Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

СТЕНОГРАФСКИ ПРОТОКОЛ*

0 коментара

АХМЕД ДОГАН: Тук обяснителната част се съдържа в предпоставките и в приембюла. Мисля, че текстът трябва да се стегне. Трябва да бъде по принципите, без обяснителна част.

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: Според мен тирето на стр. 3 горе е извън контекста на цялата декларация, защото местното самоуправление си действа. Имаше избори скоро, работят си общините, така че не знам какъв е подтекста - да не би някой да вземе да стреля кметовете или какво?

ГЕОРГИ ПЪРВАНОВ: Не, тук става дума за това, че има опасност да се дестабилизира местната власт. Знаете на много места съотношението на силите е балансирано от фифти-фифти, както се казва, и има опасност в следващите месеци да се тръгне към дестабилизацията - напускане на местните съвети. Вече има такива прояви. В Кърджали например напуснаха нашите.

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: Смятам, че се разбрахме сега да не работим по редакцията на текста. Бих казал, че политическите сили виждат в следващото Народно събрание мястото за търсене и намиране на отговорни и легитимни политически решения.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Аз ще Ви кажа защо - защото този втори абзац, ако остане в сегашния вид, ще прозвучи като откровено дезавоиране на усилията на президента, колкото и скромни да са те. Аз мисля, че не е лошо и аз да дам своя малък и скромен принос на този процес, защото ако остане "единствения национален форум", така ще прозвучи и журналистите така ще го кажат, но спокойно може да стане: "виждат в Народното събрание най-важния, основния, главния национален форум".

ЙОРДАН СОКОЛОВ: Аз имам бележка дали да е "политически решения", защото Народното събрание не е място за политически решения.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Това е втория въпрос.

ЙОРДАН СОКОЛОВ: Аз бих казал тук - единственият" да го заменим с най-важния, основния за намиране на отговорни и легитимни решения.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Значи, слагаме една питанка на това за местните органи, но както решите, разбира се.

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: В следващата точка може би трябва да се махнат скобите за чл.2 ал.3, защото този текст е малко излишен. Механизмите показват всичко и малко е излишен този текст.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Даже махам "под егидата", защото така или иначе аз го водя този съвет.

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: И точката да е до "обществото". Защото за гарантиране на обществения ред и националната сигурност едва ли Консултативният съвет ще гарантира този ред и националната сигурност.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Нека да остане.

ЙОРДАН СОКОЛОВ: Но малко стилно и редакционно трябва да се оправи.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: След това ще го изгладим.

ОРЛИН ДРАГАНОВ: Имаме забележка на стр. 3 втория ред - не на органите, а на принципите.

ГЕОРГИ ПЪРВАНОВ: Тук става дума именно за органите. Аз не знам дали бях чут. Имаше напускане на различни групи в органите на местното самоуправление. В Кърджали напуснаха нашите и дестабилизираха в известна степен общинския съвет. Това ще бъде нашият аргумент да отидем при нашата група общински съветници и да кажем: ето, тук има съвместно решение, вие се връщате в Кърджали, ние пък от своя страна ще искаме връщането на съответните групи в други общини, за да стабилизираме органите на местно самоуправление. За това става дума, няма нищо подозрително.

ПРОФ. ХРИСТО СТОЯНОВ: Може да не пишем органи.

ОРЛИН ДРАГАНОВ: Това са принципно различни неща. Едно е да се стабилизират органите, друго е да се стабилизират принципите на местното самоуправление. В случая г-н Първанов има предвид органите.

НАДЕЖДА МИХАЙЛОВА: Защо се тревожите от това, защо да не остане?

ХРИСТО ИВАНОВ: От наша страна няма възражение.

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: Нека да остане.

НАДЕЖДА МИХАЙЛОВА: Аз имам едно предложение за третия ред отдолу нагоре на последното тире - "вкл. и чистки по политически причини" - да се махне.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Аз също мисля да не се връщаме към етапа на управлението на г-н Жан Виденов.

КАРКЪМОВ: Не е ли уместно да падне цялата точка, след като провъзгласихме, че Конституцията е основата.

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: Не. Имам едно предложение към третото тире.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Третото тире ще го извеждаме отделно, имам предвид за служебния кабинет.

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: Това исках да кажа - третото тире да излезе отделно.

ЮНАЛ ЛЮТФИ: Тук има и един друг текст, който може би ще обобщи идеята, която се иска да бъде включена от колегите от БСП. В нашия проект сме записали така: да не се предприемат действия, насочени против идейното убеждение на българските граждани и да не се допускат политически репресии. Ще повторя пак: Да не се предприемат действия, насочени против идейните убеждения на българските граждани и да не се допускат политически репресии.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Аз бих добавил тук последната част на изречението на БСП, което ми хареса: "..които биха разрушили съгласието за необходимите реформи...". Защото това се иска всъщност за реформите. Г-н Първанов, аз мисля, че това не е лошо, защото това връщане към практиката на политически репресии, какво значи, коя практика - всеки го гледа от своята камбанария; чистка по политически причини - пак всеки гледа от своята камбанария.

ГЕОРГИ ПЪРВАНОВ: Може ли да повторят колегите текста?

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: "...да не предприемат действия" и към него се добавя последната част от Вашето изречение - "които биха разрушили съгласието за необходимите реформи и трайно биха увредили образа на страната пред външния свят".

ГЕОРГИ ПЪРВАНОВ: Аз бих ви предложил в такъв случай да започнем с текста, който го има в нашия абзац: "Заявяват своята решимост да не допуснат нарушаване на правата и свободите на гражданите..." - пада нашия текст, който е нататък, и идва текстът на ДПС до "политически причини" и след това продължава с това, което предложи г-н Стоянов. Ще прочета още веднъж: "Заявява своята решимост да не допуснат нарушаване на правата и свободите на гражданите, да не предприемат действия, насочени против идейните убеждения на българските граждани и да не се допускат политически репресии, които биха разрушили съгласието за необходимите реформи ".

ХРИСТО ИВАНОВ: Има семантична разлика между твърдението: действия, насочени против идейните убеждения на един гражданин, и действия против един граждани, свързани с идейните му убеждения. Това са все пак различни неща. Действия срещу идейните убеждения и действия срещу гражданина поради идейните му убеждения.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Второто ще влезе в редакцията, а Вие ще влезете в групата, която ще редактира текста поради семантичните Ви способности. Готово, г-н Иванов, решихме два въпроса едновременно.

ГЕОРГИ ПЪРВАНОВ: Така може да се обърне. Даже мислете, г-н Иванов, за конкретна редакция в този смисъл.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Икономическа реформа.

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: Ако ми разрешите, на първото тире на икономическа реформа, важно е не "основна причина за отсъствието на структурна реформа е неспособността на тези сили да споделят отговорностите...", а "една от причините е...". В контекста тя е важна причина, но има и други причини. Нека не ги споменаваме.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Искам да кажа, че първото тире е пак констатация.

АХМЕД ДОГАН: Това е по-скоро предпоставка, г-н Президент.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Или да го вкараме при предпоставките в началото, или...

АХМЕД ДОГАН: Тук става въпрос за общи усилия.

ЙОРДАН СОКОЛОВ: Второто изречение е констатация, а първото е предпоставка.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Затова нека да си влезе тогава в най-първата част, за да не ни разводнява икономическата реформа. Примерно, да бъде финал на първата част. И това изречение всъщност, ако бъде включено като последна точка на приембюла, то дава отправна точка на всички конкретни неща, защото казва, че една от причините за отсъствието на структурна реформа е неспособността на тези сили да споделят отговорностите. И затова сме се събрали тук, за да ги споделим, и си става точно на място. "Икономическата криза може да се преодолее само с общите усилия на основните политически сили" - брилянтен завършек е това на първата част. Минаваме към второто тире - ускорена приватизация.

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: "Ускорена" ще падне и ще стане: "... както ускорена и обоснована ликвидация на губещите предприятия" - по това трябва да има съгласие, не само за приватизацията, но и за ликвидацията на губещите предприятия.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Уважаеми господа, хайде да го направим оттук нататък по-стегнато, понеже за икономическата реформа това е много важно. Политическите сили се застъпват за:..., и оттук нататък да направим 1, 2, 3,,.., 5, за да има яснота. И започваме от 1:
1. Ускорена приватизация.
2. Привличане на стратегически чуждестранни инвести-тори.
3. Осигурена прозрачност на процедурите.

ГЕОРГИ ПЪРВАНОВ: Принципът е да не е с номерация. Ние нямаме претенции за изчерпателност, така че с тире е по-добре.

НАДЕЖДА МИХАЙЛОВА: Прозрачността трябва да съпътства всички процеси.

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: Прозрачността е изключително важна.

НАДЕЖДА МИХАЙЛОВА: Но тя покрива всичко.

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: Нека сега не ги подреждаме, а при редактирането ще ги подредим.

КАРКЪМОВ: Аз имам едно предложение, г-н Президент.

Т.6 на предложението на коалиция "Народен съюз" дешифрира нашето виждане за основните задачи на служебното правителство. Тъй като все пак трябва да набележим някои основни задачи, предлагам на Вашето внимание да ги разгледаме и част от тях да влязат.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Ще си позволя да Ви спра, защото за служебното правителство искам да бъде отделна тема в края на декларацията. Тук говорим за общи принципи, на които ще бъде подвластно и служебното, и следващото правителство.

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: Както са написани тук нещата, аз бих добавил само две от предложенията в нашия проект, т.е. едно предложение от нашия проект и едно предложение от проекта на "Народен съюз" - да започне преструктуриране на бюджетната сфера, закриване на ненужни бюджетни структури, съкращаване на държавните разходи, вкл. и чрез намаляване на служителите в държавното управление. Това трябва после да влезе като тире и да се знае, че се съкращават разходи в бюджетната сфера, а също така и последното тире от 1 страница на предложението на "Народен съюз" - да приведат цените на електроенергията, горивата и отоплението в съответствие с нарасналите разходи и с процесите на инфлация и т.н. Това е важен момент.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Ще обясниш ли защо?

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: В съответствие с инфлационни-те процеси.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Не само в съответствие, това е констатация. Трябва да се обясни защо трябва да бъдат приведени в съответствие с инфлационните процеси.

КАРКЪМОВ: Смятам, че трябва все пак в общата част за икономическа реформа пак от предложението на "Народен съюз", третият абзац отзад напред - "спешно да се създаде програма за подпомагане на най-бедстващи кръгове в страната, борещи се за физическо оцеляване". Ние никъде не засягаме този проблем, а той е основен. И след това пак основен проблем е рязко ускоряване на процеса за възстановяване на собствеността върху земеделските земи. Смятам, че той не е само за служебното правителство, той ще продължи, а пък последният би трябвало да влезе в програмата за служебното правителство. Но може би и тук спешно да се подпомогнат собствениците и арендаторите на земеделски земи за извършване на необходимите селскостопански работи. Имам предвид, че това е за служебното правителство, но предишното - за ускоряване процеса за възстановяване на собствеността върху земеделските земи - това трябва да бъде включено...

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Добре, въвеждам порядък. Освен тези принципи, които ги има в декларация на БСП, освен тези две неща, които извади от две други декларации г-н Александър Божков и тези 2, които добави от декларацията на "Народен съюз" г-н Каркъмов - нещо друго има ли и по тези 4 нови момента някой има ли нещо против?

АНАСТАСИЯ МОЗЕР: Само бих искала да добавя, че някои от тези неща ги имаше в антикризисната програма на БСП и в това, което СДС казва в една точка за продоволствието.

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: Едното е: "да започне преструктуриране на бюджетната сфера, закриване на ненужни бюджетни структури, съкращаване на държавните разходи, включително и чрез намаляване на служителите в държавното управление". "Да се приведат цените на основните суровини - горивата и отоплението в съответствие с нарасналите разходи" е вече от "Народен съюз" - последните три тирета от втората страница на "Народен съюз".

КАРКЪМОВ: Да, с едно прередактиране. Въпросът не е само за оцеляването, а ние трябва достоен живот на всички тези групи да осигурим,

СТОЯН ДЕНЧЕВ: Г-н Президент, трябва да имаме предвид, че това, което досега говорихме за икономическите принципи, това са дейности, свързани с принципите на пазарната икономика. И който ще прави редакцията, да има предвид това - тези тирета за оцеляване, за земеделски земи. Това са средства и действия в съответствие с принципите на икономиката, и в частност на демокрацията. А заглавието отгоре е "Декларация за принципите за излизане от кризата".

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Най-простото заглавие е какво трябва да направим, за да излезе България от кризата.

НИКОЛАЙ КИСЬОВ: Ако слагаме някои конкретни предложения, които предлагат колегите, трябва да се съобразим дали това са всичките. Не може в една декларация да влязат само някои. Или ще ги сложим всичките, ако трябва да ги работим доста време, или ще сложим само принципи без конкретни предложения. Защото мисля, че още никой от колегите не е разгърнал нашата страница, а на първата има по-конкретни неща, а по-нататък има по-принципни и задълбочени, съгласувани с големи екипи. Така че да се разберем - дали само принципни неща ще слагаме, или и конкретни. И ако са конкретни, нека да сложим повече.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Аз мисля, че ние не можем да направим нещо повече от това да очертаем само принципните неща. Ако ще правим конкретни, ние тогава ще си направим програма на една общонационална партия и дайте да се обединяваме всички, защото подходим ли с конкретика, какво става? - Става програма.

ХРИСТО ИВАНОВ: Тъкмо щях да кажа, че има опасност да излезем с една и съща програма на изборите.

ГЕОРГИ ПЪРВАНОВ: Аз точно в духа на това, което и колегите изразиха като съмнение, малко съм разколебан за последните 2-3 предложения. Струва ми се, че ние влизаме в една друга степен - слизаме едно стъпало по-ниско на конкретност. Това е за цените на горивата. Това е пределно конкретно. Ние го имахме наистина и в нашата програма, но това вече изразява друга степен и тогава ще се тръгне по линията на търсенето на изчерпателност и ще се заличи този характер на документа, който сме замислили.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Господа, одеве умишлено заобиколихме един абзац, който беше в политическата реформа, ако не се лъжа, за съдействие на служебното правителство. Аз поисках, след като направим общите принципи, които са подвластни на всички правителства, да помислим за конкретни неща само за служебното правителство. Не мислите ли, че тези конкретни неща, които на вас ви се струва, че са едно ниво под принципите, да ги оставите на служебното правителство, да подпрете служебното правителство с тях, и то не да го подпрете, а да изисквате от него?. Мислите ли, че това е разумно?

АНАСТАСИЯ МОЗЕР: Те няма да свършат със служебното правителство.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Дума да няма, те ще продължат, разбира се.

ЯШО МИНКОВ: Нямаме форма, под която да изискваме.

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: Как да нямате форма. Имате обществената форма да изисквате. Всяка политическа сила може да изисква от последното правителство, че не е свършило това, това и това.

ЯШО МИНКОВ: Може да очаква, но не и да изисква.

КАРКЪМОВ: Специално за проблема за връщане земята на нейните собственици е не конкретен проблем, а принципен въпрос.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Г-н Каркъмов, направо го включете в приватизацията, без да е нова точка - ускорена приватизация, включително. Там му е мястото.

АХМЕД ДОГАН: Г-н Президент, за по-прецизна формулировка, където става дума за ускорената приватизация - "...в това число /тук нещо друго се вмъква/ - привличане на чуждестранни инвеститори при осигурена прозрачност на процедурите и при благоприятни за страната условия". Предлагам това за чуждестранните инвеститори да мине най-долу.

НАДЕЖДА МИХАЙЛОВА: Където пак се говори за инвестиции.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Искам принципно да ми кажете: освен тези общи принципи, които важат за всички следващи кабинети, няколко, дай Боже да са по-малко, обединяваме ли се около идеята след това да има отделен раздел за служебен кабинет, в който да кажем, че служебният кабинет полага всички усилия за реализацията на горните принципи, чието реализиране съвсем очевидно трябва да продължи и от други кабинети, но служебният кабинет конкретно се насочва да извърши и още няколко дейности. Препоръчва се /ще намерим ефемистичната дума, разбира се/ на служебния кабинет да направи това и това...

ХРИСТО ИВАНОВ: Г-н Президент, не трябва ли да бъде малко по-различно, т.е. да има една обща политическа декларация от представените политически сили за това как виждат една бъдеща национална стратегия, национална политика в посока на ускорени реформи, съобразявайки се с волята на политическите сили, дай Боже една единна политика, една единна стратегия. Тогава служебното правителство, би могло да кажем, че, отчитайки съгласието на политическите сили по тези и тези направления, то съобразява своята политика с тях и изпълнява в частност и някои по-конкретни задачи. На мен ми се струва, че ако тръгнем тук политическите сили да препоръчват на правителството да му предлагат програма, ние де факто изземваме Вашите функции и се намесваме в работата на служебния кабинет.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Аз не съм човек, който ревниво държи на функциите си. Намесвайте се от време на време. Но само да довърша: първоначалният вариант беше този - да направим всички тези принципи и дори накрая с едно изречение да упоменем, че и служебният кабинет може да започне. Но вие ми казвате, че някои от тези принципи са едно ниво по-конкретно от останалите, които звучат по-абстрактно. Затова дадох дадох идеята с конкретните да се натовари служебния кабинет.

ГЕОРГИ ПЪРВАНОВ: Аз бих предложил в резултат на нашата работа да се приеме едно решение на Консултативния съвет:
1. Приема декларация за принципите за излизане от кризата.
2. На основата на декларацията препоръчва по отношение на служебното правителство..., и изреждаме няколко неща.
Но това да бъде в две самостоятелни точки на решението, защото документът, надявам се той да остане в историята, е нещо по-компактно, по-принципно, а конкретните идеи и предложения по адрес на служебното правителство да ги обособим в самостоятелно решение.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Това е малко по-различно от това, което каза г-н Иванов.

ГЕОРГИ ПЪРВАНОВ: Да, но във всеки случай в тази посока.

ПЕТЪР СТОЯНОВ: Не е същото. Г-н Иванов каза: приемете общи принципи, и дори нищо повече да не казвате, служебният кабинет спокойно стъпва на тези принципи и казва: те са опората за моята конкретна дейност. Това казва г-н Иванов. Аз мисля, че и двете са добри възможности, стига да бъдат напълнени с удачно съдържание. Тезата на г-н Първанов е по-малко абстрактна и от тази гледна точка върши повече практическа работа.

ГЕОРГИ ПЪРВАНОВ: Имам известни съмнения, че бихме могли да стигнем до приемането на становище в духа на това, което аз предложих, нека да работим в тази посока, но да имаме готовност все пак да отидем към варианта на г-н Иванов.

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: Аз мисля, че ще се разберем за служебното правителство. Те са толкова очевидни нещата, които трябва да се вършат.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.