Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

САЩ вдигат драстично митата за китайски електромобили и критични суровини

11 коментара
Митата за китайските електромобили стават 100%, сн. GettyImages

Президентът на САЩ Джо Байдън ще увеличи драстично митническите тарифи върху произведени в Китай електрически автомобили, слънчеви панели, стомана и други стоки, Белят дом обяви, че мерките целят да отговорят на нечестните политики на Пекин и да предпазят работните места в САЩ.

Китай на свой ред разкритикува намеренията, които вече бяха анонсирани от американската администрация.

Според анализатори в момента митата са символични и намерението за вдигането им е свързано с предстоящите в САЩ президентски избори.

Обявените сега мерки идват след месеци на критики от бившия президент Доналд Тръмп, който се бори за завръщане в Белия дом, срещу Джо Байдън, че неговата подкрепа за електромобилите ще "убие" американското автомобилостроене.

Обявените във вторник тарифи ще засегнат вноса на китайски продукти, оценявани на 18 млрд. долара, и ще ги оскъпи.

При електромобилите повишението на митото ще е от сегашните 25 на сто до 100 процента, нивата за соларните панели ще се вдигнат от 25 на 50 процента. Почти ще се утрои тарифата върху вноса на стомана и алуминий от Китай и скокът ще е от настоящите 7.5 на сто до 25%.

Засегнати ще бъдат още таксите за минерали от критично значение за новите индустрии и технологии, на модерни компютърни чипове, компоненти за производството на батерии, на кранове и медицинска апаратура.

Повишените мита ще бъдат наложени в рамките на идните две години.

Администрацията на Байдън ще запази редица мита, въведени при управлението на бившия американски президент Доналд Тръмп и ще увеличи други, се посочва в изявление на Белия дом. В него се отбелязва, че това решение е в отговор на "рисковете за икономическата сигурност" на САЩ, породени от нелоялните търговски практики на Китай, който наводнява световните пазари с евтини стоки.

Мярката е опит на администрацията на Джо Байдън да ограничи възможностите на Китай да разработва модерни технологии, които са от критично значение за установяване на доминиращо положение на световните пазари, както и да стимулира производствения сектор в САЩ, отбелязват анализатори.

Решението на управляващите във Вашингтон идва на фона на значителния търговски дефицит на САЩ с Китай. Американският износ за азиатската страна е достигнал 148 млрд. долара през 2023 година, но китайският внос е възлязъл на 427 млрд. долара, сочат официалните статистически данни в САЩ.

Този дисбаланс при търговията между двете страни се превръща във все по-чувствителна политическа тема в САЩ, посочва Ройтерс.

Преди да бъде обявено повишаването на митническите тарифи върху китайския внос в САЩ, говорител на външното министерство на Китай обяви, че неговата страна винаги се е противопоставяла на едностранното повишаване на митата, което е в нарушение на правилата на Световната търговска организация (СТО).

Китай е крайно недоволен от решението на САЩ да повиши митническите тарифи върху вноса на редица китайски продукти и ще предприеме решителни мерки, за да защити своите права и интереси. Това се посочва в изявление на китайското министерство на търговията, цитирано от Ройтерс.

САЩ трябва незабавно да поправят "грешките си" и да отменят решението за повишаване на митническите тарифи, заявяват от Пекин.

Решението на администрацията на Джо Байдън е нарушение на неговия ангажимент да не се опитва "да потиска и ограничава развитието на Китай" и да не се опитва да прекъсва връзките на Вашингтон с Пекин, се посочва още в изявлението на китайското министерство на търговията.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Mullah
    #11
    Отговор на коментар #1

    Чудовището за което говориш ABV, се нарича "Дракон", и такъв се появява когато се появи Безумна Алчност, като на Корпорациите и Безкрупулни CEOs и Бордове на Директори, и натрупване на прекалено голямо Богатство, както с Метафорите си ни е показал, Великият Мъдрец JRR TOLKIEN(Дж. Р. Р. Толкин) в "The Hobit"! Вместо да инвестират по бавно в Задния си Двор, а именно Централна Южна Америка, която днес е основният източник на Миграция, те отидоха в КОМУНИСТИЧЕСКИ Китай. Сега Цялото Човечество е под Огромен Риск, в момента се води Световна Война 4(3 беше не толкова Студената, Корея, Виетнам, Камбоджа, Близкия Изток, Шпионските Игри...)!

  2. Mullah
    #10
    Отговор на коментар #3

    Алтернатива, имаш предвид пYтя ти, нали анГорски!? И като си заговорил за "Латерни", я се погледни(прочети) бе Лицемер горски!

  3. Коментарът е изтрит в 00:03 на 15 май 2024 от автора.
    #9
  4. Honest John
    #8

    Демократичните ценности и икономически правила важат САМО ако обслужват конкретни играчи, иначе са врагове. Защо САЩ не произвеждат и продават по-евтино от Китай? Защо ЕС не произвежда и продава по-евтино от Китай? За никой не е тайна, че търговските ограничения са вид ВОЙНА. Америка успява само, когато всички играят по нейните правила. Когато това не се случва другите са врагове.

  5. simply blue
    #7
    Отговор на коментар #6

    Проблемът с Китай е, че субсидира производителите си и това, заедно с ниски или липсващи мита им позволява да продават стоките си много по-евтино от местните производители. Това е нечестна конкуренция и понеже китайската комунистическа партия отказва да спре с тези практики, съответно цивилизованият свят е в пълното си право да въвежда импортни мита. Китайците се видяха с 5 лв в джоба и решиха, че са велики, подобно на северните варвари. Е, предстои им да разберат, че не са.

  6. луд
    #6

    Когато ние сме отворена икономика и пазар за ЕС е хубаво - но ако е Китай е лошо. Ами незнаех, че ще е лошо и повече хора да имат възможност да си купят елекромобил или слънчеви панели. Уж е еко. Вируси ли има обяснете. И магистрали да пострй Китай ако са по - качествени и евтини от тези на сегашните майстори, а и по бързо направени. Проблем ли е? Е аз съм глупав. На мен това ми изглежда като тласък за икономиката Но има там умни глави да мислят може би само за местите олигарси но те са експерти. И жп Китайско е не не, друго си е оригинално от царство България.

  7. Горскио
    #5

    Зелките в Брюксел постоянно и като латерни повтарят думите творчество и иновации, обаче главната им дейност е да защитават печалбите на корпорациите. Не вярвам да не са чували за "Pricing tiering by MOQs". Ако наистина бяха загрижени за творчеството и иновациите, брюкселските зелки биха приели закони, които да забраняват цената за единична бройка на даден компонент да е 30 пъти по-висока отколкото цената за 200 хиляди бройки. Съжалявам, Форумци, ако съм разбираем само за шепа хора със задълбочени познания по икономика/логистика и производствени науки.

  8. The Rock
    #4

    5 пъти се вдигат митата за китйските елекртомобили.

  9. Горскио
    #3
    Отговор на коментар #1

    Щатите си имат господар. Зелките в Брюксел също си имат господар. Истината е .... Алтернатива!

  10. Горскио
    #2

    От няколко години Горскио твърди (вкл. и в този форум), че благоприятстващата икономиките ни и икономически обоснована митническа тарифа за всички китайски стоки, внасяни в ЕС и САЩ трябва да е някъде около 400%. Щатите са лесни, могат да вдигат тарифите на електромобилите с пъти повече отколкото на велосипедите и детските играчки, но в ЕС, едностранно увеличение на тарифите само ма фотоволтаици и електромобили би било единствено от полза за Германия и Франция. Страните, които произвеждат веосипеди и бебешки колички (България и Полша) също трябва да искат в Брюксел няколкократно повишение на тарифите за внос.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.