Реалните тол тестове започват до средата на декември

Допълнителните обявените от АПИ поръчки за около 2 млн. лв. надграждали системата

Реалните тол тестове започват до средата на декември

Реалното тестване на тол системата по изминати маршрути и с монтирани бордови устройства в автомобилите над 3.5 тона ще започне до средата на декември. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова на форум за тол системата, организиран от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и консултанта по проекта Световната банка.

Тол системата, чрез която автомобилите над 3.5 тона ще плащат за изминато разстояние, беше предадена от изпълнителя "Капш Трафик Солюшънс" на АПИ на 16 август. От тогава се правят "виртуални" тестове с бордови карти.

Тол системата трябваше да започне да работи реално на 16 август, но стартът ѝ беше отложен за не по-късно от 1 март 2020 г. по различни причини. Платено ще бъде преминаването по 6050 км републикански пътища от общо 20 000 км за камиони и автобуси. Тарифата все още не е одобрена от правителството. Най-вероятно това ще стане до средата на декември, след като регионалният министър обяви, че реалното тестване на тол системата ще започне тогава.

Направили сме разумен график за въвеждането на тол системата и смятаме, че няма причина нейният старт да бъде отложен отново, каза Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ.

"Всяка реформа не става с магическа пръчка, нито минава напълно гладко и безболезнено", каза регионалният министър.

Максималното поскъпване на храните ще е до 2 ст. на кг или литър

Според анализите на експертите на Световната банка предложените за обществено обсъждане тол такси няма да имат негативно въздействие върху цените на стоките, каза Аврамова.

Максималното поскъпване на храните, които са на трапезата на българина всеки ден, ще бъде с до 2 ст. на кг или литър, добави тя.

"Новият модел на пътно таксуване, който по същността си представлява радикална реформа в събирането на пътни такси, отразява принципа за справедливост както към самите превозвачи, така и към обществото като цяло", каза още регионалният министър.

Според проучване на общественото мнение от първите месеци на въвеждането на тол системата мнозинството от българите споделят тезата, че превозните средства, които амортизират повече пътната настилка, трябва да плащат по-високи такси.

"Сега е точно обратното - две трети от приходите от винетки са от леките автомобилите и една трета от товарните автомобили и автобусите. Надявам се с въвеждане на тол таксуването да се възстанови балансът и пътната инфраструктура да започне да се самоиздържа", каза Аврамова.

Приходи от над 373 млн. лв. от е-винетки

Приходите от електронни винетки за 11-те месеца на годината възлизат на над 373.4 млн. лв., каза Олег Асенов. По думите му повишената събираемост се дължи на въвеждането на електронната винетка в началото на годината и засиления контрол на мобилните екипи.

АПИ не отчита факта, че от средата на годината шофьорите на автомобили над 3.5 тона не могат да купуват годишни винетки и плащат месечни, заради отложения старт на тол системата. Това води съответно и до по-високи приходи за АПИ.

По предварителни разчети за 2020 г., ако се запазят предложените такси, приходите от тола ще бъдат близо 450 млн. лв. за десет месеца, каза проф. Асенов.

Първоначално се говореше за милиардни приходи от въвеждането на тол системата, с които да бъдат изградени магистрали и да се ремонтира пътната мрежа. Това стана повод премиерът Бойко Борисов да нарече тол системата "печатница на пари".

Новите поръчки за тола надграждали системата

Новата тол системата е изградена с обхват за над 16 000 км пътища, каза Михаел Вебер, изпълнителен директор на "Капш Трафик Солюшънс".

Това е обхватът по техническото задание към проекта, с който австрийската компания спечели търга за изграждане на тол системата за близо 180 млн. лв. с ДДС.

По думите на Вебер изградената тол система позволява стриктен контрол и гарантира, че всеки, който ползва платените пътища, ще плаща.

Междувременно стана ясно, че АПИ е обявила допълнително поръчки за около 2 млн. лв., свързани с изграждането на тол системата. Те са за доставка на сървъри и оборудване за Националното тол управление, както и връзката му с НАП, МВР и Агенция "Митници". Тези дейности бяха заложени в техническата спецификация на обществената поръчка за изграждане на тол системата, спечелена от "Капш".

В отговора до Mediapool от АПИ твърдят, че предвидените в новите обществени поръчки "дейности не са част от техническото задание към обществената поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на пътни такси на база време и на база изминато разстояние от 2016 г.".

Новите процедури са "обявени за целите на правоприлагането и превенция на риска и пътната безопасност, както и за оперирането на Електронната система за събиране на пътни такси", се казва в отговора на АПИ.

Ето обясненията на АПИ за отделните поръчки:

"Поръчката за разширяване на информационната достъпност и вторична интеграция с партньорските на АПИ правоприлагащи институции има за цел програмно осигуряване за обмен на данни между Електронната система за събиране на пътни такси и информационните системи на МВР, НАП и Агенция „Митници“ за нуждите на административно-наказателната дейност. Една от основните задачи на Електронната система в областта на контрола е да регистрира нарушението (липса на платена пътна такса) и да отпечата акт за установяване на административно нарушение.

Вторичната интеграция включва обмен на информация с МВР за издаваните актове за установяване на административно нарушение, свързаност между тях и наказателните постановления, управление на плащанията, взаимодействие с НАП за принудително събиране на наложите глоби в случай на нередовни платци, както и осигуряване на достъп на Агенция „Автомобилна администрация“ за допускане или не на собственици на превозни средства до годишни технически прегледи в зависимост от влезлите в сила наказателни постановления.

Поръчките за сървъри, мрежово оборудване, компютърни системи и др. са свързани с функционирането на общата администрация на Националното тол управление, която има дейности по цялостния информационен обмен. В техническото задание към обществената поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на пътни такси на база време и на база изминато разстояние от 2016 г. са предвидени работни места за специализираната администрация, за центъра за обслужване на клиенти, за центъра за верификация на нарушенията и за диспечерския център първо ниво на обслужване със съответното оборудване.

За всички останали служители е нужно допълнително оборудване, включително за деветте регионални структури, свързани с процеса на правоприлагане."

Споделяне
Още от Бизнес

Защо главният прокурор пита КС за имунитета на президента?