Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

София спасява градския си транспорт с парите за инвестиции

“Карат С” получава 13 млн. лв., още 9 млн. лв. за карти на бебета, студенти и пенсионери

9 коментара
София спасява градския си транспорт с парите за инвестиции

Парите за инвестиции в София отиват за спасяване на градския транспорт, който е на червено с 80 млн. лв. За целта се прекратява неизгодният договор с “Карат С” срещу 13 млн. лв. Още 9 .5 млн. лв. пък ще отидат за покриване на дупката от пътуванията с преференции. Това са картите за бебета, ученици, студенти, пенсионери, както и безплатните пътувания на полицаите. Това реши Столичният общински съвет с гласовете на управляващото мнозинство от ГЕРБ.

Допълнителните 20 млн. лв. за градския транспорт идват от средствата за капиталови разходи. Те били спестени заради отпуснатата допълнителна държавна субсидия от 10 млн. лв. и по-ниските разходи за отчуждения, обясниха управляващите. Според тях нито един важен инфраструктурен обект на София не е застрашен от прехвърлянето на средствата.

Операцията обаче не е достатъчна, за да се спаси градският транспорт, защото така дълговете му ще намалеят до 60 млн. лв. Според БСП сривът в градския транспорт е започнал с отдаването на линиите за обслужване от частни оператори, които возят на по-висока цена от тази на общинския превозвач - “Столичен автотранспорт”. Всички договори с частните фирми са скандални, каза Желю Бойчев, лидер на групата на БСП. Контрактите с частните превозвачи бяха сключени през 2008 г., когато кмет беше настоящият премиер Бойко Борисов.

Вили Лилков поиска да се започне разговор за цялостната политика за бъдещето на градския транспорт. Управляващите обаче си замълчаха и дадоха ход на решенията на парче. Началото беше поставено с прекратяване на договора с превозвача “Карат С”. Това ще стане след изплащането на общо 13 млн. лв. на три вноски. От тях 10 млн. лв. са забавени плащания, а останалите 3 млн. лв. са лихви за периода от 1 януари до 30 юни 2012 г., обясни зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов.

Договор за прокуратурата

Мотивът за спиране на договора с компанията на Миролюб Столарски е, че той не е изгоден за общината. С предсрочното му прекратяване София ще спести около 20 млн. лв, пресметна Дончо Барбалов. Това е разликата между цените, на която ще води новият оператор – общинската фирма “Столичен автотранспорт”, който поема обслужването на 16-те линии, с тази, на която би возил “Карат С” в следващите 5 години. Цената на общинския превозвач е 3 лв./км пробег, а на “Карат С” - 3.56 лв./км при 6 млн. км пробег годишно.

“Това означава, че за изминалите три години Столична община е надплатила над 10 млн. лв. Това са огромни печалби, прибирани от хора, приближени до ГЕРБ”, отбеляза Желю Бойчев, лидер на групата на БСП.

Другата полза за София от прекратяването на договора е получаването на 68 нови автобуса, на които общинския превозвач трябва до изплати лизинга, отчетоха от управляващото мнозинство на ГЕРБ.

На практика с днешното решение Столична община ще спонсорира спонсора на ГЕРБ, каза Георги Кадиев от БСП. Той попита бившия шеф на СОС и лидер на софийската организация на ГЕРБ Андрей Иванов дали Столарски е член на партията. След свалянето му от поста Иванов пази мълчание и не се изказва в зала. “Очевидно, за да привлече вниманието, г-н Кадиев споменава името ми, но не мога да не отговоря, защото беше намесено и името на партия ГЕРБ. Миролюб Столарски не е член на ГЕРБ и не е от спонсорите на партията”, каза Андрей Иванов.

Миролюб Столарски не фигурира с официалните отчети на ГЕРБ като дарител, показа и проверка на Mediapool в Сметната палата, където партиите подават отчетите си. Столарски обаче е сътрудник на депутата от ГЕРБ Антоний Йорданов и има пропуск да влиза в парламента, показва справка в сайта на Народното събрание.

Договорът с “Карат С” да се даде на прокуратурата, за да се види дали има по него нарушения, поиска Атанас Атанасов от ДБС. Предложението му обаче беше отхвърлено от мнозинството.

Калоян Паргов от БСП поиска да се създаде анкетна комисия, която да направи проверка на всички сключени договори в транспорта и тяхното изпълнение. Това предложение обаче също беше отхвърлено от управляващото мнозинство.

Опозицията беше за разваляне на договора, но против плащането на огромната лихва от 3 млн. лв. Според Георги Свиленски от БСП, в договора със Столарски било записано, че той няма право да претендира за лихва, но общината му плаща неясно защо. Кадиев отбеляза, че наказателната лихва за забавата за изплащането на свършената от Столарски работа е 32% на годишна база. Това означава, че превозвачите са заинтересовани Столична община да не им плаща в срок, а те да трупат огромни лихви.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #9

    не само това а продалжават да си назна4ават техни хора в автобусните фирми които обслугват или са ссобственици в други транспортни фирми и е близко да се досети 4овек каде сте отидат много от средствата а общинските фирми пак сте боксуват

  2. Анонимен
    #8

    "Според съобщение на Държавен вестник от 4.8.2011г.,унгарското правителство е решило държавата да поеме дълга от 1,1 млрд.евро(!)на националните железници - МАV, както и дълга на компанията за градски транспорт на Будапеща-ВКV от 300 млнлевро(!)" Вие спорите за 40 млн.евро като знаете че София е като Будапеща.

  3. Анонимен
    #7

    Оха. Сега ще пуснат музейните експонати от детските години на Вожда. След това ще се обясняват как няма пари за нови автобуси, защото (следва някакво тъпо обяснение)...

  4. Анонимен
    #6

    Като в повечето статии в БГ-медиите - и тази е пълна с недоизказани неща и липсваща информация. Затова се пораждат въпросите, дадени в предните коментари. Не че им знам отговорите, но все пак не правете заключението, че лихвата от 3 млн. лв е САМО върху тия забавени 10 млн. лв! Неплатените пари за периода януари-юни 2012 може да са били и 110 млн. по някое време, но това в статията не се казва и читатите си остават само с догатки по този въпрос. Още - след като при 3 лв/км се реализират загуби, а

  5. Анонимен
    #5

    Не се губете хора "Всички са маскари"е казал поета."Гарван на гарвана око не вади"е казал народа.Европа се възмущава,че няма осъден политик до сега у нас.Идват избори,същите са пак там.Няма алтернатива.Пълна безизходица 10%богати тарикат,играчи,с една дума мошеници,и 90% бедни вярващи.

  6. Анонимен
    #4

    Откакто заграбиха властта преди повече от три години, разбойниците от ГРОБ непрекъснато пълнят гушите на приятелчетата си. И собствените си, разбира се, с полагащите им се комисионни. Започвам да се кахъря дали ще се намерят достатъчно празни килии за тях в софийският централен.

  7. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #3
  8. Анонимен
    #2

    Голяма далавера!!! 3 млн. лв лихви за 10 млн. лв. забавени плащания за шест месеца! Такава лихва по влог няма никъде.

  9. Анонимен
    #1

    Цената на общинския превозвач е 3 лв. на км, а на Карат-С 3.56 лв. на км. В резултат Столарски има огромни печалби, а общинския превозвач - огтомни загуби !!!! Е това е добре някой да го обясни разбира се ако може.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.