"Ва Тех Хидро" и "Алстом" кандидати за строителството на Горна Арда

Австрийската компания "Ва Тех Хидро", която е ангажирана в строителството на ВЕЦ"Цанков камък", "Алстом" и швейцарски фирми са потенциални инвеститори при използването на хидроенергийния потенциал на Арда, каза министърът на енергетиката Милко Ковачев.

Технико-икономическо проучване беше направено миналата година и от италианската "Енел -Пауър". Каскадата "Горна Арда" и магистрала "Марица" са част от споразумението между България и Турция "ток срещу инфраструктура". В строителството трябваше да участват турски фирми.

Забавянето на проектите беше повод турската електрическа компания да прекрати вноса на електроенергия от България през април 2003 година. През юли 1999 е учредено смесено дружество между турския холдинг Джейлан и Националната електрическа компания за строежа на каскадата.

Една от причините за застоя на проекта бяха финансовите затруднения на турската фирма. Необходима е друга структура на финансиране на каскадата "Горна Арда", каза Милко Ковачев. След като Турция прекрати доставките на български ток, имаше коментари, че изграждането на хидровъзела е неефективно и дори бяха предложени алтернативни инфраструктурни проекти на турската страна.

Преди няколко дни лидерът на ДПС Ахмед Доган заяви, че правителството има интерес от строителството на каскадата "Горна Арда" и в началото на юни ще има положителен отговор за енергийния проект.

Ден по-късно пред БНР от НЕК опровергаха обещанието на Доган, че в началото на юни ще има развитие по замразения проект. В плановете на НЕК за тази година не е включено строителството на "Горна Арда", няма средства за този проект, съобщиха от компанията.

Оттам напомниха, че изграждането на каскадата е обвързано с дългосрочния износ на ток за Турция, който южната ни съседка едностранно спря през април м.г. и до този момент не е възстановила. Според меморандума, подписан още през 1998 г. от тогавашните премиери на България и Турция, със средствата от износ на ток за южната ни съседка НЕК трябваше да инвестира строителството на каскадата заедно с турската компания "Джейлан".

Далеч преди Турция да спре вноса на български ток, "Джейлан" изпадна във финансова криза и проектът за каскадата така и не можа да се придвижи. От българска страна се опитаха да извадят турската компания от смесеното дружество за изграждане на "Горна Арда", след като към проекта бе проявен инвеститорски интерес от италианската "Енел".

Въпреки многократните разговори, включително и на ниво министри, напредък не бе постигнат, а турските институции отказаха да сменят "Джейлан". В хода на придобилите публичност спорове стана ясно и че според един от документите, подписани през 1999 г., основната финансова тежест по проекта е отговорност на НЕК.

Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?