Технологията на Covid ваксините донесе Нобел за своите откриватели

Каталин Карико, Сн. ЕПА/БГНЕС

Унгарката Каталин Карико и колегата ѝ от САЩ Дрю Вайсман бяха удостоени с Нобеловата награда за биофизика и медицина за откритието на молекулата на иРНК, което проправи пътя за създаването на революционните ваксини срещу COVID-19.

"Лауреатите допринесоха за безпрецедентния темп на разработване на ваксини по време на една от най-големите съвременни заплахи за човешкото здраве", каза шведският Нобелов комитет, който присъжда наградите.

Престижната награда идва заедно с 11 милиона шведски крони (около 1 милион долара), които двамата учени ще си поделят помежду си.

Каталин Карико беше старши вицепрезидент и ръководител на проекта за иРНК в BioNTech до 2022 година, а в момента работи като съветник на компанията. Тя е професор в университета в Сегед в Унгария и помощник-професор в Медицинския факултет Перелман към Университета на Пенсилвания.

Дрю Вайсман е професор по изследване на ваксините в Перелман. Двамата лауреати съвместно разработиха така наречените нуклеотидни базови модификации, които възспират имунната система да започне атака срещу лабораторно произведена иРНК, което беше основна пречка срещу всяка терапевтична употреба на технологията.

Дрю Вайсман, сн. ЕПА/БГНЕС

Германската биотехнологична фирма BioNTech заяви през юни, че около 1.5 милиарда души по целия свят са получили доза от нейната иРНК ваксина, разработена съвместно с големия производител на лекарства Pfizer (PFE.N).

Европейската агенция по лекарствата (EMA) по-рано тази година цитира изчисления, че само през първата година от пандемията ваксините срещу коронавирус са помогнали за спасяването на почти 20 милиона живота в световен мащаб.

Нобеловите носители показаха през 2005 г., че корекциите на нуклеотидите, молекулярните букви, които записват генетичния код на иРНК, могат да предпазят иРНК от реакцията на имунната система.

"Тазгодишната Нобелова награда признава фундаменталното научно откритие, което коренно промени нашето разбиране за това как иРНК взаимодейства с имунната система и оказа голямо въздействие върху обществото по време на неотдавнашната пандемия“, каза Ричард Сандберг, член на Нобеловата асамблея в Каролинския институт.

"Заедно те спасиха милиони животи, предотвратиха тежък COVID-19, намалиха общото бреме на болестта и позволиха на обществата да се отворят отново", каза още Сандберг.

Съобщителната РНК или mRNA, открита през 1961 г., е естествена молекула, която служи като рецепта за производството на протеини в тялото. Използването на създадена от човека иРНК за инструктиране на човешките клетки да произвеждат терапевтични протеини беше въведено масово по време на пандемията.

Технологията означава радикално прекъсване на установените технологии за производство на лекарства, които се генерират в сложни системи от генетично модифицирани живи клетки, след което се изолират и пречистват.

Съобщителната РНК работи като софтуер, който може да бъде инжектиран в тялото, за да инструктира човешките клетки да произвеждат желаните протеини. Бъдещето на тази технология включва създаването на лекарства срещу рак и ваксини срещу малария, грип и бяс.

Наградата за медицина дава начало на тазгодишните Нобелови награди, като останалите пет ще бъдат обявени през следващите дни.

Миналогодишната награда за медицина отиде при шведа Сванте Паабо за секвенирането на генома на неандерталеца, изчезнал роднина на днешния човек, както и за откриването на неизвестен досега човешки прароднини - денисовците.

Ключови думи