Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Транспортно министерство обединява жп гарите в звено към БДЖ

4 коментара
Транспортно министерство обединява жп гарите в звено към БДЖ

Има очевидна необходимост гарите да се обединят в отделна структурна подсистема на железницата, съобщи в понеделник министърът на транспорта Петър Мутафчиев по време на железопътния форум във Велико Търново. Има идея гаровото стопанство да се обособи като отделна структурна единица към превозвача, потвърдиха за Mediapool източници от БДЖ. Планът е да се върнат и т.нар. “локомотивни пулове”, които ще са отново под шапката на железопътния превозвач. Всичко това би трябвало да залегне в готвения нов закон за железопътния транспорт.

В момента гарите са на подчинение на държавната компания “Железопътна инфраструктура”, която стопанисва публичните имоти на железницата. Идеята за прехвърлянето им към превозвача е на председателя на парламентарната комисия по транспорт Йордан Мирчев (НДСВ), според когото гарите са мястото, на което работи БДЖ. Според запознати зад искането на Мирчев стоят апетитите на ръководството на БДЖ.

Шефът на парламентарната транспортна комисия не успя да прокара досега такава промяна в Закона за железопътния транспорт заради спорове с транспортното министерство начело с Петър Мутафчиев (БСП).

Скандалът около внесения от Мирчев проектозакон позволи по – рано т.г. през парламентарната комисия да се промъкне текст за промяна на нормативната уредба, внесен от Министерски съвет. Беше отменен член, според който технологичните сгради в железопътните гари, свързани с управлението и движението на влаковете, са публична държавна собственост.

Две трети от жп инфраструктурата е в лошо състояние

Две трети от железопътната инфраструктура е в лошо състояние, съобщи във Велико Търново транспортният министър Петър Мутафчиев. За подновяването ѝ до 2015 г. са необходими около 5 млрд.евро. Лошото състояние на пътя е причина скоростта на влаковете да е намалена до 66 км/час, а на някои места те се движат и с 48 км/час. Близо 1.5 млрд. евро са предвидени за 14 проекта за модернизация на различни обекти жп пътя за периода 2006-2015 г.

Транспортният министър Петър Мутафчиев и депутатът Йордан Мирчев не пожелаха да съобщят подробности по бъдещите структурни промени около жп гарите. Уточниха, че обмислят също да променят и статута на началниците на гарите. Източници на Mediapool коментираха, че министърът склонил гарите, които имат потенциал за развитие на търговска дейност,  да се обособят в отделна структурна единица към превозвача. Мотивът са големите задължения на БДЖ – 158 млн. лв. само за първите девет месеца на тази година.

Гарите са притегателен център за строителство на бизнес- центрове и търговски обекти, защото там се съсредоточава голям поток от хора, коментираха източници от БДЖ. Опасенията на скептиците в железницата за прехвърлянето на гарите са, че те могат да последват съдбата на почивните станции на железницата. Станциите бяха заложени от бившия министър Николай Василев (НДСВ) срещу заема на БДЖ за мотрисите от “Сименс”.

Поради тази причина е възможно публичната държавна собственост на гарите да се промени в частна държавна и те да се продадат заедно с дружеството – превозвач при бъдещата му приватизация, коментираха специалистите. В момента БДЖ е в забранителния списък за приватизация, но след време може да бъде извадена.   

По време на железопътния форум във Велико Търново министър Петър Мутафчиев призна, че 15 млн.лв. от отпуснатите допълнително на БДЖ 20 млн.лв. ще отидат за плащане на ДДС-то на 9-те дизелови мотриси, които са доставени от “Сименс” във Варна. Министър Мутафчиев съобщи също, че се търси вариант, за да се гарантира стабилността на изплащането във времето на заема за 25 –те електрически мотриси на “Сименс”, които ще дойдат в края на тази година. Стойността на електрическите мотриси е 106 млн.евро, а по договор кредита ще се изплаща през следващите години. Ако БДЖ не го погасява то има реална опасност да загуби заложените срещу мотрисите почивни станции. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. минаващ
    #5

    "Дай да дадем гарите на БДЖ защото то губи много пари". По-погрешна логика не съм виждал. Далеч по-логично е гарита да са на ЖИ (Железопътна Инфраструктура) или всяка гара да си е отделно дружество (собственост на Министерство на Транспорта или на общината, където се намира). Да не забравяме, че някой ден, ако имаме късмет, ще има и други железопътни превозвачи освен БДЖ. Затова ако гарите са собственост на БДЖ това само ще засили монополните му позиции срещу останалите превозвачи.

  2. минаващ
    #4

    А като губи пари БДЖ - да измислят как да реорганизират работата така, че да не губи - дали ще уволнят хора, дали ще крадат по-малко, дали ще вдигнат цените (ако последното въобще може да го спаси при наличието на рейсове) - това си е проблем на ръководството на БДЖ и на собственика му (мин. на транспорта). Няма защо да им се наливат допълнителни активи и пари.

  3. niakoj
    #2

    Tia niamali pari - ia im vizte pochivnata stancia na Panichiste! Takyv lux maj i v Min. savet niama... A imali i dr. stanzijki...

  4. realist
    #1

    da moje o6te niakoia vili4ka da si postroi drugaria mir4ev

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.