Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Столична община трябва да махне билбордовете след Нова година

6 коментара
Столична община трябва да махне билбордовете след Нова година
След 1 януари Дирекция "Архитектура и градоустройство" (ДАГ) трябва да премахне всички рекламни съоръжения в София, разположени върху общинска земя, заради изтичащи договори и липса на нормативна база, по която да бъдат подновени. Това стана ясно във вторник след заседанието на общинската финансова комисия, на която бе обсъден нов проект за наредба за рекламата и преместваемите обекти в столицата. Той е внесен от главния архитект Петър Диков.

По думите на шефа на правния отдел в ДАГ Борис Милчев, ако градският парламент не приеме до Нова година нова наредба за рекламата, то дирекцията ще бъде принудена да започне поголовно рязане на билбордове, макар да не желае това. Приходите от тази дейност за София сега са около 2 милиона лева. Според ДАГ, ако рекламата бъде премахната, и тези пари ще бъдат загубени за градския бюджет, което е нежелателно.

Вероятността да бъде приета нова наредба до 31 декември е минимална, защото финансовата комисия отложи гласуването ѝ заради малкото време за обсъждане.

Поради непрестанни съдебни жалби от 2001 г. в София реално няма действащ нормативен акт, който да регламентира рекламната дейност на територията на общината. Последната наредба бе приета в края на миналата година, но изпълнението ѝ бе спряно първо от областния управител, а след това бе атакувана и от браншовите организации за външна реклама. По експертни оценки всяка година общинският бюджет губи по около 10 милиона лева заради правния хаос в тази сфера.

Спорът се фокусира върху текста, който задължава гражданите и фирмите да заплащат на Столична община такса за право на рекламна дейност. Тя бе записана като дължима без значение дали рекламата е разположена върху частен или общински терен. На 18 ноември Софийският административен съд отмени този текст и пусна отново наредбата в действие.

Нейната цялостна отмяна в момента се иска и пред Върховния административен съд (ВАС). Според Борис Милчев вероятността тя да бъде отменена е значителна.

Нито един законен обект

Шефът на правния отдел на ДАГ призна пред общинарите за пълно безправие в ресор "реклама" на софийска територия. "Липсата на наредба води до сключване на контракти с рекламните фирми без правно основание, дължимите суми вместо под формата на наеми се изплащат като обезщетения, сигурно няма нито един законен преместваем обект в София, което е срамна ситуация", заяви Милчев.

В отговор на въпрос защо не са премахнати, след като са незаконни, той заяви, че и за това трябва наредба, която преди 18 ноември не е била налична.

На този етап няма гаранции, че дори нормативният акт да бъде приет, то той няма да бъде атакуван отново. Според Милчев по текстовете има постигнат консенсус с браншовите организации на фирмите за външна реклама. Техни представители са включени към общинските експертни съвети, които ще изготвят схемите за разполагане на рекламните елементи в града.

Повече власт

Въпреки включването на представители на частния сектор в обсъжданията, новият проект дава големи правомощия на главния архитект по отношение на рекламата.

На практика всички разрешителни режими са концентрирани в ДАГ, като те се разпростират и до самата форма на рекламните елементи. Така всеки, който иска да си постави билборд, ще трябва да получи разрешение от дирекцията дали съоръжението е с подходяща форма, големина и изготвено от безопасни материали.

Същият разрешителен режим се включва и за фирмените надписи на големите магазини.

Другият нов момент е ограничението договорите за разполагане на рекламни съоръжения да се сключват за срок по-голям от пет години. Всяка година експерти на ДАГ ще трябва да преглеждат билбордовете и да казват дали те все още са подходящи. Според експерти този контрол е почти невъзможен за дирекция, а и лесно атакуем пред съда.

Нови моменти има и по отношение на политическите партии. В срок от 7 дни след края на изборите те ще бъдат задължени да премахнат всички билбордове и плакати. Ако сроковете не бъдат спазени или са лепени афиши на непозволени за това места, глобата е до 50 000 лева. Решението къде може да има политическа реклама се взима от Столичния общински съвет в срок от два месеца преди изборите.

Новият проект запазва духа на приетата преди година наредба и забранява разполагането на билбордове в района на жълтите павета.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Борис
    #7

    Невероятно! Мислех си, че става въпрос за някакви съществени годишни приходи.

  2. U2H2
    #5

    СтоличнаТА община - не го научихте това членуване!!!!

  3. nabliudatel
    #4

    ДОРИ В АМЕРИКА ВЕЧЕ НЯМА ДА ВИДИШ билбордовеТЕ - ГРОЗНО, ДИВО, ПРОВИНЦИАЛНО, ТЪПО - ПО-ИДИОТСКО ЗАГРОЗЯВАНЕ НА ГРАДА НЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ - ТОВА Е ВЪРХА НА КРЕТЕНИЗМА НА ДИКОВ И КО.

  4. стефчо
    #3

    Ами да се махат! Т. нар. "Билборд"-ове не са градска мебел, а паразитни образувания!...

  5. Бай Ганьо
    #2

    Бе вий не знайте ли, че рекламите и билбордовете са съвременния еквивалент на Солунската митница

  6. скакауец
    #1

    кон за кокошка - 2 милиарда щети за 2 милиона "печалба" в правилния джоб. тия 2 милиона идват на цената на умствено замърсяване и неудобство за милиарди. за безплатния ток който рекламните съоръжения цоцат, и който плаща общината (разбирай гражданите) дори няма да говорим - ясно е че с него "печалбата" става силно отрицателна. улиците на София са неуютни и объркващи не на последно място заради това че рекламите са повече от знаците и указателните табели, понякога нарочно ги имитират и всякак отвличат вниманието на шофьорите и затрудняват видимостта и ориентирането

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.