Самолетът на полския президент направи само един опит за кацане

Диспечер от летището "Северний" близо до Смоленск твърди, че самолетът на полския президент е правил само един опит за кацане. Една от възможните причини за катастрофата, при която в събота загинаха 96 души, според него е и езиковата бариера, попречила на общуването между пилота на самолета и диспечерския пункт.

Вестник "Комсомолская правда" публикува в понеделник интервю с Анатолий Муравьов, полковник в оставка, бивш началник по безопасността на полетите във военната авиация. От ноември миналата година той работи като авиодиспечер на на войсковата част, ползваща летището край Смоленск. На 10 април Муравьов е бил в диспечерската група, приемаща на летището самолетът Ту 154 на полския президент.

Пред кореспондент на вестника диспечерът разказва, че самият той е приемал по телефона данните за времето и искал разрешение за преместване на самолетите от едно летище на друго.

В този ден преди президентския трябвало да кацнат още два самолета. Най-напред Як 40 се приземил успешно, без никакви проблеми. Втори трябвало кацне Ил 76, но видимостта на пистата вече била недостатъчна и екипажът решил да лети към резервно летище. Муравьов попитал в Москва кое да е това летище и самолетът накрая успешно се приземил на летище "Внуково" в Москва.

Трети бил полският президентски самолет, който пристигнал, когато времето вече се било влошило още повече. Отначало самолетът тръгнал за приземяване уверено, според правилата, без отклонения. По-късно обаче у диспечерите възникнали съмнения и техният ръководител три пъти дал команда самолетът да направи кръг и да се върне за втори опит. Екипажът обаче не го послушал, въпреки предупрежденията, че видимостта е лоша и трябва да се готви за полет към резервно летище.

След като екипажът не послушал съвета на диспечерите им оставало само да продължават да "водят" самолета и да го наблюдават. Така в края на краищата имало само един заход за приземяване, при който самолетът се разбил.

На въпрос защо диспечерите на са дали заповед за насочване към друго летище, Муравьов отговаря: "Защото това са пилоти на гражданската авиация и ние нямахме право да им заповядваме".

През цялото време преговорите с екипажа се водели на руски и отчасти на развален английски език, което затруднявало взаимното разбиране.

Разговорите отначало били спокойни, но екипажът не докладвал за обстановката, макар че е бил длъжен да го прави. "Диспечерът е задължен не само да съобщава на екипажа за обстановката, но и да получава отчети за всички маневри, за височината. Пилотът не го правеше", казва Муравьов.

Той не изключва причина за това да е и езиковата бариера. Ръководителят на диспечерите говорил с пилота на руски, останалите му помагали, подсказвали английски фрази, но било трудно да се установи дали пилотът разбира какво му казват.

Според Муравьов езиковата бариера е могла да се отрази на изхода от полета, както, разбира се, и обстоятелствата – метеорологичните условия, възможна грешка на екипажа, загуба на контрола върху височината на полета.

Според диспечера роля е изиграл и стремежът на пилота да приземи самолета на всяка цена. "Струва ми се, че този стремеж е обусловен от това, че на борда се намират високи персони. Имало е случай, при който Качински е отстранил екипаж заради това, че е насочил самолета на резервно летище. Поставете се на мястото на пилотите. Това е притеснение, измамно чувство за срам, мнението, че да летиш на резервно летище е позор. Аз самият съм бивш летец, разбирам всичко това и скърбя", казва руският диспечер. 

Същевременно генералният прокурор на Полша Анджей Серемет заяви, че засега няма данни, че на пилотите е бил оказан натиск да се приземят въпреки лошото време. Той обаче добави, че експерти ще разучат фоновия шум от записите на разговорите в пилотската кабина, за да определят дали е имало "някакви внушения по адрес на пилотите".

Полските медии разглеждат хипотези, че една от възможните причини за катастрофата на самолета е оказан натиск над пилотите да се приземят на всяка цена, за да може полската официална делегация да пристигне навреме за възпоменателните церемонии в Катин. Според някои медии подобно настояване е дошло от самия Качински.

Още по темата
Още от Европа

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?