София спасява градския си транспорт с парите за инвестиции

“Карат С” получава 13 млн. лв., още 9 млн. лв. за карти на бебета, студенти и пенсионери

София спасява градския си транспорт с парите за инвестиции

Парите за инвестиции в София отиват за спасяване на градския транспорт, който е на червено с 80 млн. лв. За целта се прекратява неизгодният договор с “Карат С” срещу 13 млн. лв. Още 9 .5 млн. лв. пък ще отидат за покриване на дупката от пътуванията с преференции. Това са картите за бебета, ученици, студенти, пенсионери, както и безплатните пътувания на полицаите. Това реши Столичният общински съвет с гласовете на управляващото мнозинство от ГЕРБ.

Допълнителните 20 млн. лв. за градския транспорт идват от средствата за капиталови разходи. Те били спестени заради отпуснатата допълнителна държавна субсидия от 10 млн. лв. и по-ниските разходи за отчуждения, обясниха управляващите. Според тях нито един важен инфраструктурен обект на София не е застрашен от прехвърлянето на средствата.

Операцията обаче не е достатъчна, за да се спаси градският транспорт, защото така дълговете му ще намалеят до 60 млн. лв. Според БСП сривът в градския транспорт е започнал с отдаването на линиите за обслужване от частни оператори, които возят на по-висока цена от тази на общинския превозвач - “Столичен автотранспорт”. Всички договори с частните фирми са скандални, каза Желю Бойчев, лидер на групата на БСП. Контрактите с частните превозвачи бяха сключени през 2008 г., когато кмет беше настоящият премиер Бойко Борисов.

Вили Лилков поиска да се започне разговор за цялостната политика за бъдещето на градския транспорт. Управляващите обаче си замълчаха и дадоха ход на решенията на парче. Началото беше поставено с прекратяване на договора с превозвача “Карат С”. Това ще стане след изплащането на общо 13 млн. лв. на три вноски. От тях 10 млн. лв. са забавени плащания, а останалите 3 млн. лв. са лихви за периода от 1 януари до 30 юни 2012 г., обясни зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов.

Договор за прокуратурата

Мотивът за спиране на договора с компанията на Миролюб Столарски е, че той не е изгоден за общината. С предсрочното му прекратяване София ще спести около 20 млн. лв, пресметна Дончо Барбалов. Това е разликата между цените, на която ще води новият оператор – общинската фирма “Столичен автотранспорт”, който поема обслужването на 16-те линии, с тази, на която би возил “Карат С” в следващите 5 години. Цената на общинския превозвач е 3 лв./км пробег, а на “Карат С” - 3.56 лв./км при 6 млн. км пробег годишно.

“Това означава, че за изминалите три години Столична община е надплатила над 10 млн. лв. Това са огромни печалби, прибирани от хора, приближени до ГЕРБ”, отбеляза Желю Бойчев, лидер на групата на БСП.

Другата полза за София от прекратяването на договора е получаването на 68 нови автобуса, на които общинския превозвач трябва до изплати лизинга, отчетоха от управляващото мнозинство на ГЕРБ.

На практика с днешното решение Столична община ще спонсорира спонсора на ГЕРБ, каза Георги Кадиев от БСП. Той попита бившия шеф на СОС и лидер на софийската организация на ГЕРБ Андрей Иванов дали Столарски е член на партията. След свалянето му от поста Иванов пази мълчание и не се изказва в зала. “Очевидно, за да привлече вниманието, г-н Кадиев споменава името ми, но не мога да не отговоря, защото беше намесено и името на партия ГЕРБ. Миролюб Столарски не е член на ГЕРБ и не е от спонсорите на партията”, каза Андрей Иванов.

Миролюб Столарски не фигурира с официалните отчети на ГЕРБ като дарител, показа и проверка на Mediapool в Сметната палата, където партиите подават отчетите си. Столарски обаче е сътрудник на депутата от ГЕРБ Антоний Йорданов и има пропуск да влиза в парламента, показва справка в сайта на Народното събрание.

Договорът с “Карат С” да се даде на прокуратурата, за да се види дали има по него нарушения, поиска Атанас Атанасов от ДБС. Предложението му обаче беше отхвърлено от мнозинството.

Калоян Паргов от БСП поиска да се създаде анкетна комисия, която да направи проверка на всички сключени договори в транспорта и тяхното изпълнение. Това предложение обаче също беше отхвърлено от управляващото мнозинство.

Опозицията беше за разваляне на договора, но против плащането на огромната лихва от 3 млн. лв. Според Георги Свиленски от БСП, в договора със Столарски било записано, че той няма право да претендира за лихва, но общината му плаща неясно защо. Кадиев отбеляза, че наказателната лихва за забавата за изплащането на свършената от Столарски работа е 32% на годишна база. Това означава, че превозвачите са заинтересовани Столична община да не им плаща в срок, а те да трупат огромни лихви.

Споделяне
Още от Бизнес