Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Просветните чиновници пришпорени да въвеждат тестове за гимназиите

0 коментара

Просветното министерство е пришпорено ударно да изготви и въведе тестове, с които учениците след 7 и 8 клас ще кандидатстват в професионалните и профилираните гимназии. Вече са поканени три чужди фирми, от които през ноември ще бъде избран консултант за правенето на тестовете и оценяването на отговорите.

Междувременно, на семинар "Стратегически приоритети в развитието на българското образование", стана ясно, че още не е избистрен моделът, по който ще продължи за реформата в образованието.

Зам.шефът на комисията по образованието в парламента Лютви Местан от ДПС пък се опита да лобира за повече средства от бюджетния излишък в смесените региони, оправдавайки се, че децата участ в смесени паралелки в срутена сграда.

Дискусията разкри, че все още няма единомислие и по въпроса дали да има матури за завършващите средно образование - казус, чието окончателно решаване управляващите отложиха във времето.

Местан посочи, че първият проблем при промяната на образованието е изграждането на система за оценка на качеството. По думите му този проблем пряко кореспондира с онова, което правителството не е направило в средното образование.

"Питам има ли политическа воля за въвеждането на задължителните държавни зрелостни изпити", заяви Местан на третата година от съвместното управление на ДПС с НДСВ и добави, че вътрешна съпротива срещу задължителните матури винаги ще има. Според него учителите ще приемат по-лесно матурите, ако резултатите от тях се обвържат със заплащането.

Тестовете изместват изпитите

Националното звено по оценяване към Министерството на образованието е изпратило покани до три фирми за участие в изготвянето на тестовете. Това са две американски фирми - ITP и Калифорнийско бюро за тестове, както и Националният център за оценяване в Израел, съобщи говорителят на министерството Севда Гайдарова пред участниците в семинара " организиран от "Отворено общество".

Фирмите трябва да дадат рецензия за съставянето на тестовете, както и за това как ще става оценяването.

Гайдарова уточни, че при изготвянето на трите компонента на тестовете - скала за оценяване, ефективност и съдържание, ще бъдат използвани услугите само на една от трите фирми, като водещо в избора ще бъде цената на услугата.

Сумата за консултанта, която ще получи консултантът, ще е до 40 000 лева. Фирмата ще бъде избрана до началото на ноември.

Според публикация в "Сега" тиха паника е обхванала просветното министерство покрай обявените от министър Игор Дамянов крайни срокове за въвеждане на тестовете за езиковите гимназии. Според запознати Дамянов е издал категорична заповед всичко да е готово навреме, на всяка цена. Проблемът е бил обсъждан в понеделник на колегиум в министерството. На заседанието министърът не получил готов проект с нужните нормативни промени. Експерти от ведомството пък се оплаквали, че не им е било изрично разпоредено да са готови с подобен документ.

В събота, пред Дарик радио просветният министър Игор Дамянов обяви, че ведомството му е готово само с рамката, с учебно-изпитните програми. Той обеща до края на тази седмица - до 22-октомври, петък, те да бъдат утвърдени и обявени. Оттук насетне започвала работата по подбора на въпросите за тестовете по 7 предмета.

Така излиза, че ведомството има само 4 дни, за да разгледа въпросните нормативни промени. Дамянов бе категоричен, че няма да има възможност за избор между тест и изпит, защото децата нямало да са равнопоставени, пък това щяло да доведе де технически затруднения.

Според публикации в медиите, ведомството бави тестовете заради пазара на частни уроци. Дамянов обаче бе категоричен, че "няма такива, които да знаят съдържанието на тестовете, освен няколко души в звеното в Националния център за оценяване, които работят върху самите въпроси". Той е поредният министър, който се закани, че ще бъдат уволнени, ако от тях изтече информация.

Министърът обеща също през втората половина на ноември да бъдат пуснати и направени първите пробни тестове в самите училища. Тестовете ще бъдат въведени изцяло още през втория срок на следващата учебна година - през 2006 г., обяви още Дамянов. Запитан защо точно сега се въвеждат тестовете, след като за тях се говореше още от началото на мандата на НДСВ, министърът отговори, че било необходимо време да се подготвят, но вече не можело да се изчаква.

ДПС против закриването на училища в Кърджалийско

Против необоснованото закриване на училища в Кърджалийския регион се обяви Лютви Местан от ДПС по време на дебатите за реформата в образователната система. Основният мотив на Местан бе, че в региона няма реално добра училищна сграда, която да поеме децата.

Местан се опита да се защити от обвинения лично срещу него, че като зам.председател на просветната комисия в парламента е уредил да се задели особено голяма сума - 300 хил.лв. за изграждане на училищна база в село Тихомирово от неговия избирателен район. Общата сума, отпусната за всички региони от бюджетния излишък, е 20 млн.лв.

По този повод, депутатът обясни, че парите се отпускат основателно по конкретен проект за изграждане на цялостен училищен корпус в село Тихомирово, в което ще се обучават и децата от съседните села. Така над 60% от учениците от региона, които в момента учат в слети паралелки, ще могат да посещават една нормална сграда и да учат в нормални класове, аргументира се Местан.

Сега сградата била в трагичното състояние и се помещавала в пригодена стара барака, алармира Местан, макар че по селата, в които все още има незакрити училища всички деца учат по взаимоучителната метода, в смесени паралелки.

Нуждата от децентрализация на финансирането обедини леви и десни

Нуждата от децентрализация на финансирането на образователната система обедини левия и десния модел на реформиране на сектора, които бяха представени на семинара. Двата проекта обаче предложиха различен подход за реализирането на тази цел.

Според десния проект, представен от социолога доц. Петя Кабакчиева, децентрализацията трябва да се осъществи чрез въвеждане на принципа на делегираните бюджети в училищата и правото на университетите сами да определят семестриалните такси. Основният проблем е голямата обвързаност на образованието с държавата, се подчертава в проекта.

Първото, което трябва да се направи, е да се създаде система за контрол на качеството и след това вече може да се премине към въвеждане на ваучерната система на финансиране, смята доц. Кабакчиева. Според нея държавата трябва само да следи за спазването на стандартите за покриването на образователния минимум.

Необходимо е държавата да се оттегли от ангажимента си за професионалната реализация на завършващите средно образование, а това да бъде грижа на училищата и общините, посочи доц. Кабакчиева. Тя предложи още заплащането на учителите да е според резултатите от работата им.

Левият проект пък залага на промяна във формата на управление и контрол на финансирането. Според представения от доц. Димитър Денков модел, водеща цел трябва да е доближаване до европейските и световни образователни стандарти.

Като цели до 2009 г. Денков посочи пряко ангажиране в реформата на участниците в образователния процес, работодателите, както и обучението и на по-високи възрастови групи чрез преквалификации. Необходими били и структурни промени в образователната система.

Сред предложените от Денков средства за постигането на тези цели са постепенно нарастване на средствата за образование до 6% от БВП през 2009 година. България сега отделя малко повече от 4 % от БВП за образование, според изявление на зам.министър Юлиян Наков.

Необходимо е и засилване ролята на държавата при набирането и разпределянето на средствата и създаване на обществени фондове за всички степени на образование.

Същевременно левият проект предвижда и отпадане на единните стандарти за запълване на паралелките, въвеждане на дистанционно обучение и обвързване на финансирането с резултатите на училищата.

Според доц. Денков добре е учителските заплати да се определят с индивидуални договори с работодателя и според периодична атестация на работата им като така се отчита качеството на преподаването, което е основен проблем в момента. Въвеждане на национална четиригодишна атестация на училищата и тригодишна атестация на преподавателските и научно-изследователските звена във висшите училища, предложи експертът.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.