Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

С Япония ще градим автопарк "огромна батерия за ток"

0 коментара
С Япония ще градим автопарк "огромна батерия за ток"
Японската корпорация "Тошиба" и "Българският енергиен холдинг" ще си сътрудничат в областта на изграждането на т.нар. умни мрежи в българската енергетика. Това предвижда подписан в понеделник от министъра на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков меморандум за бъдещи инвестиции на "Тошиба" във върхови технологии у нас. Това стана в рамките на посещението в Япония на българска правителствена делегация, водена от премиера Бойко Борисов, който се срещна с колегата си Наото Кан.

На срещата с корпорация "Тошиба” е станало дума за широкообхватен проект, една част от който е изграждане на система за компоненти на умни мрежи в България, съобщи Трайков. Това съвпада и с желанието на България за развитие на възобновяемите енергийни източници, и с желанието ни да се внедрява производство и използване на електрически автомобили.

Борисов демонстрира бойни изкуства върху министър

Премиерът Бойко Борисов показа подобие на умение на източни бойни изкуства върху земеделския си министър Мирослав Найденов след като наблюдава в неделя демонстрация на традиционни японски бойни изкуства в една от древните столици на Япония – Камакура.

Борисов реши да приложи пред видимо забавляващата се българска делегация хватка с подсичане на агроминистъра си, която заприлича по-скоро на ритане по кокалчетата. Найденов залитна, но в крайна сметка запази равновесие. Участието в демонстрацията обаче му коства копчето на ръкава на костюма.

Премиерът призна, че трудно се справя със 7-часовата разлика между Япония и България и вероятно това е причината да пропусне разглеждането на две от забележителностите в програмата - статуята на големия Буда от бронз с височина 13.5 м. и друг будистки храм, където се намира известна дървена статуя на Буда.

За да се развие всичко това, трябва да има подходяща инфраструктура, която да се управлява от умни електрически мрежи.  

"Те, за разлика от сегашните, означават, че токът не се излъчва от една централа във всички посоки, а може да се движи и от източника към потребителя, и от потребителя към източника. За да се случи това, трябва специализирана високотехнологична апаратура, която да контролира процесите. Когато имате 20 % от автомобилния парк като електрически автомобили, вие може да ги използвате като една огромна батерия за ток", обясни Трайков.

"Знаете, най-големият проблем на електрическата енергия е, че тя не може да се съхранява. При такъв парк от електромобили, вие може да ги зареждате, когато има прекалено много енергия и тя е евтина, и да дават обратно електричество към мрежата, когато тя е скъпа. До 20 % от автомобилния ни парк може да бъде заменен от електромобили, без да трябва да се строят нови централи. За да се осъществи такъв проект, е необходимо да се инвестира и в оборудване, и в ноу-хау, и в управлението на процеса", каза министърът на икономиката, енергетиката и туризма.

С президента на "Тошиба", която е акционер в американската "Уестингхаус", Норио Сасаки са били обсъдени и възможностите за сътрудничеството в областта на ядрената енергетика и производството на ядрени турбини, както и изграждането на нови модерни ТЕЦ в България.

"Тошиба" е потвърдила инвестиция от 37.6 млн. евро в 10-мегаватов соларен парк край Ямбол, за който миналата седмица бе съобщено, че ще струва 1.2 млрд. долара. Очаква се съоръжението да заработи още тази година, компанията обмисля реализиране и на други подобни проекти в България, както и придобиването на местни фирми с опит в построяването на такива централи.

Българско кисело мляко с японско ноу-хау

Трайков съобщи още, че е разговаряно със "Сумитомо кемикъл", които имат желание да разпространяват в Европа своите пластмасови изделия чрез някоя от черноморските страни и "това може да е България". С корпорацията "Мейджи", която произвежда кисело мляко по патент на българската държавна компания "Ел Би Булгарикум" е разговаряно "това, което те вече имат като ноу-хау и пазарна мощ, да го пренесат и в Европа чрез инвестиция за производство в България за Европейския съюз", каза Трайков. "Мейджи" е поканена и да произвежда краве сирене по българска технология.

България и Япония ще заздравят партньорските си отношения в зелената енергия и върховите технологии, страната ни кани японския бизнес да концесионира български пристанища и ще продължи традиционното сътрудничество в производството на кисело мляко, сирене и вино. Това се разбраха в същото премиерите на двете страни Бойко Борисов и Наото Кан.

Домакинът изрази надеждата си някои от съвместните проекти, като този в сферата на фотоволтаичната енергия и производството на енергия с вятърна сила, "да бъдат добри прецеденти, поради които японските инвеститори да решат да инвестират още повече вБългария.

Той допълни, че е поканен да посети България и това за него е едно привлекателно предложение. Борисов каза, че японски премиер не е бил на посещение у нас и изрази надежда това да стане в мандата на ГЕРБ. Едно такова посещение ще има сериозен отзвук в ЕС и в същото време ще даде възможност на бизнеса в различните сфери да получи нов тласък на развитие, каза Борисов.

София ще съдейства на Токио за бизнес преговорите с Брюксел

Кан коментира, че е помолил българския си колега да подкрепи японското становище в рамките на преговорите на страната за споразумението за икономическо партньорство с ЕС. в рамките на своите възможности, макар и скромни, ще се опитаме да съдействаме, обеща Борисов.

Според Кан българският премиер има добро разбиране за Япония чрез бойното изкуство карате, въпреки че това е първото му посещение в страната.

Недоволство от вида японски инвестиции

От думите на Борисов след среща и с японския бизнес стана ясно, че България не е доволна от японските инвестиции в страната до момента, тъй като се изразявали основно в заеми, давайки за пример японските заеми за разширяването на пристанище Бургас и за фалиралия "Кремиковци".

"Искаме да обърнем схемата в следния вид - японски компании да дойдат и да участват в концесии, ние да получаваме концесионни такси, България да печели от своите пристанища, а не да правим неща, за които след това само допълнително да харчим пари", заяви премиерът. В отговор японските компании проявили разбиране и "не ни се сърдят, защото за всеки е ясно, че това е било изгодно само за японската страна", добави Борисов, който покани инвеститорите да концесионират пристанищата Бургас, Варна и Русе.

Добре дошли са и в т.нар. зелени енергии, което е много модерно, много хубава, но по сега действащия закон се изкупува много скъпо тази енергия, посочи Борисов.

"Затова през юни, юли се надяваме да влязат промени в закона. В момента, срещу дадена инвестиция, ние, в пъти, много по-скъпо, изкупуваме електрическия ток, който произвеждат ветропарковете или соларните паркове, отколкото тока, който ни дават реакторите на АЕЦ "Козлодуй" или водната енергия, която получаваме от каскадите”, каза Борисов.

"Не искаме само да кажат – колко е хубаво, че са ни поканили и сме дошли в Япония, за първи път - искаме да поставим нашите отношения на взаимноизгодни начала. Имаме около 5000 мегавата произвеждан електрически ток и всичко това, което в пъти по-скъпо ни се налага да изкупуваме след това, от тези паркове, не ни е изгодно. Искаме да променим правилата, така че до 2020 година по квотите, които има да изпълни България, да ги изпълним така, че все пак и България да печели, каза Бойко Борисов.

"Като се има предвид нашите природни дадености, възможностите и работливостта на българския народ, това съчетано с японските технологии и инвестиции, мисля че би дало възможност в следващите години да произвеждаме много храни и вода за света", каза Борисов, който преди около месец на среща на върха на ООН заяви, че страната ни може да осигурява съществена част от световните доставки на храни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.