Теоретичните изпити по кормуване вече анонимни

Новите правила за провеждане на практически и теоретични изпити на кандидат-шофьорите влизат в сила от вторник с публикуването им в "Държавен вестник", съобщиха от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

Това е първата сериозна законодателна мярка срещу черния пазар на шофьорски книжки, заявяват от ведомството. Целта им е купуването на книжки да бъде премахнато изцяло.

Новите изисквания за изпитите на кандидат-водачите са регламентирани с промени на Наредби 37 и 38 и Инструкция 3. С тях от днес всички теоретични изпити стават анонимни. На изпитните тестове няма да се пишат имена. Кандидатите за шофьорска книжка ще записват личните си данни, номера на протокола, номера на теста, датата и ще се подписват върху бланка, която се предава на квестора, а той я запечатва в плик. Оценяващият не знае предварително името на кандидата. По време на изпита няма да присъстват преподавателите, както и проверяващите тестовете, а квестори. Този, който присъства на решаването на листовките, не участва в проверката на резултатите от изпита.

След приключването на теоретичните изпити протоколите с резултатите (само имената без ЕГН) се публикуват на специално табло в областния отдел "Контролна дейност – ДАИ" и на електронната страница на администрацията не по-късно от 24 часа след провеждане на съответния изпит.

Отпада и изискването председателите на изпитните комисии за практическите изпити да притежават преподавателска правоспособност и 5-годишен професионален опит в областта. По този начин се разширява възможността за подбор на кадри. Такава е практиката в 33 европейски държави.

При практическия изпит се дава възможност изпитващият да е на задната седалка на учебния автомобил. Това дава възможност той да се концентрира върху цялостното представяне на кандидата.

До 6 месеца след влизането в сила на наредбите във всеки областен град Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) ще оборудва с видеокамери свои изпитни центрове, в които ще се провеждат изпитите по теория на кандидат-водачите. Всеки, който желае да открие изпитен център, трябва да го оборудва с камери според изискванията в наредбите.

В същият гратисен период е предвидено да бъдат закупени и мобилни камери за контрол на практическите изпити. Устройствата ще бъдат носени и монтирани от изпитващия служител на Автомобилна администрация. След приключването на изпита ще бъдат демонтирани. Това няма да натовари финансово инструкторите, защото те няма да купуват тези камери. Записите от практическите и теоретичните изпити ще бъдат съхранявани за последващ контрол една година.

Още по темата
Още от България