РБ пита за монопола върху акцизните складове

Мартин Димитров: Ще предложим нова КЗК, тази не е ефективна за монопола на горивата

Мартин Димитров. Снимка: БГНЕС

Реформаторският блок ще предложи нов състав на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), защото сегашният не е ефективен по отношение монопола при горивата, обяви депутатът от Реформаторския блок (РБ) Мартин Димитров в понеделник пред БНР.

Мандатът на КЗК изтича през есента на тази година. Преди лятната ваканция на парламента депутатите промениха закона така, че настоящият председател Петко Николов да не може да се кандидатира за трети мандат. Николов оглави ключовия регулатор през 2003 г. по време на правителството "Сакскобургготски".

Предложението за промяна на закона беше на Мартин Димитров и Петър Славов от РБ.

Мартин Димитров каза пред БНР, че дизелът в България миналата седмица е бил вторият най-скъп в Европейския съюз (ЕС) без данъци. "Това е проблем не просто за нас като битови потребители, а за цялата икономика, защото дизелът е в основата на транспорта. Това пречи и на икономическия растеж", коментира той.

Според него наличието на такова отклонение в цените на горивата спрямо средните за ЕС показва, че има проблеми с конкуренцията. "Какви точно, не беше изяснено от специализирания орган КЗК толкова години и според нас тази КЗК никога няма да бъде ефективна по тази тема. Затова ще има нова комисия след наше предложение", заяви Мартин Димитров.

Според него има проблеми при вноса и ограничена конкуренция. Мартин Димитров ще внесе питане към финансовия министър Владислав Горанов кой е собственик на акцизните складове.

"Според доклад от 2011 г. собственик е една фирма. Ако в момента продължава да бъде една фирма, ясно е, че тя не би се радвала да има по-евтин внос от чужбина. В момента изясняваме кой притежава тези складове", каза депутатът.

"Предложили сме и междуправителствени споразумения между България и Румъния, за да могат да бъдат ползвани техни акцизни складове и директно там да се държат задължителните резерви и оттам да се внасят директно горива в България. И сега може да стане, но не е ясно дали резервите могат да бъдат държани в съседни държави, което би облекчило и би насърчило конкуренцията", каза Мартин Димитров.

Той се обяви за законови промени, с които да бъде насърчено отварянето на нови данъчни складове, ако това е скъпо сега, защото така би се засилила конкуренцията.

Контрабандата на горива води до загуба за бюджета. Затова са монтирани уреди в акцизните складове, допълни той: "Някои уреди, които кабинетът "Орешарски" спря, бяха пуснати сега. Освен това, правителството заяви и допълнителни мерки за контрол. Контролът е едната страна. Другата е, че е необходима повече конкуренция, повече играчи на пазара, които да внасят горива, за да може цените в България да не се различават от тези в ЕС".

Според Димитров българските професионални шофьори предпочитат да зареждат зад граница заради по-ниските цени и от това бюджетът губи. Депутатът обаче смята, че митниците се справят добре, защото събираемостта е подобрена.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес