С полупразни палати бе открит Пловдивският есенен панаир

Властта отчете ръст на изложителите и се размина с официалните си данни от преди година

Навръх 120-годишния си юбилей Международният технически панаир в Пловдив беше открит в понеделник с полупразни палати. Това предизвика недоволство сред някои от фирмите, които са били примамвани с обещания, че всичко е запълнено и има голям интерес към есенното изложение. Малко са и посетителите, които се мяркаха пред полупразните щандове, съобщиха читатели на Mediapool и изпратиха снимки.

В същото време официално беше разпространено съобщението, че въпреки кризата тази година изложителите са със 127 повече от миналата година. “Това означава, че пловдивският панаир се управлява добре и предизвиква интереса на фирмите за участие”, каза премиерът Бойко Борисов. Той преряза лентата под погледа на собственика на панаира бизнесмена Георги Гергов, който е областен лидер на БСП в Пловдив, а държавата се съдеше с него за да си върне собствеността върху панаира.

 

В Международния технически панаир тази година участват над 1250 фирми от 43 държави, обединени в 9 браншови изложби. През 2011 г. техният брой е бил 1474 от 44 държави, според официално съобщение на Министерството на икономиката от преди година. Това на практика означава, че изложителите всъщност са намалели с 224 фирми.

 

Според премиера Борисов обаче по-големият брой участници в есенния панаир се дължи на факта, “че България се ползва с уважение в света с фискалната си дисциплина”. Премиерът не пропусна да напомни, че страната ни е една от трите държави в Европа, които спазват Маастрихтските критерии и в същото време имаме най-ниските данъци – 10% плосък данък за облагане на доходите и 20% за ДДС. “Именно фискалната стабилност и подобряването на инфраструктурата, е основната причина все повече инвеститори да идват у нас” каза Борисов.

 

С една трета по-малко изложители

 

Според редовни участници в панаира, изложителите тази година са поне с една трета по-малко спрямо миналата година.

 

В палата 6, където обикновено излагат продукцията си компании от строителния бранш има заети едва 3 щанда. Всичко останало е празно. Палата 3 е пълна на една трета. Подобно е положението и в палата 21, където своята продукция представя хранително-вкусовият бранш. За сравнение през 2011 г. трите палати са били почти пълни.

 

Дори реномираната палата 11, в която преди години се влизаше само с връзки, не е пълна изцяло, твърдят изложители. Подобно е положението и с палата 10. В двете палати своя продукция представят предимно чужди фирми.

 

Откритите площи също са полупразни. Положението е спасила компанията “Евромаркет груп”, която е разположила най-новата си техника за асфалтиране на пътища.

 

Относително добре запълнена е палата 13, където се представя машиностроителният бранш, оцеляващ в кризата благодарение на износа на продукцията си за чужбина..

 

“Машиностроене, енергетика, екология, управление на водите, строителство и информатика са секторите, представени със силни експозиции. Най-голям интерес и тази година има към Автомобилния салон, където могат да се видят 26 премиери на нови автомобили, включително и български”, се казва в официалното съобщение на Пловдивския панаир.

 

Високи цени и лош мениджмънт отблъскват изложителите

 

Прекалено високите цени за наемане на площи и лошото управление на панаира са причината за намалелия брой посетители, смятат изложители. “Плащаме наеми за площите все едно се намираме на първа линия на морето”, възмущаваха се изложители. Други твърдяха, че повече няма да участват с мотива “Аз на Гергов няма да му плащам”.

 

В същото време премиерът Борисов похвали добрия мениджмънт на панаира, за който се грижи бившият вътрешен министър в правителството на Иван Костов – Богомил Бонев. Бонев пък върна жеста на премира като го награди с възпоменателна юбилейна грамота по случай 120-годишнина на изложението.

 

Отделно на специална церемония в присъствието на министър-председателя беше валидирана нова пощенска марка и специален печат "120 години Международен мострен панаир - Пловдив". Марката е нарисувана от художничката Татяна Узунова и е отпечатана в 15 000 тираж.

 

Самолет с червена звезда

 

Най-голямата атракция за малкото, но верни посетители на изложението е самолет с червената звезда. Той е кацнал на една от палатите и предизвиква любопитните погледи и коментари на посетители и изложители.

 

Появяването му засега е мистерия. Някои от изложителите се шегуваха, че може да стои там и от миналата година, но улисани в значително по-големия брой посетители и разглеждането на продукцията на конкуренцията да е останал незабелязан.

 

Хотелиерите вдигнаха тройно цените

 

Не стига, че няма изложители и посетители, ами хотелиерите решиха да вдигнат двойно и тройно цените на нощувките, пише онлайн изданието на пловдивския вестник “Марица”. Двойна стая за шест вечери в 3-звездния пловдивски хотел “Филипополис” по време на панаира струва 1173 лв., докато седмица по-късно цената ѝ пада на 352 лв. Увеличението, което е над три пъти, е най-сериозното в Пловдив. Между 60% и 100% по-скъпи са нощувките в повечето хотели под тепетата.

 

Най-скъпата нощувка тази седмица е в президентския апартамент на “Лайпциг” - 387 лв. на вечер, или 2323 лв. за целия период на изложението. 2112 лв. искат за шест нощи в джуниър студио с две единични легла в новотел “Пловдив”, който е собственост на Гергов . За сравнение, следващата седмица същото помещение струва 1478 лева. “Най-поносимо” е поскъпването в хотелите “Алианс” и SPS. Пакетът от шест нощувки в двойна стая в 4-звездния хотел е поскъпнал от 510 на 686 лв.

 

Не само хотелиерите, но и собственици на апартаменти в близост до панаира предвидливо са вдигнали наемите по време на изложението. Между 110 и 140 лв. на вечер се отдават луксозните жилища, за които хазяите са готови да предоставят фактура. Останалите вървят от 75 до 100 лв.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?