Щатски фирми смятат България за важен LNG партньор

Втечненият газ никога не е бил толкова евтин и в САЩ се готвят за нова пазарна експанзия

"България е важна страна за бъдещето на втечнения газ, идващ от САЩ. Тя има потенциал да стане част от експанзията (на американския втечнен газ) в южна посока", заяви пред Mediapool Джей Си Томас, директор по външните работи в американската компания "Семпра ЕлЕнДжи" (Sempra LNG), която е част от енергийната група "Семпра" и е основен акционер в терминала за втечняване на газ "Камерън" (Cameron) край луизианското градче Хакбери.


Терминалът "Камерън"

"Ние строим терминали и купуваме активи за доставки към южната част на Европа. Нашите търговски партньори в България, Гърция и останалите части на региона търсят възможности за разширяване на съоръженията за внос на втечнен газ, създавайки работни места и икономически просперитет", допълни Томас.

"Втечненият природен газ е чиста енергия, която не може да се използва за политически цели, не може да бъде политическо оръжие", коментира още той. Томас даде да се разбере, че в "Семпра" са добре запознати с намеренията на България да изгради регионален център за търговия с природен газ (хъба "Балкан"), а като цяло американските компании, занимаващи се с износ на втечнен газ, са заинтересовани да работят на българския и регионалния пазар. Той посочи, че планът на България да стане акционер в проекта за изграждане на терминал за регазификация на втечнен газ край гръцкия град Александруполис е стъпка в посока разнообразяване на енергийните доставки.


Джей Си Томас (на преден  план) и Джейми Грей

Бум на терминалите за втечняване на газ

Терминалът за втечняване на природен газ "Камерън" съвсем скоро е пуснат в търговска експлоатация. Реално той е четвъртият от общо петте работещи LNG терминала на САЩ. Първа на пазара - от февруари 2016 г., е хюстънската компания "Шанийр" (Cheniere Energy). Тя има два терминала - в Луизиана и Тексас, и неведнъж на енергийни форуми в България е обявявала, че има интерес да внася американски газ у нас през Гърция и дори да ползва транзитната ни мрежа и румънската връзка за транспортиране на газ в южното направление. Проблем обаче ѝ беше достъпът до газовата ни мрежа.

Втора на американския пазар на втечнен газ е "Доминиън Енерджи" (Dominion Energy) от щата Вирджиния. Петият играч е "Киндър Морган" (Kinder Morgan), който има малки мощности в Савана, Джорджия.

В края на август 2019 г. започва да работи първото съоръжение на "Камерън" – т. нар. Влак 1. То няма нищо общо с познатия ни локомотив, шегува се Джейми Грей, проектен директор в дружеството "Камерън ЕлЕнДжи" (Cameron LNG). То е оператор на терминала, негови акционери освен "Семпра" са още френската "Тотал" (Total) и японските "Мицуи" (Mitsui) и "Джапейн ЕлЕнДжи Инвестмънт" (Japan LNG Investment), в която участва "Мицубиши".

Влак 1 е мястото, където постъпващият през мрежата от газопроводи в щата Луизиана природен газ се подлага на технология по охлаждане до минус 260 градуса и втечняване. Така суровината намалява обема си 600 пъти, за да се товари на танкерите за износ. Може и да се съхранява в три резервоара на терена на LNG терминала. Съоръжението всъщност е било стар терминал за внос, който още е в процес на преоборудване, а живеещи наблизо алигатори са преместени. Дружеството има разрешения за изграждане на още два такива "влака", които се планира да бъдат пуснати в експлоатация в началото и до края на март 2020 г. Влак 1 има капацитет за втечнени 4.5 млн. тона природен газ годишно, а с другите две съоръжения капацитетът на терминала ще достигне 9.97 млн. т втечнен газ годишно.

Стойността на тази част от проекта е 10 млрд. долара, което не е толкова много, по думите на Томас, тъй като е разположен в урбанизирана територия и голяма част от инфраструктурата е налична. Освен това част от тази инвестиция, подкрепена финансово от Японската банка за развитие, ще се възвърне от това, че терминалът е освободен от данъци към щата Луизиана в следващите десет години. Такава е практиката за индустриални и експортни съоръжения. Планират се още два "влака" за втечняване на газ в "Камерън", но за тях още не е взето окончателно инвестиционно решение, каза Томас.


Строящите се в момента два "влака" на терминала "Камерън"

Той обясни, че целият сегашен капацитет на терминала е резервиран основно от акционерите, но има и предварителни договори с "Токио газ" и "Сауди Арамко". Газът за втечняване също го осигуряват износителите и реално терминалът само извършва услугата по втечняване и товарене на газа. Каква е нейната цена обаче е "чувствителна търговска информация и не подлежи на разкриване", каза Томас. 

"Камерън" е първият от общо трите проекта за терминали за втечнен газ на "Семпра". Вторият е "Порт Артур" в Югоизточен Тексас с директен достъп до Мексиканския залив и с планиран капацитет от 11 млн. т годишно. Третият е "Енергия Коста Азул" (Energia Costa Azul) в Мексико, който е разделен също като "Камерън" на две фази с обща мощност 14.4 млн. т годишно. За него обаче още не е взето инвестиционно решение.

Планове за утрояване на капацитетите

Сегашният капацитет за втечняване на природен газ в САЩ е около 35 млн. т годишно краен продукт, което означава трансформирането на 600 пъти повече обикновен природен газ. В процес на изграждане са мощности за още 70 млн. тона годишно, посочва Томас.

Според данни, представени пред чуждестранни медии преди дни от Рене Пиронг, мениджър проучвания и анализи на компанията "Телъриън" (Tellurian), сегашният действащ и планиран капацитет на САЩ за износ на втечнен газ е 92.4 млн. т. годишно. Това прави страната лидер на този пазар. Следвана е от Катар със сегашен и бъдещ капацитет от 77.8 млн. т и Русия с 30.6 млн. т, което заформя т.нар. Триъгълник на евтините доставки. С голям потенциал за износ, но встрани, остава Австралия с възможности за 88.8 млн. т., според търговските данни, с които разполага "Телъриън".


Рене Пиронг

Компанията е създадена от бивши представители на "Шанийр" и притежава разрешително за изграждане на свой терминал за втечняване на природен газ, който ще е съвсем близо до "Камерън". "Дрифтууд ЕлЕнДжи" (Driftwood LNG) се планира да се въведе в експлоатация през 2023 г. и да е с капацитет от 27.6 млн. т годишно. Съоръжението има предварителни договори за ползването на мощностите, каза Пиронг. За захранването на терминала "Телъриън" планира собствена мрежа от четири газопровода. Компанията е в процес на търсене на газ за захранването им, обясни тя. Общата инвестиция в проектите се оценява на 30 млрд. долара. 46 на сто от акциите на дружеството са собственост на основателите, мениджмънта и служители, а друга част са на инвестиционни и институционални фондове.

Китай, Индия и Европа са двигатели на ръста на износа

По думите ѝ бумът на световния пазар на втечнения газ е заради икономическия ръст. Основен двигател е Китай, заради екополитиките, които страната провежда в последно време за намаляване на въглеродните си емисии. Индия също има принос заради растежа си, а Европа допринася с мерките си за намаляване на своята енергийна зависимост от най-големия си доставчик, каза Пиронг, без да посочи поименно "Газпром".

"В Европа има развита газова инфраструктура, преобразуват се стари терминали за внос на горива в терминали за регазификация на втечнения газ, има хранилища за природен газ. Интересът (на европейците към американския втечнен газ) е заради отказа от въглища и намаляването на цената на втечнения газ, заради развиващите се технологии и иновации в сектора", коментира Пиронг. "Освен това шистовата индустрия се готви да прилага дигитални технологии, които ще намалят допълнително – почти наполовина, разходите за добива на шистов газ", допълни тя.

Именно спадът на разходите за добив на природен газ в САЩ, които са пет пъти по-ниски от тези за производството в Европа, позволява на американската суровина да е толкова конкурентна на световния и европейския пазар, независимо от разходите за втечняване и транспорт, отбелязва Лари Колинс, изпълнителен директор на звеното на международна търговия в Луизианския център за икономическо развитие. По думите му две трети от природния газ, изнасян от Луизиана, е за европейските пазари. Африка бележи също устойчив ръст, но най-големият бум на търсене на втечнен газ има в Азия, допълни той.


Лари Колинс

Изобилието от газ натиска цената на тока

Ръстът на производството на природен газ и доставките в щата са провокирали драстичното увеличение на газовите електроцентрали, което е повлияло надолу на цената на електроенергията.  

По думите на  Грегъри Ъптън  от Центъра за енергийни проучвания към Луизианския университет, заради изобилието от газ, Луизиана има най-ниските цени на тока в САЩ за домакинствата – 10 цента за киловатчас. Това е горе-долу колкото плащат българите.

Ъптън допълва, че "исторически в момента цените на втечнения газ са най-ниски". Изследване на центъра за петролния и газов пазар в периода 2006 - 2018 г. сочи, че през миналата година средната спотова цена на природния газ на хъба "Хенри", която е ключова за местния пазар, е била 3 долара за 1000 куб. фута (304.8 куб. м). Докато през 2009 г. стойността е била 12 долара.

"Заради напредъка на технологиите вече може да се извади газ, който доскоро не е било възможно да се добие", допълни той. Думите му се потвърждават и от публикуван преди дни доклад на Международната агенция по енергетика, според който производството на природен газ в САЩ е нараснало с 20 процента до 860 млрд. куб. м за периода от 2014 до 2019 г. Други данни на агенцията сочат, че само през 2018 г. ръстът на добива на газ в САЩ е 12 на сто.


Грегъри Ъптън

Веднъж открили възможностите на втечнения газ, в Америка продължават с плановете за нови и нови мощности за износ. Всички планове обаче се обсъждат предварително с местните общности, които също печелят от реализацията на проектите не само заради откриващите се хиляди работни места по време на изграждането на терминалите и стотици – при работата им, но и заради изгражданите пътища за сметка на инвеститорите и подобряването на социалната среда. Предварителните дискусии с хората спестяват на компаниите потенциални проблеми и улесняват издаването на разрешителни, което при предварително "написване на  домашното" отнема около 18 месеца, по думите на Джей Си Томас от "Семпра". В същото време проектите са под постоянния контрол на екологичните органи.

Само в Луизиана, в близост до пуснатия наскоро терминал "Камерън" и планирания "Дрифтууд", се работи по още два проекта – "Магнолия" и "Лейк Чарлс".

"Лейк Чарлс" също е бивш терминал за внос и регазификация на природен газ. Последните постъпили количества в съоръжението са реализирани през 2012 г. В момента терминалът също е в процес на преобразуване във втечняваща мощност капацитет 16.45 млн. т. годишно. Акционери в проекта по равно са "Шел" и "Енерджи Трансфер". Терминалът има разрешителни за трансформацията,. Само преди дни обаче Ройтерс съобщи, че от "Шел" са поискали от американските регулаторни органи отлагане на пускането в експлоатация на проекта с пет години – през втората половина на 2025 г., което вади мощността от ускоряващото се състезание между играчите на пазара на втечнен газ.

Газ във вените

"Газът тече във вените ни", обобщава Лари Колинс от Луизианския център за икономическо развитие. В същото време бюджетът на щата не е зависим от приходите от петролната и газова индустрия, което по думите му е добре за планирането на местните политики. Парите от петрол и газ формират около 12 процента от щатския бюджет, като сумата зависи от движението на цените на пазара, обясни той.

Луизиана реално е пример как може икономиката и общностите могат да просперират когато се срещнат интересите им, когато има възможности за солидни печалби, но и ползи за домакинствата. Той демонстрира и как може да се променя не само регионалния, но и световния пазар към по-гъвкав, по-конкурентен и по-достъпен.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: