Тол системата засега е достъпна за двама оператора

Тол системата засега е достъпна за двама оператора

Засега две компании ще могат да предлагат на превозвачите бордови устройства за камионите и автобусите, които да отчитат изминатите километри за начисляване на тол таксата, която трябва да започне да се налага за автомобилите над 3.5 тона до 1 март 2020 г. В сряда от пътната агенция съобщиха, че тестовете за съвместомост с тол системата са преминали фирмите "Интелигентни трафик системи" (ИТС) и "Конкорд Смарт Инфраструктура".

ИТС подписа договор с пътната агенция още на 18 декември 2018 г. - ден преди пътната агенция да публикува официално общите условия за кандидатстване. В сряда стана ясно, че тя и "Конкорд Смарт Инфраструктура" са преминали успешно интеграционните тестове от край до край за оперативна съвместимост с електронната система за събиране на пътни такси за изминато разстояние, която е оперирана и поддържана от агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Това дава възможност на двата оператора за предварителни регистрации за оборудване на автопарка на превозвачите с бордови устройства, както и да започне подготовка за сключване на договори с тях. Те ще влязат в сила, когато тол системата бъде въведена в търговска експлоатация, посочват от АПИ.

ИТС вече предлага услугата под бранда TollPass

"Интелигентни трафик системи" вече предлага услугата под бранда TollPass.

Услугата е изградена на GNSS технология за позициониране, която отчита четири параметъра – тегло на автомобила, емисионен клас, брой оси и клас на пътя, по който се движи.

Автоматичното отчитане за изминатото разстояние на камиона може да става чрез бордово устройство GNSS или чрез GPS тракер. Бордовите устройства няма да се купуват, а ще се ползват срещу депозит, обявиха преди време от ИТС. Към момента не са представили официално информация в какъв размер ще е депозитът.

Изпълнителният директор на ИТС Станислава Арнаудова обеща през лятото на миналата година "необикновена" цена от 3 евро месечната такса за обслужване на бордовото устройство.

Бордовото устройство ще се монтира на предното стъкло на автомобила. То ще показва баланса по сметката, както и от къде е минал автомобилът.

Бордовото устройство, предлагано от ИТС, е на "Капш" (Kapsch) – австрийската компания, която изгради тол системата за 180 млн. лв. с ДДС. За преноса на данните отговоря мобилният оператор А1, който е собственост на "Телеком Аустрия".

Конкурентът надгради обмяната на данни

В директорския борд на единствения засега конкурент на ИТС - "Конкорд Смарт Инфраструктура"у е Ивайло Генов. До средата на декември миналата година той беше и в съвета на директорите на една от най-големите български софтуерни компании "Скейл Фокус". През април 2019 г. АПИ възложи на "Скейл Фокус" да осигури връзката и постоянната обмяна на информация между Националното тол управление с МВР, НАП и Агенция "Митници" за 1.41 млн. лв., въпреки че тази дейност беше заложена в договора с "Капш". От АПИ обясниха в отговор до Mediapool, че това е надграждане на изградената от австрийската компания връзка.

За ползването на бордовите устройства ще се сключват договори с превозвачите и те трябва да бъдат много внимателни, защото е възможно да има скрити клаузи и уловки, предупреждават препатили превозвачи в други страни, ползвали подобна услуга.

Тол системата ще работи по следния начин – TollPass ще събира данни за изминатите километри и характеристики на автомобила, които е задължен да предаде на АПИ до 30 минута. Пътната агенция от своя страна ще осъществява контрола и ще прилага закона.

Още двама претенденти в очакване

Другите два регистрирани национални доставчика на услуги "Телетол" АД и "Иком" ООД все още не са подписали договори по новите общи условия на АПИ.

Дружеството "Телетол" има договор с АПИ за предоставяне на тол услуги по действащите до 29 ноември 2019 г. общи условия, но предстои да потвърди промените в условията, се казва в съобщението на пътната агенция.

Преди време от "Телетол" обявиха, че пътната агенция не им дава ключа за достъп до новата тол система. Дружеството сезира Европейската комисия и прокуратурата за злоупотреба с власт, престъпление по служба, съмнения за кражба и корупция от страна на шефове на АПИ и Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

"Иком" ООД пък трябва да предостави допълнителни документи за сключване на договор, посочват от АПИ.

След подписването на договори с "Телетол" и "Иком" по новите общи условия, двете дружества ще могат да влязат в процедура за интегриране със системата на АПИ, се казва в съобщението.

Процедурата за доказване на оперативна съвместимост за нуждите на тол системата се състои от три етапа. Първият включва оценка на съответствието и разглеждане по допустимост на подадените документи. Вторият етап обхваща интеграционни тестове от край до край, а третият - приложни тестове от край до край с бордови устройства, които ще работят в реална среда.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Трябва ли да се приеме гласуване по пощата и видеонаблюдение в секциите?