Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Столичният градски транспорт отново на стачка

27 коментара
Столичният градски транспорт отново на стачка
Столичният градски транспорт ще излезе в ефективни стачни действия след 10 декември, ако не бъдат увеличени заплатите на служителите и подобрени условията на труд. Това заплашиха в сряда синдикалистите в дружествата Столична компания за градски транспорт, "Столичен електротранспорт" и "Столичен автотранспорт". Процедурата за излизане в ефективна стачка вече е задвижена и след 7 работни дни София може да се окаже блокирана отново. До тогава представители на стачните комитети ще водят преговори с ръководствата на трите фирми по редица поставени условия.

Стачка в този сектор блокира града за 3 дни точно преди изборите за евродепутати през през пролетта на 2007 г.

80 процента от служителите в трите дружествата са ратифицирали подписката за участие в ефективни стачни действия. "Формално" служителите на градския транспорт искат 100 процента завишаване на възнагражденията.

"Това бе решение взето под емоция и подлежи на преговори", обясни председателят на Синдиката на транспортните служители в България към КНСБ Екатерина Йорданова. Тя бе водещата фигура в пресконференцията на шофьорите, въпреки че е и общински съветник в София от групата на ГЕРБ, която управлява града начело с кмета Бойко Борисов.

Синдикалистите обясниха, че през лятото искането за 25 % увеличение на заплатите е останало без никакъв отговор. Сегашното предупреждение за стачка е отправено след 3 месеца безрезултатни преговори с работодателите. Шефовете на транспортните дружества дори не са отправили свое предложение за работна заплата, което да бъде коментирано.

Синдикатите искат още прекратяване на концесионирането на линиите от транспорта, обновяване на автопарка, ограничаване на извънредното работно време и изграждането на "сервизни помещения" (тоалетни) на последните спирки. Стачните комитети настояват общината да отстрани възможно най-бързо проблемите около вливането на "Трамкар" в "Столичния електротранспорт". До този момент стачниците са постигнали споразумения със Столичната община единствено за "сервизните помещения" и проблемите с "Трамкар".

Преди три месеца градският парламент реши трамвайният завод да бъде преместен на терен на електротранспорта, а настоящият му имот да бъде продаден за строителство.

Синдикалистите все още не са решили окончателно на коя дата точно да започнат протестите, но ако не се постигне споразумение, това ще стане при всички положения преди Коледа. "Стачката не е наша цел, но условията за работа в градския транспорт са ужасни.

Нашите работници са рекетирани да дават извънреден труд, заяви шефът на транспортния синдикат към КТ "Подкрепа" Павел Христов. По думите му шофьорите редовно работят между 14 и 16 часа на ден и не могат да си вземат почивните дни заради липса на персонал.

В момента средната основна заплата в автотранспорта е 580 лева, а в електротранспорта 615 лева. С положените допълнителни часове заплатите достигат до 1000 лева, но шофьорите обявиха, че редовно полагат около 100 часа допълнителен труд на месец, което е непоносимо. В двете дружества не достигат общо 300 шофьори, а заетите в пенсионна възраст са около 150 души. Те могат да се откажат по всяко време.

В отговор на въпрос на Mediapool общинският съветник от ГЕРБ и синдикалист Екатерина Йорданова отрече стачката да е свързана със скандала със зам.-кмета по транспорта на София Велизар Стоилов. Той бе предизвикан от изтичането на запис, от който става ясно, че линиите от транспорта се раздават на определени хора още преди провеждането на конкурсите. Записът дава представа и защо "Столичният автотранспорт" постоянно губи линии заради подаването на високи ценови оферти.

Въпреки декларацията на Йорданова обаче, неофициално пред Mediapool участниците в стачните комитети заявиха, че са възмутени от случилото се и все още нямат обяснение защо шефът на "Столичен автотротранспорт" Асен Добранов все още е на този пост. Те обясниха, че в момента хаосът е градския транспорт е пълен и дори се работи без финансови планове и транспортна задача.

Стачката на шофьорите от миналата година също целеше да спре отдаването на линиите на частници. Тогава шефът на транспортната комисия в градския парламент Радослав Тошев (ГЕРБ) подписа споразумение със синдикатите, че тази практика ще бъде преустановена. С негово предложение обаче в този състав на Столичния общински съвет конкурсите бяха стартирани отново.

Предстои среща в понеделник между зам.-кмета по финансите Минко Герджиков и представители на транспортните работници.

От 1 юли т.г. цената на билета за столичния обществен транспорт скочи с 43% и стана 1 лев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

27 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Кис-кис
    #28

    Неподходящо време са избрали тъпите синдикалисти за стачка за кинти. Безработни ще има колко щеш, особено такива връщащи се от гурбет, които веднага ще награбят дръжките и воланите на стачкуващите. Но синдикалистите с охранените задници ще си останат на работните места. Студена вода ще пият баламурниците, повечето от които ще се принудят да се върнат по селата си. Хайде наздраве.

  2. Щирлиц
    #27

    Малии-и-и-и-иии! Страх!

  3. rumbo
    #26

    Неподходящо време са избрали тъпите синдикалисти за стачка за кинти. Безработни ще има колко щеш, особено такива връщащи се от гурбет, които веднага ще награбят дръжките и воланите на стачкуващите -МНОГО СИ ЗАБЛУДЕН И СИ НЕЩАСТЕН АКО СИ ВЯРВАШ

  4. От Драгалевци
    #25

    по заповед на пожарникаря ББ

  5. От Драгалевци
    #24

    софиянция

  6. Чико
    #23

    Необосновани претенций за пари, далеч над общият фон на заплатите в страната.Категорично не подкрепям стачката.

  7. От Драгалевци
    #22

    процента. негова си работа

  8. твърд
    #21

    Тук някой май лъже... 100 часа извънреден труд - това е като на галерите...

  9. me
    #20

    Наистина има проблеми, но те не са свързани със заплатите, а с цялостното състояние на транспорта в София и ББ и хаосът му.1. Дават се линии на концесия (един зам кмет си отиде ояден) по които се плащат повече пари отколкото на СКГТ ако возеше по същата линия. Да, автобусите са нови, но масово са на лизинг - демек същото може да се направи от общинския транспорт.2. Върху общинският транспорт все пак има някакъв контрол, частниците правят каквото си искат...3. На много от ватманите наистина им съчуствам.

  10. Б.Б.
    #19

    Станишев да ми даде парите, ще ги раздам на хората(от свое име).Това правителство да си ходи бързо (че взе да ми пада рейтинга)."

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.