След като преди 2 дни транспортният министър Петър Мутафчиев заяви в Пловдив, че в железниците се допускат системни грешки, които може да са довели до двата инцидента със запалили се вагони от началото на годината, в петък той стовари вината за катастрофално лошото положение в жп превозите на държавната политика от 1989-та година насам и по-точно на липсата на финансиране. И по-точно – в неясното финансиране. Тези познати констатации Мутафчиев направи на тържествата за 120-та годишнина на българските железници.
Според министъра около 5 млрд. лева били необходими за модернизация на железопътната инфраструктура и още 1.5 млрд. лева за подновяване на подвижния състав на БДЖ. Сумите са залегнали в програмата за финансиране на българските железници за периода 2008 – 2013 г., върху която работела експертна група със срок на написване 15 септември.
Ако правителството не започне да инвестира в подмяна на вагони и машини, след 2 години ще са необходими дори 2.2 млрд. лева, обясни Мутафчиев. На този етап имаме подкрепата на коалиционните партньори за инвестициите. На срещата на управляващите в Банско Мутафчиев поиска 200 млн. лева от бюджетния излишък до края на годината за нови вагони и локомотиви.
По оперативна програма "Транспорт" (ОПТ) на ЕС са предвидени 580 млн. евро за модернизация и строеж на жп линии. Програмата може да стартира реално в жп транспорта в края на 2009 г. или в началото на 2010 г. В момента Национална компания "Железопътна инфраструктура" работи по 6 жп проекта, финансирани по ИСПА. Общата им стойност е 22 млн. евро.
Корупцията и конфликтът на интереси в пътния фонд, които доведоха до спиране на всички европейски пари за пътища, няма да се отразят на ОПТ в частта и за жп транспорт, увери още Мутафчиев.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
8 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
едно не успях да разбера в МТ и БДЖ и то защо се създава търговско дружество и се назначава ръководство?! Само за вземане на заплати ли и "комисионни" от продажбата на терените ли?! Ако питате Мутафчиев, защо държавата трябва да модернизира подвижния състав на БДЖ, след като те са регистрирани като търговско дружество съм убедена, че той няма да успее да отговори. Защото нашите политици непрекъснато нарушават основния закон на страната си, според който всички видове собственост са равни. Така както …
държавата не се грижи за подмяната на подвижния състав на частните жп превозвачи, а само контролира тяхната техническа изправност, така е редно подмяната да подвижния състав на БДЖ да си е грижа на ръководството на компанията, а не държавна грижа. Като са търговско дружество и предлагат услуги - да си направят плановете в кои сектори и по колко ще инвестират. За губещите линии имат договор с държавата, която им покрива загубите. След като мениджърското ръководство на една фирма не може да се справи със задачите си, обикновено фирмата фалира и излиза от пазара - на нейно място се появяват други, които притежават повече потенциал да извършват съответната дейност. Щом БДЖ не може да се справи - да се закрие и дейността по жп превоза да се организира от изпълнителна агенция "Железопътна администрация" в МТ - те така и така нищо не правят.
Абе само той да беше...
1-кой допуска грешките в бдж -ами вие и вашите к-реатури.абе тия грешки кой ги прави правят ги тия коикто вие оставяте на власт и чийто постове менкате -при гаф -на мястото на иванов -петров следващия я път петров на мястото на иванов-на пострадалите обясняват че бдж бил най -сигурния транспорт -ако се ваозиш на мерцедес-да но ако си служител на бдж не спиш денонощно за заплата от 400 лева -що годе си интелигентен имаш ценз за тази работа обичаш я работиш я отговорно страдаш за това което се случва …
-еее какво да направиш когато виждаш че способните и кадърни хора бягат и много от тях отиват в метрото -а това са хора собразование -и какви идват -на един напуснал 2 нови -най -често неграмотници но те са от района на поредния нов -велик началник от където е той -за там тръгва и поредния спален или друг г вагон -ама дали има пътници -дали бдж печели на кой му пука .това е политическо решение--да бе да.губим всички но на кой му пука .в бдж няма ценз -всички се назначяават с връзки или по сметка -кой на кого е човек а ако не можеш да крадеш изобщо не си за там .моля не се отнасяите с пренебрежение към обикновенните и нищо независещо от тях жп работници защото и те страдат и техните близки треперят за живота им и те са жертви като вас
Причината за лошото състояние на БДЖ е присъствието на ДПС във властта. Синът на депутата Рамадан Аталай държи 25% от автобусния пазар чрез фирмата си "Юнион Ивкони". И ДПС блокира всякакви опити БДЖ да стане нормален превозвач, за да може семейство Аталай да лапа. А вие плюйте железницата по форумите и наливайте вода в мелницата на рязаните карабини !
А бе този селски тъшпанар още ли не си е подал оставката. Той за нищо не става, протежето му Христо Алексиев. който незслужено се пъчи, за смях на всички като заместник-директор в НКЖИ - също. Мутафчиев не вижда ли че всичките му проекти са в задънена улица благодарение на неговата некомпетентнист, на мързела на Весекла Господинова и на бездействието и криенето на главата в пясъка на всики от подопечната на Господинова дирекция,съставена от мижитурки, подлизурковци и ибрикчийки.
БДЖ беше спонсор на организирания от БНТ фестивал Аполония есента на 2004 г. И БНТ и БДЖ са субсидирани от държавата, при това щедро. Това аз наричам преливане от пусто в празно.
Какво повече да кажеш!
Г-н Мутафчиев, нали на близките на загиналите във влака до Добрич казахте, че БДЖ не било виновно, а сега 5 млрд. ви трябват че железниците били зле!?