Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Техногигантите вече са длъжни да дават по-голям избор на клиентите си в Европа

0 коментара
Т.нар. пазачи на информационния вход вече трябва да се съобразяват с DMA. Снимка: Европейска комисия

На 7 март в Европейския съюз влезе в сила Законът за дигиталните пазари (Digital Markets Act – DMA). Целта на този регламент е да предотврати злоупотребата с господстващо положение на големите технологични компании и да даде възможност за навлизане на нови участници на пазара. На практика това означава, че например използващите смартфони на Apple няма да са "завързани" за изтегляния на приложения само за App Store, но и от конкурентите от Google play. След промените браузърът подразбиране няма да е закован за iPhone на Safari, а при телефоните с операционна система Android - на Chrome. Компаниите задължително трябва да предлагат алтернативи.

Законът обхваща 22 услуги на шест големи технологични компании, които действат като т.нар. "пазачи на информационния вход" (gatekeepers) на цифровите пазари. Регламентът има за цел да гарантира, че тези платформи действат онлайн по справедлив начин. Сред тях са пет американски компании - Alphabet (компанията майка на Google), Amazon, Apple, Meta и Microsoft, както и китайската ByteDance.

Получаване на приложения извън App Store на Apple

Потребителите на iPhone в Европа най-голямата промяна е, че от тази седмица ще могат да инсталират приложения от алтернативни пазари. Нови магазини за приложения ще се включат в надпреварата с App Store. Mobivention например - един от новите магазини - ще се фокусира върху бизнеса.

Дори ползвателите на iPhone да продължат да купуват приложенията си от App Store на Apple, ще имат повече опции, между които да избират.

За някои разработчици на приложения тази промяна ще даде по-голяма гъвкавост в начина, по който разпространяват, таксуват и популяризират своите продукти.

За обикновените потребители това може да означава по-лесен достъп до приложения, които компанията Apple никога не би им предложила.

Еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер подчерта в интервю за Bloomberg тази седмица колко е важно да се направят множество магазини за приложения, достъпни за потребителите. Тя отбеляза, че така "ако не харесвате един магазин, ще можете да влезете в друг".

Все пак монетата има две страни и не можем да пропуснем някои потенциални недостатъци. Хората ще трябва да управляват профилите си във всеки магазин за приложения поотделно. Това означава да потвърждават множество акаунти в магазини за приложения, за да се справят с абонаментите и родителския контрол. Друга слабост е, че ако жител на ЕС почива извън Европа достатъчно дълго, той ще загуби достъп до алтернативните магазини за приложения, докато не се върне.

И поне засега Apple няма да позволи на трети страни да отварят магазини за приложения. Създателят на Fortnite Epic Games планираше да предостави своя Epic Games Store на потребителите на iPhone в Европа, но в началото на март Apple прекрати акаунта на разработчиците, който щеше да направи това възможно.

"Ръководителите на най-високо ниво в Apple решиха грубо да нарушат намерението на Закона за дигиталните пазари, като ни блокират. Ще се оплакваме от това енергично", заяви главният изпълнителен директор на Epic Games Тим Суини.

Apple не е коментирала официално случая с Epic Games, но отбелязва в документ от 32 страници, че разпространението на алтернативни магазини за приложения може да доведе до срещи със злонамерен софтуер, непоследователно обслужване на клиенти и по-широко разпространение на пиратски версии на платени приложения.

Въпреки всичко геймърите ще видят редица нови възможности. Microsoft работи по магазин за приложения за игри, в който ще бъдат поместени хитовите игри "Call of Duty" и "Candy Crush". И други искат да се включат: Платформата за стрийминг на музика Spotify, която вече е в спор с технологичния гигант относно условията в App Store, също обяви, че разработва свой собствен магазин за приложения, който ще бъде достъпен за продуктите на Apple.

Промяна на уеб браузъра по подразбиране

iPhone се доставят с предварително инсталиран браузър Safari, а повечето устройства с операционна система Android идват с браузъра Chrome на Google. Благодарение на Закона за цифровите пазари, не е нужно потребителите да използват именно тях. Двете компании са длъжни да направят алтернативите по-ясни.

Собствениците на смартфони в Европа скоро ще видят "екрани за избор" – малки информационни екрани, които предлагат шепа опции за уеб браузър по подразбиране, от които да избират. Потребителите на iPhone ще се сблъскат с този екран за избор, когато отворят Safari след инсталирането на iOS 17.4. Междувременно устройствата с Android ще го направят част от процеса на настройка на ново устройство.

Тези компании са направили и други промени, за да дадат на потребителите повече възможности. Apple обърна курса, за да позволи на браузърите, които не използват нейния WebKit двигател, да работят на iPhone в Европа, а Google вгради друг екран за избор в Android, който подканва потребителите да изберат търсачката си по подразбиране - нещо, което много хора не осъзнават, че могат да направят.

За да спази забраната за фаворизиране на собствените си услуги Google ще добави ново поле в своята търсачка с реклами от сайтове за сравняване на цени. Новото поле имитира това, което европейските потребители вече виждат в Google Shopping, когато търсят даден продукт и веднага получават снимки на подобни продукти, които може би искат да купят. От миналия месец функцията се тества в Германия, Франция, Чехия и Великобритания.

Изпращане на съобщения до хора през платформи, които не използват

В момента само две услуги за съобщения - WhatsApp и Facebook Messenger - са обект на регламента и двете трябва да премахнат някои от бариерите, които държат потребителите далеч от техните приятели в други платформи.

iMessage на Apple, който беше в основата на междуплатформената бъркотия в Съединените щати преди няколко месеца, беше освободен от задължения към новите правила на ЕС заради по-ограничения си обхват на Стария континет.

Модифицирането на WhatsApp и Messenger, за да бъдат оперативно съвместими с други платформи, не е малък подвиг, така че Meta, която притежава и двете услуги, не трябва да отваря вратите си за всички наведнъж. Вместо това конкурентните приложения за съобщения – например Telegram, Signal и Viber – трябва специално да поискат услугите на Meta да се интегрират с тях.

След като това бъде направено, Meta е задължена да предложи основна функционалност – което по същество означава, че потребителите на WhatsApp могат да изпращат съобщения и снимки на потребителите на която и да е услуга, която е направила заявка.

Тук има една потенциална спънка: Meta има различни срокове за вкарване в сила на различните нови функции. Вероятно ще мине известно време, преди потребителите на WhatsApp или Facebook Messenger да могат да участват в междуплатформени групови чатове и още по-дълго, преди потребителите да могат да провеждат гласови или видео разговори между платформите.

Прехвърляне на данни от една услуга към друга

В продължение на години компании като Apple и Google предлагаха инструменти, които да помогнат на потребителите да обединят и изтеглят всички данни, които са съхранили чрез тях през годините. Сега, с влизането на Закона за цифровите пазари в сила, те също трябва да улеснят прехвърлянето на тези данни в други услуги, които може потребителите да искат да използват.Точно какви данни ще могат да местят европейските потребители зависи от компаниите, с които взаимодействат.

Google например ще им позволи да прехвърлят данни от браузъра Chrome, Google Maps, Google Play Store, Google Търсене, Google Пазаруване и YouTube в приложения и услуги на трети страни. TikTok ще направи същото за неща като публикации на хора, последователи, лични съобщения и други. Междувременно Apple очевидно ограничава този вид споделяне на данни до информация за "използването на App Store" от конкретен потребител.

По-строги правила за защита на личните данни при таргетираните реклами

Технологичните фирми вече трябва да искат съгласието на потребителите, за да споделят данни, въведени в една услуга, с друга, която управляват. Meta вече започна да внедрява изскачащи прозорци за Facebook и Instagram. Тя забави пускането на своята нова социална медийна услуга Threads, предназначена да се конкурира с X (бившия Twitter) в ЕС. Отлагането на представянето на Threads на европейския пазар се наложи тъй като първоначално платформата изискваше от потребителите да се регистрират с профил в друга социална мрежа, собственост на компанията.

Google предлага на потребителите да изберат с кои услуги искат да споделят данните си - а те са много: Търсене, YouTube, реклами, Google Play, Chrome, Google Shopping и Google Maps.

Гигантът в търсенето предупреждава потребителите, че това може да не им хареса, тъй като преживяването ще бъде „по-малко персонализирано“. Това означава, че различните платформи невинаги ще разполагат с лични данни, за да предоставят целева реклама на познатите им потребители.

Достатъчни ли са тези промени?

Ето един забавен факт за спазването на Закона за цифровите пазари: Тези компании не подават планове и не получават печати за одобрение от Европейската комисия. Те просто правят промени, които смятат, че са достатъчни, за да успокоят регулаторите.

Какво ако ЕС иска повече и как всъщност ще прави проверки дали регламентът се спазва? От четвъртък екип от около 80 души ще започне да оценява промените, които тези шест технологични гиганта са направили, въз основа на докладите за съответствие, които са им били подадени. (Всяка компания също се очаква да пусне публични версии на тези доклади, които да са достъпни за всеки от нас.)

Ако не оправдаят очакванията на ЕС, тези компании ще се превърнат обект на разследвания, които могат да продължат до една година. В резултат на това може да се наложи компаниите да платят някои сериозни глоби. Те биха могли да достигнат до 10% от общия годишен оборот на всяка една от компаниите и дори до 20% за повторни нарушения.

И това дори не е най-лошият сценарий: Европейската комисия казва, че в случай на "системни нарушения" може да призове за крайни средства за защита като принуждаване на принуждаване на дадено дружество да се откаже изцяло от част от дейността си.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.