Бордовото устройство на камиона става банковата му карта

Или как ще работи тол системата у нас, ако заработи

На 16 август трябва да заработи тол системата за камиони и автобуси. Така поне пише в Закона за движение по пътищата.

Премиерът Бойко Борисов обаче обяви, че отлага старта за ноември, т.е. след местните избори. Причината - държавата не е готова с въвеждането на тол системата. Не са монтирани камерите на около 200 рамки, през които ще се засичат автомобилите. Не са вградени и устройствата в пътната настилка, които ще замерват теглото им. Кога ще се случи това? Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) мълчи.

От пътната агенция дори не желаят да обяснят как ще работи тол системата. От този въпрос, наред с цените и обхвата на платените пътища, се вълнуват превозвачите. Mediapool изпрати запитване до АПИ още в началото на април, но до този момент няма отговор.

Мълчанието на АПИ води до спекулации в социални мрежи и медии, които после от пътната агенция обявяват за фалшиви новини.

След хаоса с въвеждането на е-винетки, първият национален доставчик на услугата – "Интелигентни трафик системи" (ИТС) реши да излезе от анонимност, въпреки строгите клаузи в договора с АПИ, и се показа пред публиката. За място беше избрано изложението TRUCK EXPO 2019, където се представят новостите в областта на тежката автомобилна индустрия. Изложението се провежда на летище "Лесново", община Елин Пелин, край София.

Представяме се, за да няма напрежение, когато тол системата заработи, каза Станислава Арнаудова, изпълнителен директор на ИТС. Тя изрично уточни, че ще говори само за услугата, която предлагат и няма да коментира цени, защото това е от компетенциите на държавата, но обеща да предложат "необикновена цена" за бордовото устройство, което ще се превърна в банковата сметка на камиона при въвеждането на тол системата.

А интересът на превозвачите е сериозен, показа проверка на Mediapool на място. Шофьорите питаха как ще работи новата тол система, колко ще струва бордовото устройство, на какъв принцип работи, даваха и предложения за подобряване на услугата на базата на опита си в други европейски държави. Вълнуваха се и дали има конкуренция на пазара или монопол. Нямаха информация, че има и втори доставчик на услугата – "Телетол".

Безотказна система за таксуване по пътищата

"Интелигентни трафик системи" предлагат безотказна система за таксуване по пътищата, похвали се търговският директор на компанията Иван Георгиев. Услугата ще се предлага под бранда TollPass и е базирана на GPS технология. Това означава, че няма да има необходимост шофьорите да спират автомобилите си, за да платят таксата за преминаване. Няма бариери, няма плащане на самата магистралата, а всичко ще става онлайн, каза Георгиев.

Услугата е изградена на GNSS технология за позициониране, която отчита четири параметъра – тегло на автомобила, емисионен клас, брой оси и клас на пътя, по който се движи.

Отчитането ще става по два начина – ръчно и автоматично. При ръчното отчитане трябва да се купи маршрутна карта. Тя е подходяща за камионите и автобусите, които минават транзит през България. Изисква се въвеждането на начална и крайна точка на маршрута, както и посочването на до шест междинни точки, през които ще мине превозното средство. Това трябва да стане за определено време, което се посочва от превозвача. Ако той прескочи указаното време по някаква причина и не си купи нова карта, може да бъде санкциониран, предупредиха от ИТС.

Неудобството на маршрутната карта е, че при непредвидени обстоятелства гориш с нея. Например заплатил си да минеш с камион от София до Пловдив по магистрала "Тракия", но има катастрофа и трафикът се отклонява по друг маршрут. Тогава е необходимо да платиш нова маршрутна карта за този маршрут, в противен случай рискуваш да бъдеш санкциониран, разясни Иван Георгиев.

Автоматичното отчитане за изминатото разстояние на камиона може да става чрез бордово устройство GNSS или чрез GPS тракер. Този модел е препоръчителен за превозвачите, които използват всекидневно българските пътища. Бордовите устройства няма да се купуват, а ще се ползват срещу депозит, чиято цена обаче не беше съобщена. Притесненията на превозвачите са тя да не е прекалено висока. Красимир Сираков, превозвач от 1992 г., каза пред Mediapool, че в Австрия плаща 5 евро депозит за устройството, а в Словакия депозитът е най-висок – 50 евро.

Изпълнителният директор на ИТС Станислава Арнаудова обеща "необикновена" цена от 3 евро месечната такса за обслужване на бордовото устройство.

Арнаудова сравни бордовото устройство, което ще се монтира на предното стъкло на автомобила, с банкова карта. Причината е, че то ще показва баланса по сметката, както и от къде е минал автомобилът.

Бордовото устройство, предлагано от ИТС, е на Kapsch – австрийската компания, която изгражда тол системата за 180 млн. лв. с ДДС.

Избрахме да работим с тази компания, защото дава най-доброто решение, каза Арнаудова. За преноса на данни отговоря мобилният оператор А1, който е собственост на друга австрийска компания.

За ползването на бордовите устройства ще се сключват договори с превозвачите и те трябва да бъдат много внимателни, защото е възможно да има скрити клаузи и уловки, предупреждават препатили превозвачи в други страни ползвали подобна услуга.

Иначе тол системата ще работи по следния начин – TollPass събира данни за изминатите километри и характеристики на автомобила, които е задължен да предаде на АПИ до 30 минута. Пътната агенция от своя страна осъществява контрола и прилагането на закона.

Монопол или конкуренция

Дали системата ще бъде безотказна, както обещават от ИТС, или ще даде засечки, както се случи с електронните винетки предстои да видим. Междувременно превозвачите се питат дали държавата ще допусне монопол на пазара или ще има и други национални доставчици на услугата. Притесненията им са, че при монопол ИТС може да постави високи цени за депозит на бордовите устройства и такси за обслужване.

Съвсем доскоро ИТС бяха монополисти на пазара. Неясно по какви причини АПИ не допускаше друг оператор. В същото време твърдеше, че всеки, който изпълнява условията, може да стане такъв.

В средата на май дойде новината, че е подписан и втори договор за национален доставчик на услугата - "Телетол". Тогава от компанията заявиха, че амбицията им е да разбият монопола и да отворят системата за всеки, който иска да продава винетки от негов сайт или приложение.

"Смятаме, че монополът на този пазар е пагубен, както за българската държава, така и за потребителите. Освен това, за разлика от привържениците и "пазители" на статуквото в разпространение на електронни винетки и тол такси, ние вярваме, че успешен продукт не се създава с монополна алчност, а с добър продукт и доволни потребители", каза представляващият дружеството Мартин Димитров пред Mediapool.

Към момента няма яснота дали договорът им е влязъл в сила и дали АПИ е предоставила достъп до тол системата на "Телетол", за да могат и те да предлагат услугата.

Ясно е обаче, че ИТС водят с няколко обиколки пред "Телетол" – първи започнаха дейност и работят с Kapsh, които изграждат тол системата.

Още по темата
Още от Бизнес