Саудитската финансова хватка върху медиите помага на Рияд в случая "Хашоги"

Част от саудитското кралско семейство

Финансовата хватка на Саудитска Арабия върху арабски медии даде на страната влиятелно оръжие, докато се бори с международните протести заради смъртта на саудитския журналист и дисидент Джамал Хашоги.

От времето, когато на 2 октомври Хашоги изчезна в кралското консулство в Истанбул, вестници и телевизионни канали в целия регион, свързани с Рияд, преповтаряха отричането от Саудитска Арабия да знае каквото и да било за неговата съдба. Или измисляха алтернативни сценарии за предполагаем заговор на главните съперници на Саудитска Арабия, Катар и Турция, да дестабилизират кралството.

След повече от две седмици на международен натиск, през последните почивни дни Саудитска Арабия призна, че Хашоги е умрял вътре в консулството, като твърдеше, че е бил убит при инцидент, когато разпитът му излязъл от контрол, и обеща да накаже тези, които носят отговорност.

Лоялните медии веднага превключиха на хвалби за чувството за справедливост на кралството и на решителността на неговия монарх, крал Салман. Някои дори поздравиха кралството за неговата прозрачност.

"Казано просто, нашите (арабски) медии са финансирани от режими, които всекидневно извършват престъпление, което е не по-малко отвратително от това, извършено срещу Джамал Хашоги", пишеше в неделна редакционна статия в "Дарадж", независим информационен сайт. "Случилото се трябва да ни даде възможност да си дадем сметка колко много се нуждаем от независими медии".

Начинът, по който медиите се отнасяха към случая, беше отражение на десетилетна дипломация "на чековите книжки", възприета от богатите на петрол саудитци, за да си осигурят съюзници и да заглушат критиките срещу тяхната политика.

През годините кралството е похарчило милиони долари, за да оказва влияние върху вестници и телевизионни канали от Мароко до Ирак. Понякога Саудитска Арабия инвестира в медии, но по-често е осигурявала средства, за да им помогне да се задържат на пазара. Кралството също така дава бонуси и пари в брой на конкретни журналисти и телевизионери.

През 2015 г., когато "Уикилийкс" публикува хиляди телеграми от дипломатическа поща между саудитски дипломатически мисии и външното министерство в Рияд, излезе наяве как изглежда отвътре начинът на действие на тази политика.

Дипломатическите телеграми разкриха степента на саудитските разходи за медии и журналисти в целия арабски свят и колко ревностно някои от тях са искали да си осигурят саудитско финансиране, често под предлог, че се противопоставят на клеветнически кампании, насочени срещу кралството.

Самата Саудитска Арабия има мощни медийни инструменти, които да изразяват нейното мнение. Вестник "Аш Шарк ал Аусат" и 24-часовият информационен телевизионен канал "Ал Арабия" имат широк обхват в арабския свят. И двете медии са собственост на саудитци, близки до кралското семейство.

Абдул-Рахман ар Рашед, които е бил главен редактор на "Аш Шарк ал Аусат" и ръководител на "Ал Арабия", призна тази седмица в необичайно откровен авторски материал, че саудитските пари са един от най-ефективните външнополитически активи на Рияд в арабския свят.

Той нарече критиката срещу кралството във връзка със случая "Хашоги" "медийна агресия" и посочи, че кралството субсидира много от "държавите и институциите в региона".

"Накратко, отслабването на Саудитска Арабия ще разшири регионалните концентрични кръгове на смутове и провали", написа той в неделя в "Аш Шарк ал Аусат".

Възприемането на саудитския дневен ред е видимо в йорданските държавни медии, в някои от ливанските телевизионни канали и по-малки вестници и на практика навсякъде в близките арабски съюзници от Персийския залив като Бахрейн и Обединените арабски емирства.
Вероятно най-убедителният пример за влиянието на многото пари, изразходвани от Рияд, личи в медиите в Египет, един от най-близките съюзници на кралството.

При управлението на президента Абдел Фатах ас Сиси египетското правителство и негови подчинени държавни агенции са наложили почти пълен контрол върху местните медии, както държавни, така и частни, като са превърнали това, което в най-добрия случай бяха изразители на разнообразни възгледи, в лоялни държавни органи.

В същото време правителството на Ас Сиси получава от 2013 г. милиони долари от саудитците, за да подкрепи съсипаната египетска икономика.

Влиятелни просаудитски настроени водещи на токшоу предавания често напомнят на зрителите, че в Саудитска Арабия работят цели 3 милиона египтяни, които годишно изпращат у дома парични преводи за милиарди долари.

Така че, когато избухна аферата "Хашоги", египетските медии твърдо подкрепяха първоначалните отричания на кралството да е извършено нещо нередно. Коментаторите също силно прокарваха идеята, че Катар и Турция някак са заговорничели да подкопаят Саудитска Арабия.

Египетското правителство, също като Саудитска Арабия, смята тези две държави за съперници заради подкрепата им за "Мюсюлмански братя" - ислямистка групировка, която постави извън закона.

"Множество страни желаят силно да изнудват Саудитска Арабия", написа Макрам Мохамед Ахмед, египетският главен медиен регулатор с дългогодишен стаж като журналист във вестници.

Ахмед Муса, може би най-близкият до правителството телевизионен водещ на токшоу, първоначално настояваше, че Катар е отвлякъл Хашоги от консулството. После, след като Рияд призна, че смъртта му е настъпила в консулството, той се впусна в излияния колко добре се справя Саудитска Арабия със случая.

"И за момент не сме си помисляли, че кралството би могло да подготви прикриване на когото и било, с участие в престъплението", каза той. Муса нарече смъртта на Хашоги "ужасно престъпление, което никой по света не може да приеме".

В една от малкото, останали донякъде независими египетските медии - вестник "Ал Масри Ал Юм" - имаше някакви признаци на критика, макар и предпазлива.

"Достойно за голямо съжаление е, че медиите изоставиха основните си принципи, след като отново са под държавен контрол", написа в неделя Уахид Хамед, един от водещите сценаристи в Египет, в материал на първа страница. Той обаче не спомена случая "Хашоги".

В понеделник карикатурист отиде по-далече. Карикатура на последна страница на вестника изобразяваше учител по рисуване, който хвали ученик пред майка му. "Да чукнем на дърво, синът ви изглежда в час с актуалните събития. Нарисува месарски магазин, когато му казах да нарисува консулство".

Дори в самата Саудитска Арабия има гласове, които не са в пълен синхрон с държавата, но те стъпват внимателно.

Файсал Дж. Абас, главен редактор на англоезичния "Араб нюз" определи в неделя отразяването на историята за Хашоги в някои от саудитските медии като "позор за професията" и дори хвърли част от вината върху правителството.

"Някои мои колеги ще осъдят липсата на официална информация, което безспорно е проблем; не можем да говорим за реформи и нова култура на отговорност в страната, ако официалните източници замлъкват, когато гръмне голяма новина", написа той.

"Да, властите се нуждаеха от време, за да завършат разследването си, но в света на бързо разпространяващите се новини, две седмици са вечност. Служебните лица трябва да разберат, че ако те не разкажат историята, ще го направи някой друг, по-често враговете на кралството".

По БТА

Още по темата
  • 25 октомври 2018
Още от Свят

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?