Ще платим ли двойно новата тол система?

Ще платим ли двойно новата тол система?

Най-късно от 1 март трябва да влезе в действие тол системата за автомобилите над 3.5 тона. Изпълнителят ѝ – обединение от фирми, водени от австрийската "Капш", предаде новата система за платено преминаване по републиканските пътища на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) на 16 август тази година.

От тогава системата се тества само "виртуално" в четири демонстрационни центъра. Няма публична информация дали са започнали изпитанията ѝ с GPS устройства (т. нар. "трекери") и бордови устройства.

Най-вероятната причина е, че независимо от съобщението, според което системата за събиране на пътни такси е "изградена 100%", това не е точно така.

Проверка на Mediapool в регистъра на обществените поръчки и профила на купувача на АПИ сочи, че се търсят изпълнители за дейности, които би трябвало да са свършени от "Капш Трафик Солюшънс" ДЗЗД и които са част от договора ѝ с АПИ.

Отворени са процедури за поне пет обществени поръчки (възможно е да са повече – бел. ред) за около 2 млн. лв., свързани с изграждането на тол системата. Те са за доставка на сървъри и оборудване за Националното тол управление, както и връзката му с НАП, МВР и Агенция "Митници". Тези дейности бяха заложени в техническата спецификация на обществената поръчка за изграждане на тол системата, спечелена от "Капш". Публично няма информация тази дейност да е отпаднала от задълженията на изпълнителя.

Mediapool изпрати въпроси до пътната агенция каква е причината тези дейности да се превъзлагат на други изпълнители и да се дават още милиони от държавния бюджет, при положение, че би трябвало да са изпълнени от "Капш". До момента от АПИ не са отговорили на въпросите ни.

Това е втора отстъпка за австрийската компания от страна на АПИ. Договорът на стойност 180 млн. лв. с ДДС беше подписан в началото на 2018 г.  В края на същата година без много шум пътната агенция подписа анекс с "Капш", с който работата му беше намалена. По различни оценки на фирми от бранша, това е спестило на "Капш" между 10 млн. лв. и 50 млн. лв. Цената за изпълнение на договора след анекса остана без промяна - 180 млн. лв. с ДДС.

Към всичко това трябва да се добавят и допълнителните до 90 млн. млн., които правителството отпусна на Националното тол управление в края на юли т.г., без да посочи за какво ще бъдат харчени парите.

Така на практика излиза, че държавата ще плати още един път цената за тол системата.

Нови поръчки за около 2 млн. лв.

Съгласно публикуваната техническа спецификация по обществената поръчка за тол системата, задължение на "Капш" беше да осигури връзката и постоянната обмяна на информация между Националното тол управление с МВР, НАП и Агенция "Митници".

Основни етапи за изпълнение на поръчката (стр. 20 от файл "Техническо задание")

През април 2019 г. обаче АПИ сключва договор със "Скейл Фокус" за осъществяване на тази дейност срещу 1.41 млн. лв. с ДДС. Срокът за изпълнение е 45 дни. Компанията най-вероятно се е справила успешно.

Задължение на Изпълнителя за Интеграция с Митници (стр. 10 - Приложение ИКТ)

Любопитен детайл е, че "Скейл Фокус" е част от обединението "Конкорд Смарт Инфраструктура", което през юли стана втория национален доставчик на услуги за събиране на такси от платено преминаване по пътищата. Допускането на "Конкорд Смарт Инфраструктура" на този пазар премахва монопола, тъй като до тогава той се държеше от "Интелигентни Трафик Системи" АД. Въпреки че АПИ регистрира още два доставчика на услуги, до момента пътната агенция не им е дала "ключ" до тол системата и те не могат да работят.

Около месец след успешното приемане на тол системата от "Капш", през август 2019 г. пътната агенция пуска няколко обществени поръчки, които би трябвало да са изпълнени от австрийската компания.

През септември АПИ обявява поръчка за доставка на сървъри с прогнозна цена от 250 000 лв. без ДДС. Става въпрос за "избор на изпълнител за доставка, монтаж, конфигуриране, инсталиране и въвеждане в експлоатация на сървъри, система за съхранение на данни, мрежово оборудване, защитни стени и софтуер за виртуализация и управление на средата за нуждите на Национално тол управление". Ценовите оферти на кандидатите са отворени на 13 ноември, но към момента все още няма публикувана информация в профила на купувача кой я е спечелил.

Отново през септември т.г. АПИ публикува и поръчка за доставка на компютърни системи, преносими компютри и UPS устройства за нуждите на Национално тол управление с прогнозна цена от 220 000 лв. без ДДС. Ценовите оферти на двамата кандидати "Контракс" АД и "Жар" ЕООД са отворени на 29 ноември. Все още няма информация кой печели търга.

Въпреки че "Капш" би трябвало да е доставила и офис мебелите за нуждите на тол управлението, АПИ доставя мебели по рамково споразумение към договор сключен с "Кооперация Панда" за 242 879 лв. без ДДС. Сред адресите на доставката е и този на Националното тол управление.

Център за управление и обзавеждане (стр. 22 от файл "Спецификация")

В началото на ноември пътната агенция обявява и поръчка за доставка на мобилни телефони за Национално тол управление - 205 устройства, при прогнозна цена 45 000 лв. без ДДС и срок за изпълнение е 20 дни.

Намаляване на обема на работа

Към тези допълнителни поръчки би следвало да се добави и подписаният анекс между АПИ и "Капш Трафик Солюшънс", с който работата им по въвеждането на тола беше намалена.

Например вместо първоначално заложеното преоборудване на 320 съществуващи рамки за нуждите на тола, след подписването на анекса броят им стана 195. На 16 август "Капш" предадоха на АПИ само 100 оборудвани рамки. Срокът за останалите 95 е до началото на февруари 2020 г., но при условие, че АПИ е осигурила нужната документация за това.

Според договора, "Капш" трябваше да доставят и 30 мобилни офиса, които след подписването на анекса станаха 7.

Задължение на "Капш" беше и да изградят 200 км оптичната мрежа за връзка между порталните рамки и изчислителните центрове. След подписването на анекса това тяхно задължение отпадна. Според различни оценки, по този начин "Капш" си е спестила между 10 млн. и 30 млн. лв., според различни оценки.

АПИ завиши изискванията към "Капш" единствено по отношение на уредите за лазерно сканиране и определяне на габаритите на автомобилите с точност до 95%. По договор те трябваше да са 50 броя, но след подписването на анекса бяха увеличени на 100.

Мистерията с пътните кантари

По договор "Капш" има задължение да монтира т.нар. 100 "пътни кантара", както заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков нарича "weigh-in-motion" системата за претегляне на автомобилите в движение.

Всички "пътни кантари" трябва да бъдат инсталирани в асфалта до 20 февруари 2020 г. Няма яснота към момента дали е монтиран поне един. Публично не е показвано такова устройство.

Това дава повод за спекулации, че и монтажът на "пътните кантари", които трябва да определят теглото на преминаващите автомобили в движение, най-вероятно също ще бъде за сметка на държавата.

Тол полицаите с обувки от по 159 лв.

Служителите на Националното тол управление ще ходят на работа със зимни обувки за 159 лв. за чифт, видно от обявена обществена поръчка на АПИ. Летните им обувки пък са на цена 125 лв. за един чифт. Изпълнител на поръчката е "Кооперация Кооперативна Организация на Инвалиди Ралица". Договорът с тях е сключен на 15 ноември.

Поръчката за избор на облекло на служителите на тол управлението е прекратена.

*Въпросите, които Mediapool зададе на АПИ и чака отговор:

Каква е причината да бъдат пуснати три нови поръчки, свързани с въвеждането на тол системата, които по договор са задължение на консорциума, воден от австрийската фирма "Капш"?

Защо "Капш" не е изпълнила тези дейности?

Не се ли оскъпява по този начин отново тол системата?

Въпроси бяха зададени и на "Капш".

Още от Бизнес