Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Руският газ разделя политически ЕС заради липса на интегриран пазар

11 коментара
Руският газ разделя политически ЕС заради липса на интегриран пазар
Политическите разделения в Европа по отношение на руския газ се изострят от лошо функциониращия, сегментиран европейския газов пазар. Това е един от изводите в доклада на Европейския съвет за външна политика (ЕСВП), който предстои да бъде публикуван идния понеделник.

В резюмето на документа се посочва, че малко неща са по-важни за бъдещето на европейския проект от развитието на амбициозна обща външна политика към Русия, която да защитава и насърчава интересите и ценностите на Европа. През последните няколко години един от най-големите въпроси, спъващи голямо европейско единство по отношение на Русия, са енергийните ресурси, по-специално природният газ. Газовите отношения с Русия се превърнаха в най-важната детерминанта на ЕС и на страните членки в двустранните им отношения с Москва.

В ЕС зависимостта от руския газ не расте

и малко вероятно това да се случи в бъдеще, според анализа на ЕСВП.

- Делът на вноса на руски газ в ЕС е значителен (над 40%), но е постоянно намаляващ за последните 25 години (бил е 80% през 1980 г.).
- Руският газ възлиза едва на 6.5% от първичните енергийни доставки за целия ЕС - цифра, която е била стабилна в продължение на 20 години.
- "Газпром” не е в състояние значително да увеличи своя износ на газ към Европа.
- Потреблението на газ в Европа не задължително ще се увеличи - търсенето в действителност намалява в продължение на повече от две години. Природният газ е заместимо гориво и изправено пред конкуренция във всичките му употреби.
- Много малко вероятно е европейският пазар на газ да се разрасне, при положение, че е все повече доминиран от Русия.

Политическите разделения в Европа по отношение на руския газ се изострят от лошо функциониращия,

сегментиран европейския газов пазар.

- По-голямата част от вноса на газ от Русия е предназначен за Западна Европа – най-вече за Германия и Италия, които консумират почти половината от внасяната суровина. Все пак доставките на газ за Западна Европа са диверсифицирани.
- Обратно, обемите на руски газ, внасяни от страните от Източна Европа, са много по-малки, но представляват в относителен размер много голяма част от енергийните доставки за тези страни.
- При липса на добре функциониращ европейски пазар, който да създава ефективна практическа солидарност между държавите членки, такава ситуация е обречена да създава политически разделения. Поради факта, че двустранно сътрудничество между "Газпром” и вносители в Германия, Италия или Франция, които внасят газ в тези отделни страни, а не в ЕС, за Русия е много по-лесно да извлече лоялност от двустранните отношения с големите политически и газови актьори.
- Ако Европа имаше интегриран и конкурентен пазар на газ, Германия и Италия нямаше да могат да извлекат пълни икономически ползи от техните специални политически отношения с Москва. Те все още биха били най-големите клиенти на "Газпром”, но няма да имат такива стимули да подкрепят Русия и нейните политически възгледи. Нещо повече, интегриран европейски пазар ще осигури на източноевропейските страни достъп до не-руски газ чрез суапове със Западна Европа.
- Следователно, постигането на интеграция на пазара на газ – декларирана цел на ЕС от дълго време, потвърдена от 27-те държави членки на Съвета през март 2007 г. - ще премахне някои от основните пречки за европейско единство по отношение на Русия.

Положението в областта на

газовата сигурност в Централна и Източна Европа не е толкова зле,

както обикновено се твърди (въпреки че са необходими допълнителни изследвания), според резюмето от доклада на ЕСВП.

- Седем страни от ЕС внасят повече от 80% от консумирания от тях газ от Русия, шест от които са сред 12-те нови държави членки в Централна и Източна Европа.
- Но само четири страни от ЕС (Литва, Латвия, Унгария и Словакия) имат особено високи равнища на енергийната зависимост от руски газ (във всяка от тези страни руският газ възлиза между 30% и 35% от общите първични енергийни доставки).
- Страни като Литва, Естония, България и Полша консумират голямо количество газ като суровина за нефтохимическата промишленост. Този тип на потреблението търпи прекъсване: в случай на прекъсване на снабдяването с газ, предприятията могат да се затворят и да се внесат нефтохимически продукти.
- По същия начин, в Латвия, Естония, Литва и България почти не се консумира газ в домакинствата (жилищно отопление), което най-малко би търпяло прекъсване на доставките. Но този сектор представлява между 25% и 35% от потреблението на газ в Унгария, Чешката република, Словакия и Полша, което предполага по-голяма нужда газови резерви.
- По-задълбочено проучване е необходимо, за да се получи точна картина за състоянието на газовата сигурност в страните, които са силно зависими от Русия, и да се набележат политически мерки, които биха могли да доведат до възможно най-голяма промяна за сметка на минимум разходи.

ЕС трябва да превърне интеграцията на газовия пазар в приоритет

на своята стратегическа енергийна политика, според първата препоръка на ЕСВП.

- "Третият газов пакет" съдържа интересни нови разпоредби, които би трябвало да помогнат за премахване на пречките пред инвестициите в преносен капацитет, особено в трансграничните тръбопроводи.
- Създаването на Агенцията за сътрудничество на енергийните регулатори (ACER) е стъпка в правилната посока, но в настоящата ситуация ACER няма необходимите средства за влияние върху националните регулатори. Правомощията на ACER трябва да се повишават постепенно, като целта трябва да бъде тя да се превърне в европейски еквивалент на американската Федерална комисия за енергийно регулиране.
- Русия има пряк интерес от сегментация на пазара. Докато Европа се сдобие с мощен и независим регулаторен орган, инвестициите на "Газпром” в европейските преносни мрежи и в съоръжения за съхранение носят риск от засилване на бариерите пред интеграцията на пазара.

Друга препоръка е ЕС да помогне на централно и източно европейски страни членки за съставяне на оценка на тяхната газова сигурност разработване на национални планове за действие за сигурност в тази област.
- В духа на директивата от 2004 г. относно сигурността на снабдяването с газ, ЕС трябва да помогне на източноевропейските държави-членки да изготвят по-задълбочен икономически анализ на положението им в областта на газовата сигурност.
- Европейската Комисия и бъдещата ACER след това трябва да преговарят по национални планове за действие с правителствените и регулаторни органи на държавите членки, като определят икономически най-ефективния начин за изпълнение на стандартите, определени в Директивата от 2004 г.

Понеже проблемът не е липсата на разнообразно предлагане, отговорът не е "Набуко", смята ЕСВП.

- Ако газови компании могат да получат достъп до големите газови находища на изток от Турция и искат да построят газопровод към Европа, защото биха имали търговска изгода от това, тогава ЕС би трябвало да предложи нормална дипломатическа помощ на инвеститорите.
- Но ЕС не трябва да субсидира този тръбопровод с надеждата, че "газът автоматично ще дойде".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ха-ха
    #12

    Р. Овч. ?!? Той вече ни е уредил с газ без какъвто и дфа било политически проблем!!!

  2. уточнение
    #11

    .

  3. мортус
    #10

    мъдрите се намъдруват, руският мечок се налудува...

  4. 07
    #9

    с тоз силен коз..

  5. Maleee
    #7

    tva pa kvo trebe da e ?!?!

  6. уточнение
    #6

    Относно: Лошо, Путин може да ни цака винаги..Автор: 07Получено на: 29 Октомври 2008 15:23с тоз силен коз..

  7. поп Грую
    #5

    и означава размяна ,обмяна.В контекста на статията ,става дума за обмяна с неруски газ. (норвежки ,или от Северна Африка,втечнен природен газ)

  8. D
    #4

    xora da ne se zalagvame rusia ima nai golemi zaleji na gaz evropa 6te uveli4ava potreblenieto oo da i o6te kak.niama drug alternativen izto4nik osven rusia.evropa izpitva strax da si go priznae.tova e realnostta i v rusia go znaiat.

  9. sam
    #3

    opitvat da specheliat tochki pri pregovorite s rusnazite!

  10. Алеко
    #2

    между основно идеологическите ценности (измите), които им пробутват САЩ и основно материалните цанности, с които ги подмамва Русия. Борба между догматизъм и прагматизъм.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.