Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Русия блокира сметките на Каспийския консорциум

0 коментара
Русия блокира сметките на Каспийския консорциум

Федералната данъчна служба на Русия – ФНС е блокирала вчера разплащателните сметки на “Каспийския тръбопроводен консорциум” в руската дъщерна компания ABN AMRO, съобщи в сряда руското издание “Комерсант”. Данъчните власти са предявили претенции към нефтеният консорциум за неиздължени суми в размер на 4,7 млрд.рубли (174 млн.щ.д.), пояснява изданието.

“Каспийският тръбопроводен консорциум” (КТК) е спрял да изплаща до август дължимите суми по заемите, които са предоставени на компанията от няколко големи акционери, съобщава изданието, уточнява “Комерсант”, и очаква нова информация от ФНС. Общата сума, която консорциумът е взел за строителството на тръбата от големите си акционери е 2,2 млрд.щ.д. Сред кредиторите не са трите държави Русия (24%), Казахстан (19%) и Оман (7%), които са сред най-големите акционери в компанията.

На първо място сред кредиторите са “Шеврон” (Chevron) и “Ексън мобил”  (ExxonMobil), уточнява “Комерсант”.

Заплашен е единственият транспорт на нефта през Русия, който не минава пред тръбите на държавният монополист “Транснефт”.

“Каспийският тръбопроводен консорциум” е собственик на тръбата, която тръгва от Западен Казахстан и излиза на пристанището в Новоросийск. От там чрез  петролните танкери се транспортира директно на пазара в Средиземно море. Експлоатацията на тръбата е започнала през 2001 година, а през миналата година суровия петрол, който се транспортира през петролопровода е достигнал 30,5 млн.тона. 

Освен държавните компании, другите големи акционери в КТК са  “Шеврон” (15%) и “Лукойл”, BP LUKARCO B.V. с 12,5%.

По данни на “Комерсант, представители на данъчна инспекция към ФНС, която контролира големите данъкоплатци в Русия, е информирала консорциума още на 24 юли вечерта, че има опасност да бъдат блокирани сметките му. Във вторник сутринта КТК са били писмено информирани затова. 

От КТК са отказали да коментират официално информацията, но неофициално служители от компанията са потвърдили съществуването на проблема пред руското издание. От Федералната данъчна служба също са се въздържали от коментар.

Основната претенция на данъчните служби е, че при изчисляване на данъка, който КТК е платила за периода 2002-2003 година, компанията умишлено е занижила базата на облагаемата сума.  

Според “Комерсант”, въпреки че компанията има годишен оборот от близо 800 млн щ.д. годишно, изплащането на 174 млн.щ.д. ще е много сложно за консорциума. Защото разходите на компанията за обслужване на тръбопровода, заплати на служителите са около 150 млн.щ.д. на година, а останалите средства отиват за издължаване по споменатия вече кредит.

Изданието уточнява, че представители на руската държава, която е акционерът с най-голям дял, са поискали от компаниите – кредитори да намалят лихвите по средствата отпуснати за строителството на тръбата. Държавната фирма “Транснефт” от своя страна пък поиска от КТК да увеличи цените си за транспортиране на суровата продукция по тръбата.

“Комерсант” напомня, че “Каспийският тръбопроводен консорциум” и държавният монополист “Транснефт” са дългогодишни конкуренти за транспортирането на добиваният в Казахстан нефт до средиземноморския пазар.

Според руското издание не е случаен и фактът, че данъчните претенции към КТК се появяват именно във времето, когато се променя ръководството на консорциума. По данни на “Комерсант”, назначеният през април генерален директор на КТК Владимир Раздухов, който смени представителят на “Шеврон” Иън Макдоналд, още през юни е обсъждал възможността да се намалят претенциите на държавата. Срещата се е състояла с представители на федералните данъчни служби и руското финансово министерство.

Това, което е успял да направи Раздухов обаче е да намали сумата до 144 млн.щ.д. Тази сума компанията обаче ще трябва да плати от наличните си средства.

“Комерсант” напомня, че решението на руската държава да прехвърли дела си в КТК за управление от “Транснефт” все още не е факт. Проектът е бил предаден от руското министерство на промишлеността и енергетиката в правителството и администрацията на президента още през юни и до този момент все още не е подписан.

Според руското издание е възможно предявените претенции от данъчните служби да подтикнат правителството да прехвърли по-бързо дела си в ръцете на монополиста “Транснефт”, което ще даде на държавната компания допълнителен контрол върху основните им конкуренти.

Според източниците на “Комерсант”, федералните данъчните служби няма да спрат само с проверката на документите за периода 2002 – 2003 г., а ще проверяват и следващите години. Изданието прогнозира, че “Каспийският тръбопроводен консорциум” скоро ще получи нови данъчни претенции за сума, близка до 174 млн.щ.д. и за 2004-2005 година.

Вицепрезидентът на "Транснефт" Сергей Григориев коментира пред изданието, че  възникналият проблем си е вътрешна работа на КТК.  “Ако правителството ни поръча тази задача, ние ще поемем за управление руският дял там, но нямаме никакъв специален интерес към него”, съобщава Гриториев.”

“Комерсант” обаче напомня, че акционерите на КТК през май 2006 г. са взели решение да започне втората фаза от проекта - да се разшири мощността на тръбата, за да поема до 67 млн.тона нефт годишно. Ако този проект се реализира, той реално ще лиши държавният монополист “Транснефт” от лидерските позиции на нефтения пазар в Средиземно море.

Данъчните претенции на руските служби могат да отложат реализацията на този проект най-малко с година, уточняват от изданието.

По информация на “Комерсант”, “Каспийският тръбопроводен консорциум” вече е обжалвал решението на руските данъчни служби пред Московския арбитражен съд, но все още няма насрочена дата за заседанието.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.