Пуснатата окончателно от съда концесия за “Тракия” остава безпризорна

Концесията за автомагистрала “Тракия” остава в сила. Това реши петчленният състав на Върховния административен съд (ВАС), съобщиха във вторник от пресцентъра му.

Така окончателно бе потвърдено отхвърлянето на протеста на заместник-главния прокурор Митьо Марков за обявяване нищожност на правителственото решение за концесионирането на аутобана. Решението не подлежи на обжалване.

Според петчленката на ВАС, протестът на Марков не е основателен, защото Министерски съвет има правомощията да даде без търг или конкурс концесията, след като едно от дружествата в българо-португалския консорциум концесионер “Магистрала Тракия” АД – държавното “Автомагистрали” АД, реално е извършвало поддръжката, текущия ремонт и охраната на съоръженията и принадлежностите на автомагистрала "Тракия".

Освен това магистратите посочват, че протестът срещу решението на кабинета е подаден след влизането в сила на правителствения акт, което ограничава ВАС в извършването на оценка само на действителността на решението, но не и по неговата целесъобразност.

Предоговаряне на концесията

Очаквам правителството да натовари мен или някой друг от министрите със задачата да се продължат преговорите с българо-португалската фирма “Магистрала Тракия”  за корекции в договора, съобщи пред журналисти в Русе министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов. Той уточни, че след полученото становище на европейската служба Евростат, която установи, че има държавна помощ в концесията, договорът с фирмата трябва да се предоговори.

Според Евростат държавните средства, с които ще се покриват изчислените от концесионера загуби в резултат на по-нисък от прогнозирания автомобилен поток, по същество представляват държавна помощ. Министър Гагаузов уточни, че българското правителство ще настоява за намаляване на цената за строителство на километър магистрала, което според сключения от предишното правителство договор се изчислява от специалистите на 2,7 млн.евро. Втората сериозна промяна трябва да е по отношение на по-добрата защита на държавния интерес, уточни Гагаузов.

Ако не се договорим с избраните концесионери, ще търсим друг изпълнител, коментира регионалният министър.

Всичко вече опира до решението на правителството, дали да продължи тази концесия, коментира пред Mediapool народният представител от ДСБ Иван Иванов. Той уточни, че не вижда причини договорът да се продължи, защото от трите изисквания в правителственото решение – положителни становища от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и Евростат, досега има само положително становище от КЗК и то при положение, че се изпълнят шест условия. Иван Иванов уточни, че макар от ЕИБ да не са дали писмено становище, те устно са изразили своето несъгласие за концесията.

Наред с проекта за изграждане на детска болница, около който в момента бившият премиер Симеон Сакскобургготски е разследван по корупционни подозрения в Италия, сделката за магистрала “Тракия” е един от символите за корупция на предишното правителство. Такива обвинения бяха отправени не само от опозиционните партии в стария парламент, сред които и сега управляващата БСП, но и от Transparency International – България.

Смята се, че нагласата на новия кабинет да не разваля сделката, а само да я предоговори със същия консорциум, е компромис в името на съвместното коалиционно управление с НДСВ. 

Не е ясно кой министър ще предоговаря концесията

Пълна неяснота цари в правителството за това кое министерство ще продължи да води преговорите за концесията на магистралната отсечка от Калотина до Бургас. От транспортното ведомство уточниха, че промените в новия закон на пътищата все още не са приети и според действащото в момента законодателство процедурата трябва да продължи от регионалното министерство.

Правомощията на отделните министерства по отношение на пътищата не са ясно разписани в предложените от правителството промени в нормативната уредба, коментира пред Mediapool председателят на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации Йордан Мирчев (НДСВ). Той уточни, че именно поради тези забелязани от депутатите слабости в предложените текстове, гласуването на законопроекта е отложено за заседанието на комисията в четвъртък. Мирчев уточни, че ще зададе пряко въпроса на тримата министри – на финансите Пламен Орешарски, на транспорта Петър Мутафчиев и на регионалното развитие Асен Гагаузов, кой от тях поема концесията за автомагистрала “Тракия”.

Министър Гагаузов прояви нерешителност по отношение на концесионния договор за магистралата, който е част от споразумение на тройната управляваща коалиция и затова пътищата бяха прехвърлени към министър Петър Мутафчиев, коментира депутатът от ДСБ и бивш министър на регионалното развитие Евгени Чачев.  Според него правителството няма да промени концесионера, защото още в началото е било пределно ясно, че решението на съда за сключения договор ще е положително. Евгени Чачав уточни, че ДСБ са сезирали главния прокурор Никола Филчев веднага след сключването на концесионния договор за магистралата, но той не е предприел нищо.

Моделът, по който “Тракия” беше дадена на концесия, се повтаря в новия Закон за концесиите и в модела, по който се преструктурира изпълнителна агенция “Пътища” във “Фонд републиканска пътна инфраструктура”.

В коментарите към решението на Върховния административен съд (ВАС) се уточнява още, че съдът не може да се произнася по въпроси за икономическа неизгодност на предоставената концесия, защото те са извън неговите правомощия.

Още от Бизнес

Одобрявате ли протестите за цените на горивата?