият проблем - президентът има своя политика в областта на отбраната, а не е ясно каква е тя. Очевидно тя е различна от тази на изпълнителната власт, след като поне допреди година той многократно изказваше несъгласие с позициите на правителството по редица въпроси.

Така например, той предупреди, че не би приел голямо намаление на числеността на въоръжените сили, когато правителството даде сигнал, че това е едно от вероятните заключения на Стратегическия преглед на отбраната. Числеността на армията е тясно свързана с визията за нейната роля и бъдещи мисии, а очевидно президентът имаше различна визия за бъдещата структура на въоръжените сили. Но каква беше и дали е все още същата тази визия е пълна загадка.

Необходимо е още веднъж да се подчертае, че няма нищо нередно в това президентът да участва в правенето на националната политика за отбрана, да има своя политика. Това, което е нередно, е липсата на откритост на тази политика.

Ако президентът започне да представя своята политика пред институции и общественост, това би било добро начало за решаването на този проблем. Така както преди време от името на президента бе публикуван доклад с предложения за икономическото развитие на страната (област, в която той има много малко правомощия), вероятно е добра идея, той да спонсорира доклад с предложенията си за развитието на въоръжените сили през следващите пет години. Тогава поне ще са ясни изходните позиции в тази област както на правителството, така и на президента.

И изобщо, добре е и президент, и кандидат-президенти да говорят повече за отбраната и националната сигурност. Откритостта във възгледите и визията за тази област ще бъде не само принос в демократизацията на гражданско-военните отношения, но също така ще направи политиката на президентската институция по-ефективна.

Статията е от последния брой на специализираното издание “Проблеми на сигурността и реформа на сектора за сигурност” (http://www.gcmarshall.bg/security/index_bg.shtml). Тъй като темата е актуална в периода на предизборната кампания, сме готови да публикуваме и други мнения и анализи.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

30 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. патриот
    #31

    Президентът е Главнокомандващ, а Началникът на ГЩ е Командващ на ВС. Така е по Конституция и не е случайно така. Следователно тези две лица са длъжни да общуват и то много близко, за да са готови успешно да защитят страната при нужда. Президента няма задължение да води политика на отбраната. Това е задължение на правителството. Президента има отношение само към готовността на армията да защити страната. В този смисъл той има отношение към плановете, командните пунктове и други свързани с това системи.

  2. патриот
    #30

    По закон ГЩ е работният орган на Главнокомандващия и на Командващия по време на война. Така е и по света. Някой трябва да върши важната, но черна щабна работа. Нали не си представяте, че президента или началника на ГЩ ще чертаят, смятат и въртят телефоните. Налбантов и сие обаче искат това да се промени и някакви цивилни, с незнайно образование и опит да имат властта да казват по време на война на президента и на ГЩ как, от кого и какво да се прави за да се спечели войната. Смях!!

  3. фен
    #29

    Първанов крие тезите си в областа на отбраната, както жената крие любовниците си.И правилно.Ако ги каже, семейството ще се разпадне.

  4. z
    #28

    тоя служил ли е в армията?

  5. минаващ
    #27

    очевидно има проблем с армията и политиката по отбрана,

  6. suvetskite furazhki
    #26

    gotze, po furazhkite shte vi poznaeme...

  7. минаващ
    #25

    очевидно има проблем с армията и политиката по отбрана, щом всеки президент - независимо син или червен - се зкушава да заиграва с военните и да се прави на върховен главнокомандващ, вместо да тропнат по масата и поставят военните на мястото им. Това не става. Затова въпреки че сме в НАТО, армията е командвана от некомпетентни и съвестки възпитаници. Може би има и други, не ги обиждам хората, ама не си личи.

  8. az
    #24

    Никой не е казал, че цивилното ръководство трябва да командва армията по време на война. ГЩ и родовете войски са подчинени на начелника на ГЩ. Цивилното ръководство обаче провежда политиката по отбрана възоснова на решенията на правителството. Както е посочено в тази статия има един куп документи, които са изработени в тази връзка и са обществено достъпни.Именно това не прави президента и пенсионираните генерали около него. Те се опитват да влиаят и да определят един куп неща, но не желаят да поемат

  9. Авакум Захов
    #23

    Не му придиряйте на момчето. Той е провинциалист, завършил тюркология през 1990 г. и като не можа да си намери работа (тогава вече беше срамно да искаш да бъдеш ченге), набързо се преориентира в някакъв измислен експерт по национална сигурност от гражданската квота, като междувременно завърши дистанционно измислена магистърска степен. Така че, по-умерено с коментарите - толкова може човекът, да е жив и здрав!

  10. Благой
    #22

    Деполитизираният до вчера /като началник на Генералния щаб/ ген. Никола Колев сега оглавява предизборния щаб на президента Георги Първанов.Какво му е било деполитизирано тогава - винаги си е бил червен боклук.Лицемерие и смешки ... без край.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.