Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Революционен вятърен товарен кораб отплава от Китай за Бразилия

10 коментара
Корабът "Пиксис Оушън" ще бъде следен в първото си плаване за евентуални корекции на технологията, сн. Каргил

Товарен кораб, оборудван с гигантски твърди платна, проектирани във Великобритания, се отправи на първото си тестово плаване от Китай до Бразилия, предаде ББС в понеделник.

Пътуването на "Пиксис Оушън" (Pyxis Ocean) трябва да прецени дали връщането към традиционния начин за задвижване на кораби може да бъдещето за превоза на товари по море.

Плавателният съд се ползва от световната фирма "Каргил" (Cargill), която се надява технологията да помогне на корабоплаването да начертае курс към по-екологично бъдеще.

Смята се, че индустрията е отговорна за около 2.1% от глобалните емисии на въглероден диоксид (CO2).

Платната WindWings са проектирани да намалят разхода на гориво и следователно въглеродния отпечатък на корабоплаването.

Сгънати надолу при престой в пристанище, крилата се отварят, когато корабът е в открити води. Те са високи 37.5 м и са изградени от същия материал като вятърните турбини, за да бъдат издръжливи.

Очаква се възможността плавателния съд да бъде носен от вятъра, вместо да разчита единствено на двигателя си, евентуално да намали емисиите през целия живот на товарен кораб с 30%.

Според Ян Дилеман, президент на "Каргил оушън транспортейшън" (Cargill Ocean transportation), индустрията е "напът към декарбонизация".

"Преди пет-шест години, ако попитахте хората в корабоплаването за декарбонизирането, те щяха да кажат: "Е, ще бъде много трудно, не виждам това да се случи скоро“, каза той пред ББС. "Ето защо ние поехме ролята на един от по-големите играчи, за да поемем част от риска, да опитаме нещата и да поведем индустрията напред", допълни Дилеман.

Приблизително шест седмици ще отнеме на "Пиксис Оушън", за да достигне крайната точка на пътуването си от Китай до Бразилия.

Технологията на твърдите платна е разработена от британската фирма "Би Ей Ар текнолъджис" (BAR Technologies), която беше част от отбора за Купата на Америка по ветроходство през 2017 г. Състезанието понякога е наричано "Формула 1 на моретата".

"Това е един от най-бавно развиващите се проекти, които сме правили, но без съмнение е с най-голямо въздействие върху планетата", казва ръководителят на проекта Джон Купър, който е работил и за тима на Макларън във Формула 1.

Той смята, че сега започналото пътуване ще бъде повратна точка за морската индустрия.

"Предвиждам, че до 2025 г. половината от новопостроените кораби ще бъдат поръчани със задвижване чрез вятъра", добавя той. "Причината, поради която съм толкова уверен, са нашите икономии - един и половина тона гориво на ден. Като се вземат предвид четирите крила на кораб, това са шест тона спестено гориво, това са 20 тона спестени вредни емисии на ден", допълва той.

Иновацията идва от Обединеното кралство, но самите твърди платна се произвеждат в китайската корабостроителница COSCO. Липсата на правителствена подкрепа за намаляване на цената на вносната стомана пречи на британската компания да ги произвежда у дома.

Проектът WindWings е съфинансиран от Европейския съюз като част от инициативата CHEK Horizon 2020. В него освен "Каргил" и "Би Ей Ар текнолъджис", участват още японската "Мицубищи Корпорейшън" (Mitsubishi Corporation) и норвежката "Яра Марин Технолоджис" (Yara Marine Technologies).

Ефективността на ветрохода ще бъде наблюдавана отблизо през следващите месеци, за да се подобри допълнително дизайнът на платната и тяхната производителост, за да може да се използва не само във флота на "Каргил", но от цялата корабна индустрия.

BAR Technologies и Yara Marine Technologies вече планират да построят стотици крила през следващите четири години, а BAR Technologies проучва нови конструкции с подобрени хидродинамични форми на корпуса.

Експертите казват, че технологията има голяма перспектива, тъй като корабната индустрия се опитва да намали своите приблизително 837 милиона тона въглероден диоксид, които отделя в атмосферата всяка година.

"Вятърната енергия може да има голямо значение", каза д-р Саймън Бълок, изследовател в областта на корабоплаването в Центъра Тиндал към Университета на Манчестър.

Според него ще отнеме време, докато се появят нови по-чисти горива, "така че трябва да заложим на мерки като преоборудване на плавателни съдове с платна, хвърчила и ротори".

"В крайна сметка се нуждаем от горива с нулеви въглеродни емисии за всички кораби, но междувременно е наложително всяко пътуване да бъде възможно най-ефективно. По-ниските скорости също са критична част от решението“, каза той пред ББС.

Стивън Гордън, управляващ директор на фирмата за морски данни Clarksons Research, също смята, че технологиите, свързани с вятъра, "набират известна сила".

"Броят на корабите, използващи тази технология, се е удвоил през последните 12 месеца", обясни той.

"Това обаче е от ниска база. В международния корабен флот и новите поръчки за строеж на над 110 хиляди нови кораби, едва сто са такива с технологии за вятърна енергия", допълва той.

Дори ако този брой драстично се увеличи, вятърната технология може да не е подходяща за всички плавателни съдове, например, когато платната пречат на разтоварването на контейнери.

"Корабната индустрия все още няма ясен път за декарбонизация и предвид мащаба, предизвикателството и разнообразието на световния корабен флот, малко вероятно е да има едно единствено решение за индустрията в краткосрочен или средносрочен план", прогнозира Гордън .

Джон Купър от BAR Technologies обаче е по-положително настроен, като казва, че бъдещето на WindWings е "много розово".

Той също така признава, че изпитва известно удовлетворение от идеята индустрията да се завърне към своя произход.

"Инженерите винаги го мразят, но аз винаги казвам, че се връща в бъдещето", каза той.

"Изобретяването на големите двигатели с вътрешно горене унищожи търговските пътища и пътищата за плаване и сега ще се опитаме да обърнем тази тенденция", допълва Купър.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. zmejsky
    #10
    Отговор на коментар #4

    За някои товари не е важно колко време пътуват """"" .... Za кораба е важно колко мили изминава , за ден за м. за год. / не знам как се мери но нещо като тон/километър в случая тон/миля / , от там и ефективност за собственика ..

  2. archibal
    #9

    Връщаме се към платноходките. Светът се напълни с всякакви психично болни хора.

  3. xa_poznai
    #8

    Още не се знае дали ще е рентабилно... Или по-скоро се знае, че не е, но в някакъв момент ще стане и то съвсем скоро. Същевременно с намиране на оптималните параметри може да се предположи, че подобно устройство може да се рециклира и използва практически вечно... Един вид става въпрос за началото на една индустрия.

  4. Simeon Simeonov_fb
    #7
    Отговор на коментар #2

    Виждал си идеята за подобен тип задвиждане. Може би миниатюрен модел. Обаче, толкова голям работещ кораб от този тип до сега не е правен.

  5. rusonefil
    #6
    Отговор на коментар #5

    Сещам се за вица, дето шопът не станал лорд, но лордът станал прост шоп.

  6. Lord Denning
    #5
    Отговор на коментар #3

    Ганъо, чети бе мама ти да е** тъпа!

  7. rusonefil
    #4
    Отговор на коментар #3

    За някои товари не е важно колко време пътуват. По- важно е какви са разходите. А корабът при всички случаи не разчита само на вятъра.

  8. Jack Daniels
    #3

    Интересно колко месеца ще му трябват да измине този път носен (или не) от волята на ветровете (ако ги има) Едно време платноходите са пресичали Атлантика както следва: 1491 – повече от 2 месеца 1620 – 9.5 седмици 1700 – 6 седмици 1845 – 14 дни с параход

  9. rusonefil
    #2

    Медиапул, пак чупите тъпомера. Такъв "революционен" кораб съм виждал навремето в соца в сп. Космос.

  10. Lord Denning
    #1

    Преди шушляка Ганъо да се е изказал за ‘зелените екстремисти’ и левите радикали да споменем че по-доброто старо правило на бизнеса: < разходи за гориво и подръжка на двигателите (платната изискват начална инвестиция и също подръжка) = > печалба или по-изгоден транспорт както и < зависимост от цените на горивата = по-успешен бизнес модел. Или, Ганя, шушляка ти от Китай може и да поевтинее

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.